پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۲۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
در حالی که مقام معظم رهبری به صراحت تاکید کرده اند اجازه ندهید جنگل را به بهانه اجرای طرح گردشگری و حتی ساخت حوزه علمیه تخریب و تصرف کنند اخبار منطقه‌ای حاکی است برخی مسوولان و مدیران "سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور" و "شورایعالی جنگل ومرتع" در صدد هستند همگام با متقاضی "تله کابین کبودوال" برای خروج این جنگل‌ها از ثبت جهانی با هدف رفع موانع قانونی احداث تله کابین در جنگل اقدام کنند.
شعار سال:آنچه که حیرت انگیز است اینکه سازمانی که اساسا برای حفاظت از جنگل های ایران شکل گرفته و از دولت بودجه می گیرد چگونه به جای انجام وظایف و مسوولیت های حفاظتی خود در صدد راضی نگهداشتن سرمایه گذاران بخش خصوصی و کسانی است که بدون توجه به موانع قانونی جنگل ها و مراتع و اراضی ملی، می خواهند جنگل را تصرف و در آن ساخت و ساز راه بیندازند.
 
طبق نقشه های میراث جهانی یونسکو، بیش از ۲۴ پایه تله کاپین کبودوال در داخل محدوده جنگل های هیرکانی ثبت جهانی قرار گرفته است، اما سازمانی که باید نگران جنگل های هیرکانی باشد در حال تلاش برای رفع موانع اجرای تله کابین است و در جدیدترین اقدام خود قدم هایی برای خروج ان بخش از جنگل های هیرکانی است که در محدوده تله کابین قرار گرفته اند.
 
مسوولان این سازمان در پاسخ به انتقادها و اعتراض های مخالفان و کنشگران محیط زیست می گویند که درختی در این عملیات قطع نخواهد شد.
 
 این در حالی ست که اکنون سراسر مسیر جاده تله کابین در "کوه هارون" علی اباد (ایستگاه مقصد) ده ها درخت تنومند و کهنسال هیرکانی، از سوی سازمان جنگل ها و اداره کل منابع طبیعی گلستان چکش خورده و برای قطع، علامت زده شده اند.
 
مسوولان سازمان جنگل ها مخصوصا "شورایعالی جنگل" و "معاونت امور جنگل" باید درباره اوضاع پیش آمده و لابی های صورت گرفته برای خروج منطقه از جنگل های ثبت جهانی یونسکو توضیح دهند.
 
نیم نگاهی به آن بخش از  جنگل های مازندران که در آن تله کابین ساخته شده نشان می دهد که چه حجم عظیمی از جنگلخواری و کوهخواری و زمین خواری و در یک کلام انواع تصرف ها و تخلف ها مانند شهرک سازی ها و احداث فروشگاه های زنجیره ای و شهربازی ها در اطراف تله کابین ها چه مساحت بزرگی از جنگل های هیرکانی را تخریب کرده است.
 
همچنین این کوتاه آمدن ها و صدور مجوزها از سوی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور و استان که عموما نمایندگان مجلس منطقه نیز در آن نقش به سزایی دارند  درست در سال هایی رخ می دهد که نزدیک به دو دهه است که سیل بر زندگی مردمان استان گلستان مستولی شده و  دار و ندار و جان و مال مردم را بر باد داده است؛ سیلی که به تاکید تمام کارشناسان داخلی و خارجی در اثر تخریب جنگل های بالادست رخ داده است و حالا دادن مجوز برای احداث تله کابین در جنگل های علی آباد کتول یعنی سیلاب در سال های آینده.
 
موضوع تله کابین کبودوال چند سال است در پیچ و خم لابی گری های مدافعان و "کمپین مخالفان تله کاپین در جنگل کبودوال" دست به دست می چرخد؛ وگرنه تکلیف این تله کابین بسیار واضح و روشن است: حجم تخریب جنگل بسیار بالاست؛ خصوصا اینکه ایستگاه مقصد انبوه ترین نقطه البرز شمالی ست که حالا ثبت جهانی هم شده است. نه هیچ قانونی و نه هیچ عقل سلیمی اجازه چنین دست اندازی را به بخش خصوصی نمی دهد که از بودجه عمومی طرحی راکلید بزند؛ خاصه آنکه اجرای آن طرح در جنگل، به صراحت مورد انزجار و هشدار مقام معظم رهبری قرار گرفته باشد
 
آیا مسوولان سازمان جنگل ها، شوایعالی جنگل ومرتع و دیگر مدافعان این طرح برای مقام معظم رهبری پاسخی در خور و شایسته و قانع کننده دارند؟
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 16 آبان  1399  ، کدخبر:31447 ،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
به نظر من که با این کار ها نمیشه قدم های بزرگی برای حفاظت محیط زیستی برداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
همه ارگان ها الان مدافع پول هستن حتي اگر اين پول ناقض اسم و رسم اون ارگان باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
ميراث فرهنگي مون و منابع طبيعي مون رو به مبلغ يك ده ميليونيوم قيمتش داريم ميفروشيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین