پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۲۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
آمار نشان می‌دهد که ترامپ فقط یک چهارم از وعده‌های خود به عبارتی ۲۵ وعده خود را عملی کرده و نزدیک به یک پنجم آن‌ها را نیز تا حدودی انجام داده؛ این در حالی است که او حدود نیمی از وعده‌های خود را نقض کرده است.

شعار سال: دونالد ترامپ همواره دم از وعده های انتخاباتی عملی شده خود می زند و از عملکرد خود در کاخ سفید احساس رضایت می کند؛ در ماه آگوست در گردهمایی انتخاباتی خود در ایالت آریزونا گفت: من تنها رئیس جمهوری هستم که بیش از دیگر رئیس جمهورهای ایالات متحده  و بیش از وعده های داده شده در زمان انتخابات؛ عملکرد مثبتی داشتم!

بر اساس آمار سایت ها و موسسه های معتبر، تارنمای PolitiFact در بخش  Trump-O-Meter نشان می دهد که ترامپ فقط یک چهارم از وعده های خود به عبارتی ۲۵ وعده خود را عملی کرده و نزدیک به یک پنجم (حدود ۲۰ درصد) آن ها را نیز تا حدودی انجام داده؛ این در حالی است که او حدود نیمی از وعده های خود  (۴۹ درصد) وعده های خود را نقض کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که حدود ۵ درصد از وعده هایش نیز به حالت تعلیق درآمده است.

براساس گزارش روزنامه فرانسوی لوفیگارو،  باراک اوباما در پایان دوره نخست ریاست جمهوری خود؛ ۳۷ درصد از وعده های خود را عملی کرده و ۱۴ درصد از آن ها را نیز تاحدودی محقق ساخته؛ ۱۶ درصد از وعده های خود را نیز نقض کرده است.

دولت دونالد ترامپ که در مقایسه با دولت های پیشین ایالات متحده، بیشترین سابقه را در عهدشکنی و نقض مقررات بین المللی دارد؛ در حالی بر وعده های عملی شده خود تاکید می کند که در میان موارد محقق شده، خروج از معاهدات بین المللی نظیر پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان نفتا و پیمان اقیانوس آرام (تی پی پی)  به چشم می خورد.

خروج از پیمان اقیانوس آرام و آغاز زنجیره عهد شکنی ها

ترامپ پس از تکیه بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا، مخالفت خود را با بسیاری از پیمان هایی که کشورش تا قبل از او به آن ها پایبند مانده بود، اعلام کرد. او این پیمان ها را برخلاف منافع واشنگتن می دانست و به همین علت در بهمن ۱۳۹۵ از   «پیمان تجاری اقیانوس آرام» ( تی‌پی‌پی / TPP) به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی او خارج شد. هرچند وی پیش از انتخابات گفته بود از این معاهده خارج می شود؛ اما سرعت خروج از این معاهده، کارشناسان را غافلگیر کرد.

هدف از این معاهده تجاری که میان ۱۲ کشور حاشیه این اقیانوس و پس از ۷ سال رایزنی و مذاکره، منعقد شده بود، کاهش تعرفه های گمرکی میان کشورهای عضو و افزایش همکاری های مشترک عنوان شده است.

خروج از پیمان نفتا

تلاش توقف ناپذیر ترامپ برای خروج آمریکا از پیمان هایی که به اصطلاح وی منافع آنان را تامین نمی کرد به همین موارد مختوم نشد. رئیس جمهوری آمریکا در آذرماه ۹۷ در اقدامی دیگر، پس از شرکت در نشستی با سران کشورهای گروه ۲۰ (G۲۰) که در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار شد، خروج واشنگتن را از «پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی» موسوم به(نفتا) اعلام کرد.

«قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی» موسوم به «نفتا» قراردادی است که بر طبق آن، سه کشور کانادا، آمریکا و مکزیک، مرزهای تجاری خود را به روی یکدیگر می گشایند. این قرارداد که در سال ۱۹۸۸ مابین دو دولت آمریکا و کانادا بسته شده است، در سال ۱۹۹۲، مکزیک را نیز به خود پذیرفت.

خروج از پیمان آب و هوایی پاریس

خروج دولت دونالد ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس یکی از اقداماتی بود که انتقادات زیادی را در داخل و خارج آمریکا در پی داشت؛ بی اعتنایی به سرنوشت کره زمین و تبعات زیست محیطی منفی اقدام آمریکا از موضوعات مهمی است که این روزها در آستانه انتخابات پیش روی آمریکا بار دیگر به چالش کشیده شده است.

 به گزارش  ایرنا، در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میان «ترامپ» و «بایدن»، موضوع محیط زیست به خصوص پیمان پاریس، به یکی از جدال های انتخاباتی طرفین مبدل شده است. آمریکا به رهبری «دونالد ترامپ»،   ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ (جمعه ۴ اوت ۲۰۱۷) به سازمان ملل متحد اعلام کرد که از پیمان پاریس خارج خواهد شد؛ اتفاقی که در عمل بر اساس ترتیبات مقرر در پیمان و پیش بینی مهلت سه ساله برای خروج دولت ها در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ (۴ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی) به صورت نهایی رقم خواهد خورد؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که بسیاری از دولتمردان و رهبران جهان، همچنین فعالان محیط زیستی و دانشمندان این حوزه، تلاش کردند تا دونالد ترامپ را قانع کنند تا کشور آمریکا در این توافق بماند؛ اما ترامپ در برابر تمامی تلاش ها ایستاد و از این پیمان خارج شد.

«جو بایدن»   نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقیب انتخاباتی ترامپ اعلام کرده است که یکی از نخستین تصمیمات وی در صورتی که به عنوان رئیس جمهور موفق به ورود به کاخ سفید شود، بازگشت به این توافق خواهد بود.

 تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس، بی اعتنایی به تلاش جامعه­ بین­ المللی در مدیریت یکی از مهمترین رویدادهای مخاطره آمیز برای حیات سیاره زمین است که از سوی ابرقدرت­ هایی چون خود آمریکا ایجاد شده است؛ نقش کشورهای صنعتی از جمله آمریکا در تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره­ زمین به مراتب بیش از کشورهای جهان سومی است که نقش چندانی در بروز و ظهور این فجایع زیست محیطی نداشته ­اند

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، با «فاجعه» توصیف کردن پیمان پاریس، آن را به زیان رقابت اقتصادی در آمریکا دانست. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز این توافق را برای مردم و کارگران ایالات متحده غیرمنصفانه قلمداد کرده و آن را به ضرر آمریکا دانست. اظهارات پمپئو در حالی است که کشورش دومین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان بوده و خروج کشورش از این پیمان تبعات زیست محیطی مخربی به دنبال خواهد داشت.

مذاکره مجدد با ایران

ترامپ در جریان فعالیت های انتخاباتی خود وعده مذاکره مجدد با ایران راجع به برجام را مطرح می کرد. برجام  که حاصل سال ها مذاکرات و تلاش های دیپلماتیک نفس گیر و پایان بخش بیش از یک دهه مناقشه هسته­ ای ایران بود، با تلاش های تیم دیپلماسی دولت حسن روحانی با شش قدرت جهانی پس از ۲۲ ماه مذاکرات فشرده در تیرماه ۱۳۹۴ به میزبانی وین امضا و با محفوظ اعلام کردن رسمی حق غنی سازی هسته ­ای و لغو تحریم­ ها و قطعنامه­ های شش گانه علیه جمهوری اسلامی، زمینه های بهبود رابطه اقتصادی با دنیا را فراهم کرد؛ همچنین لغو تحریم های تسلیحاتی حداکثر  ۵ سال پس از امضای این توافق، به عنوان یکی از بندهای آن در این توافق بین المللی گنجانده شد.

دولت دونالد ترامپ، با هدف تحقق وعده انتخاباتی خود با توصیف برجام به «بدترین توافق ممکن»، و با هدف به راه انداختن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، در ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) از برجام به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خارج شد و همین امر مبنای سقوط ایالات متحده آمریکا به تاریخی­ ترین گودال انزوای خود شد؛ ایران هرگز زیر بار مذاکره مجدد با ترمپ نرفت و این وعده او محقق نشد.

 انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس

یکی از وعده های ناقض صلح و امنیت بین المللی ترامپ که محقق شد، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بود. رژیم صهیونیستی از دیرباز به عنوان قوای اشغالگر در خاک فلسطین محسوب می شود که انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا به قدس شریف و به رسمیت شناختن این شهر مقدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی، جلاد و کودکش صهیونیستی گامی در جهت تحریک احساسات فلسطینیان و اقدامی خلاف صلح و امنیت بین المللی و حقوق بین الملل بوده است.

تصویب قوانین سخت‌گیرانه و اعمال محدودیت برای ورود مهاجران

یکی از دیگر از وعده های انتخاباتی ترامپ سخت گیری نسبت به مهاجران به خاک آمریکا بود که با صدور فرمان های ضد مهاجرتی و ضد حقوق بشری وی محقق شد. صدور فرمان اجرایی تأمین بودجه ساخت و ساز دیوار در مرز بین آمریکا و مکزیک از طریق بودجه های فدرالی؛ لغو بودجه های ساخت پناهگاه برای مهاجران از دیگر وعده های انتخاباتی او بود که از همان آغاز با انتقادات شدیدی همراه بود چرا که این اقدامات به تضعیف اجرای قانون مهاجرت انجامیده و افراد را به مهاجرت غیرقانونی تشویق می کند.

ترامپ که از زمان جلوس بر کرسی ریاست کاخ سفید و تصاحب قدرت در پی انتخابات سال ۲۰۱۶،  با خروج پی در پی از نهادها و پیمان های بین المللی، صدور دستور مستقیم ترورهای هدفمند، نقض حقوق بشر و ... قواعد و مقررات جهان را بی محابا هدف شلیک بی قانونی های خود قرار داد و جنون قانون گریزی او زنگ خطر را برای صلح و امنیت جامعه بین الملل به صدا درآورده است؛  در بحبوحه روزهای انتخاباتی آمریکا،  آخرین تقلاهای خود را برای نشان دادن علائم حیاتی از به اصطلاح اقتداری می کند که از مدت‌ها پیش و به دنبال رسوایی‌ها و ناکامی‌های پی در پی آن نزد جامعه بین الملل، به یغما رفته است.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:21مهر1399، کدخبر: -، irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
ايشون تيم مشاوره اي خيلي ضعيفي داره و نميتونن تصوير خوبي از اينده بهش بدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
این مردک اصلا مشکل روانی داره دروغگویی پیشکش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین