پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۷۲۳۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
صف‌های شلوغ نانوایی‌ها این روز‌ها خبرساز شده و هیچ استانی نیست که از این صف‌ها بی بهره باشد. همین عامل گمانه زنی‌ها در مورد قحطی نان را بیشتر کرده است.
شعار سال: با آغاز فصل سرما، خبر‌هایی درمورد شلوغی غیرمعمول نانوایی ها، منتشر شده؛ این اخبار مبوط به چند شهر یا استان نیست؛ تقریبا هیچ استانی نیست که در روز‌های اخیر از اخبار اینچنینی به دور مانده باشد. انتشار ویدیو‌ها و عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته. بسیاری می‌گویند ساعات کاری نانوایی‌ها کمتر شده. می‌گویند تعداد نانی که در هر روز پخت می‌کردند، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته. برخی نیز از جابجایی نان از شهری به شهر دیگر و استانی به استان دیگر خبر می‌دهند؛ به گفته آن‌ها نان به مناطقی که کمبود بیشتری وجود دارد منتقل می‌شود، اما نتیجه آن، احساس کمبود بیشترِ نان، در شهر‌های مبدأ است.
با این وجود، مسئولان مربوطه اساسا کمبود آرد در کشور را از اساس تکذیب کرده اند؛ اما آیا این اخبار صحت دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا تکذیب می‌شود و اگر نادرست است، پس ماجرای صف‌های طولانی نانوایی‌ها و این تغییر محسوس چیست؟

چند نانوایی، چند کیلو آرد؟
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اخیرا آماری از میزان مصرف آرد در کشور داده. به گفته یزدان سیف، حدود ۹۰ هزار نانوایی از طریق ۴۰۰ کارخانه تولید آرد که ماهیانه ۹۰۰ هزار تن، گندم را تبدیل به آرد می‌کنند از طریق شبکه حمل و نقلی منسجم و برنامه ریزی شده در سه دهه اول، دوم و سوم در هر ماه آرد دریافت می‌کنند.
او گفته هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از کشور، نه در حال حاضر بلکه در گذشته و حتی در آینده هم هیچ مشکلی در تامین آرد و نان نبوده و نیست ضمن اینکه میزان ذخایر راهبردی کشور هم بی نظیر است.
از طرفی، بر اساس آمار مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی به ازای یک هزار و ۳۶۰ نفر، یک واحد نانوایی در کشور وجود دارد.

قیمت آرد و سهمیه نانوایی‌ها
مدت هاست نانوایی‌های آزادپز و دولتی، نان را با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسانند. برخی می‌گویندکاهش آرد ممکن است مربوط به نانوایی‌های آزادپز باشد. با این حال، سیف اساسا وجود نانوایی‌های آزادپز را تکذیب کرده. او گفته نانوایی آزادپز دیگر در کشور وجود ندارد و همه نانوایی‌ها به دو مدل یارانه‌ای یک و دو، از دولت آرد دریافت می‌کنند که در نوع اول به صورت کاملا دولتی و به قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان و نوع دوم که به صورت آزاد، آرد دریافت می‌کنند.
قیمت آرد آزاد البته متفاوت است. ایرنا از قول یک نانوا نوشته قیمت هر کیسه آرد آزاد پیشتر۱۱۰ هزار تومان بود، اما اکنون به ۱۸۰ هزار تومان رسیده.

چرا صف‌ها شلوغ است؟
شلوغی صف‌های نانوایی یک واقعیت است. چنین موضوعی قابل تکذیب نیست و ویدیو‌ها و عکس‌ها و مشاهدات میدانی متعدد همین موضوع را نشان می‌دهد. با این حال، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دلایل عجیبی برای این موضوع ذکر کرده. او گفته: هر سال در نیمه دوم سال، به دلیل این که روز‌ها کوتاه می‌شود و تعطیلی خیلی از ادارات و فضا‌های کاری توام با یکدیگر می‌شود متاسفانه شاهد شلوغی و ازدحام متقاضیان نان در صف نانوایی‌ها هستیم. علت دیگری که امکان دارد نانوایی نان کمتری پخت کند این است که بعضی نانوایی‌ها به جای هشت ساعت کار، شش ساعت فعالیت می‌کند.

نانوا‌ها چه می‌گویند؟
کاهش ساعت کار نانوایی‌ها موضوعی است که مسئولان دولتی هم آن را به نوعی تایید کرده اند. با این حال، دلیل نانوا‌ها با دلیل مسئولان دولتی متفاوت است. هستند نانوا‌هایی که می‌گویند علت کاهش ساعات کاری کاهش سهمیه آرد است و در واقع آردی ندارند که بیش از آن ساعات محدود، با آن نان بپزند.
یکی از نانوایان تبریزی در این زمینه به ایرنا گفته: روزی هشت کیسه آرد از پنج صبح تا سه بعد از ظهر می‌پختیم، ولی الان فقط چهار کیسه سهمیه داریم. نانوای دیگری هم گفته سهمیه مان ساعت ۲ ظهر تمام می‌شود و برای رضایت مشتری مجبور به تهیه آزاد آرد هستیم؛ بنابراین روزی ۴ کیسه آرد آزاد می‌خریم که قیمتش قبلا ۱۱۰ هزار تومان بود، ولی الان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده.

سهمیه آرد به قیمت آزاد فروخته می‌شود؟
اعطای یارانه به شکل کنونی مدت هاست مخالفان زیادی دارد. مخالفان می‌گویند وقتی یارانه به مصرف کننده نهایی داده نمی‌شود، باید انتظار فساد را داشت. اکنون در حوزه آرد و نان نیز همین اتفاق رخ داده. به عنوان نمونه، یک نانوا به خبرنگار بازار گفته با افزایش قیمت آرد آزاد، برخی نانوایی‌های تبریز به دلیل سودجویی بیشتر آرد سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد می‌فروشند و می‌گویند سهمیه آن‌ها کم شده و ساعات کاری خود را نیز کم می‌کنند. این کار باعث ایجاد شایعه شده و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها ایجاد کرده است.

چه باید کرد؟
آنچه مسلم است این است که اوضاع در نانوایی‌ها فعلا عادی نیست. صف‌های طولانی، شایعات فراوان و روزافزون یک واقعیت است. اینکه مسئولان از مجازات یک نانوا در استان البرز به دلیل ارسال یک فیلم «دروغ» برای یکی از شبکه‌های فارسی زبان خارجی بگویند یا از مردم بخواهند از نانوایی‌هایی که دارای پروانه فعالیت، جواز کسب و پروانه بهداشت تضمین شده هستند خرید کنند، آن هم در حالی که عمدتا در کل کشور همین اتفاق نیز رخ می‌دهد، دردی را دوا نمی‌کند.
مشکل در فروش سهمیه آرد دولتی در بازار آزاد باشد یا کمبود عرضه یا هر دلیلی دیگری، واقعیت آن است که با انکار واقعیت نمی‌توان مشکل را حل کرد. راهکار ماجرا، یک بررسیی سریع و واقعی بینانه و کشف منشأ اصلی مشکل است نه کشف منبع درج اخبار مربوط به این مشکلات.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۸۰۵۲۸، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
واقعا تا این رو میگن مطمئن باشید که در زمینه تولید ارد با مشکل عظیمی روبرو هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
تا چيزي تو ايران شاتيعه ميشه تقاضا در مورد اون زياد ميشه و به مشكل ميخوريم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
نون هم گرون بشه دیگه مردم با چی میتونن شکم خودشونو سیر کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
همیشه تو ایران شایعه ای نبوده که کمی واقعیت حداقل توش نباشه! وای بر مردم ما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین