پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۹۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
برخی از عوامل باندهای فساد و فحشا با توجه به حضور گسترده و قابل توجه کاربران فضای مجازی کشورمان در سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی پرمخاطبی مانند سایت دیوار از بسترهای رایگان این‌گونه سایت‌های تبلیغاتی استفاده کرده و جهت بازاریابی و گسترش شبکه فاسد خود بهره می‌برند.

شعار سال: طی چند روز گذشته اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد یکی از سایت‌های فروش و معرفی کالاهای دست دوم با کدگذاری برخی از افراد بر روی اجناس، اقدام به ترویج فحشا و تن‌فروشی می‌کنند. در گزارش یکی از خبرگزاری‌ها آمده است که «برخی از عوامل باندهای فساد و فحشا با توجه به حضور گسترده و قابل توجه کاربران فضای مجازی کشورمان در سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی پرمخاطبی مانند سایت دیوار از بسترهای رایگان این‌گونه سایت‌های تبلیغاتی استفاده کرده و جهت بازاریابی و گسترش شبکه فاسد خود بهره می‌برند، در این میان هستند افرادی که تبلیغات عجیب در قالب یک جرم را به‌راحتی در سایت دیوار بدون هیچ‌نظارتی انجام می‌دهند.»

این خبرگزاری به فروش کفش و اجاره خانه‌ها برای چند ساعت اشاره داشته و در ادامه این گزارش آورده است:‌ «کاربران سودجو در سایت دیوار با ارائه فروش یک کفش جلوباز و استفاده از عبارت‌های خاص در تبلیغ سعی می‌کنند تا خدمات خود (تن فروشی) را به‌صورت پنهان ارائه دهند.» این گزارش به شکل گسترده‌ای در فضای مجازی و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای بازخورد داشت و در این شرایط سایت دیوار اقدام به حذف بسیاری از آگهی‌های فروش کفش، اجاره خانه‌های چند روزه، کدرهگیری و ... کرد که در این بین بسیاری از آنها چون مبالغی را پرداخت کرده بودند، متضرر شدند.

اما اصل ماجرا چیست؟‌

طبق بررسی‌ها، آگهی‌هایی که در سایت دیوار و دیگر پلتفرم‌های اینترنتی منتشر می‌شود توسط دو گروه نظارت انسانی و تیم ربات مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و در هر 24 ساعت دستورات جدید به آنها داده می‌شود. در این بین برخی از کدگذاری‌ها بر روی اجناس انجام می‌شود که به گفته پلیس فتا، بسیار محدود است و به شکل باند یا شبکه گسترده نیست. همان‌طور که سرهنگ رامین پاشایی، رئیس پلیس فتا به «آرمان ملی» می‌گوید: ما آگهی‌های سایت‌های خرید و فروش کالا را به‌صورت رسمی و مستمر در پلتفرم‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم و تاکنون به هیچ‌شبکه یا باندی که در این رابطه وجود داشته باشد، برنخوردیم. برخی مواقع یک موضوعی در سطح جامعه شایعه می‌شود، ولی باید صحت و سقم آن از سوی نهاد رسمی نیز تایید گردد. ما منکر این موضوع نیستیم که این نوع اتفاق‌ها در سایت‌هایی نظیر دیوار رخ می‌دهد، ولی بسیار محدود و انگشت‌شمار است و اصلا به‌صورت سازماندهی شده نیست. پلتفرم‌ها در یک بستر ناشناخته فعالیت می‌کنند و برخی از افراد سودجو قصد دارند از این بستر سوءاستفاده کنند. رئیس پلیس فتا به موارد مشابهی که رخ داده اشاره می‌کند و می‌‌افزاید: «فروش پرندگان شکاری در کشور ما ممنوع است و برخی از افراد تصویر یک کبوتر را در آگهی‌شان قرار می‌دهند و در قسمت توضیحات قید می‌کنند که یک پرنده شکاری نیز داریم که آن را به بالاترین قیمت پیشنهاد شده می‌فروشیم. از اینگونه مسائل زیاد وجود دارد، چندی پیش نیز در یک سایت آگهی را دیدیم مربوط به فروش سرکه، آب انگور و آبلیمو بود اما زمانی‌که بررسی انجام شد، متوجه شدیم فروش مشروبات الکلی بوده است، اما در حوزه تن فروشی به هیچ‌چیزی نرسیدیم و خبر در حد شایعه مجازی است.»

اعتراض به حذف آگهی‌های دیوار

پس از انتشار گزارش در رابطه با رابطه کفش‌های جلو باز با فحشا، عده زیادی از آگهی‌ها از سایت دیوار حذف شدند. تعدادی از آنها که کسب و کار یا خدماتشان را در این سایت معرفی می‌کردند و مبالغی از 10 تا 25‌هزار تومان به سایت پرداخت می‌کردند، اعتراض داشتند که چرا این آگهی‌ها حذف شده است. سجاد که یکی از این افراد بود می‌گوید:«آگهی ما که مربوط به کد رهگیری املاک بود از سایت دیوار حذف شد. مردم برای نیازهای خود از قبیل خرید و فروش آپارتمان، ثبت سند خودرو، وام ودیعه مسکن که توسط خود بانک‌ها از آنها درخواست می‌شود که قراردادهای کدرهگیری‌دار ارائه دهند، به این قبیل خدمات نیاز دارند که متاسفانه توسط سایت دیوار پاک شده است. برای هر آگهی از 15 تا 25‌هزار تومان پول دادیم ولی حالا این آگهی حذف شده است». طبق بررسی‌ها ظاهرا دیوار این آگهی‌ها را به‌صورت موقت حذف کرده تا با پالایش آنها، بتواند مجددا آگهی‌های «ناسالم» را حذف نماید. سرهنگ رامین پاشایی در رابطه با حذف آگهی‌ها از روی سایت دیوار نیز خاطر نشان می‌کند: ما به سایت دیوار تذکر دادیم و اگر ارتکاب به جرمی رخ داده باشد، آگهی را حذف کنند، اما حذف آگهی‌ها در سایت دیوار موقتی است تا بررسی بیشتری روی آنها صورت بگیرد. فعلا در این موضوع امنیت روانی جامعه اهمیت بیشتری از حذف چند آگهی دارد و باید مسئولان سایت بررسی دقیق‌تری بر روی این آگهی‌ها انجام دهند. اگر مردم نیز آگهی‌هایی در این حوزه دیدند حتما به ما اطلاع دهند. مسئولان سایت موظف هستند که آگهی را حذف نمایند، اما اینکه به‌صورت سازمان یافته با باندی در این رابطه فعالیت داشته باشد، ما این موضوع را تایید نمی‌کنیم.

حذف آگهی‌ها از روی دیوار

یکی دیگر از اخباری که در رابطه با آگهی‌های دیوار سر و صدای زیادی به پا کرده، در ارتباط با فروش برخی از کالاها و خدمات است، که بیشتر شبیه شوخی هستند تا واقعیت. مثل آگهی فروش گردنبند مسروقه علی دایی یا آگهی فروش ناو هواپیما‌بر لینکلن و فردی که برای کتک‌خوردن در دیوار آگهی داده بود. اما وقتی آگهی‌های دیوار را بررسی کردیم، این آگهی‌ها با وجود اینکه در فضای مجازی به شکل وسیعی منتشر شده، اما در سایت دیوار قرار نگرفته بودند. به اعتقاد برخی از مسئولان سایت‌های فروش کالا، این آگهی‌ها یا فتوشاپ‌ هستند یا قبل از اینکه تایید شوند، در مرحله پیش نمایش عکسی از آنها گرفته می‌شود و در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شند. طبق اعلام مسئولان سایت دیوار، هیچوقت آگهی فروش گردنبند مسروقه علی دایی در سایت منتشر نشده است و در مرحله بازبینی حذف شده است.

مشکل سیم‌کارت‌های بدون نام

زمانی‌که همه این موضوعات را مرور می‌کنیم، به یک پاسخ و ریشه مشترک در بسیاری از وقوع جرم‌ها در کشور می‌رسیم و آن ارائه سیم‌کارت‌های بدون هویت است. طبق اعلام پلیس و نهادهای مسئول، بیشتر این سیم‌کارت‌ها متعلق به اپراتور ایرانسل است. این سیم‌کارت‌ها سبب شده که افراد بدون اینکه هویتشان معلوم شود، برای دیگران مزاحمت ایجاد نمایند یا در سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی که نیاز به تایید سیم کارت‌شان را دارند، آگهی‌های مشکوک را منتشر نمایند و این موضوع دست نهادهای مربوطه را می‌بندد و هیچ‌راه پیگیری ندارد. در کشور ما میلیون‌ها سیم کارت تایید نشده و بدون هویت وجود دارد که اپراتورها هنوز اقدام به ابطال آن نکرده‌اند.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
باید این مشکل برای همیشه تو کشورما حل بشه اگر می بینیم که سایت هایی مثل دیوار فساد زا هستن باید جلوشون رو بگیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
به به، آفرین به مسئولین فرهنگی ایرانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین