پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با ارسال نامه ای خطاب به فرماندار شهرستان علی ابادکتول تاکید کرد که احداث پروژه تله کابین به واسطه قرار گرفتن مسیر پروژه در زون اصلی منتفی شده است.
شعار سال: یک پیروزی پس از چهارسال کشمکش و مطالبه گری فعالان محیط زیست در گلستان بالاخره نتیجه داد و احداث پروژه تله کابین به واسطه قرار گرفتن مسیر پروژه در زون اصلی جنگل های هیرکانی ثبت جهانی، منتفی شد. این موضوع در نامه ای که اخیرا به امضا ابوطالب قزل سوفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان رسیده خطاب به فرماندار علی آبادکتول ارسال شده آمده است.

در این نامه با تاکید بر تلاش های اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان آمده است:« طی نامه به شماره 11-20157/08/98 نیز با مدیرکل محترم راه وشهرسازی استان به منظور اخذ تاییدیه "شورایعالی معماری وشهرسازی" و طرح موضوع ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در سازمان جهانی یونسکو و با توجه به اهمیت موضوع، جلسات مختلفی برگزار لکن نتیجه حاصل نگردید و نهایتا احداث پروژه تله کابین به واسطه قرار گرفتن مسیر پروژه در زون اصلی منتفی گردید.»

زمزمه های درخواست احداث تله کابین در جنگل های هیرکانی شرق گلستان چندی پس از انتشار اخبار تله کابین گرگان در جنگل های ناهارخوران، مطرح شد.
فعالان محیط زیست و فرزندان جنگل از همان ابتدا با اجرای این دو طرح در ذخیره گاه های ارزشمند هیرکان آنهم در متراکم ترین بخش های البرز شرقی مخالف بودند. آنها می گفتند اگر قرار است گردشگری را رونق داد بهترین روش این است که جنگل ها را به عنوان جاذبه طبیعی منطقه حفظ کنیم.

این تفکر با "ثبت جهانی جنگل های هیرکانی" در 14 تیر 1398 شدت گرفت. چرا که قرار گرفتن در لیست میراث جهانی یونسکو یکی از بهترین راه های جذب گردشگر داخلی و خارجی برا ی بازدید از منطقه مذکور است و می تواند بیشترین ارزش افزوده را برای منطقه ایجاد کند.

با اینهمه هنگامی که ثبت جنگل های جهانی انجام شد و مشخص شد که تعداد بسیار زیادی از پایه های تله کابین کبودوال در محدوده ثبت جهانی قرار گرفته، مخالفت ها شدت پیدا کرد؛ اما این موجب نشد تا طرفداران تله کابین از تلاش بازایستند. تا آنجا که 3 مدیرکل "میرات فرهنگی"، "محیط زیست" و "منابع طبیعی و آبخیزداری" گلستان با ارسال نامه ای خطاب به استاندار، خواستار حل مشکل و رفع موانع احداث تله کابین کبودوال شدند.

مخالفت ها ادامه یافت و تا جایی پیش رفت که "کمپین مخالفان تله کابین در جنگل های هیرکانی" که تا آن زمان مختص مخالفت با "تله کابین ناهارخوران گرگان" بود اعتراض و مطالبه گری برای تغییر مکان "تله کابین کبودوال" را نیز به اهداف خود اضافه کند.

این کمپین به دست فعالان حوزه جنگل های هیرکانی علی آبادکتول اداره می شود و هنوز هم مطالبات قانون محوری را درباره احداث تله کابین در جنگل، در برنامه دارد.

نامه ابوطالب قزل سوفلو در واقع یک پیروزی برای جنبش محیط زیست و جنگل در گلستان و همچنین در سراسر کشور به حساب می آید. جنبشی که از بحث های علمی -فنی در یک گروه مجازی آغاز شد و به سرعت جای خود را در لایه های متعدد شهروندان و حتی مدیران سراسر استان و کشور باز کرد.

حالا فعالان محیط زیست استان گلستان در انتظار ابطال یا دست کم تغییر مکان تله کابین گرگان هستند؛ نقطه‌ای که دیگر توان بارگذاری بیشتر را ندارد و علاوه بر معضل تخریب و تصرف جنگل، باعث افزایش ترافیک در محور ناهارخوران گرگان شده و مشکلات زیستی متعددی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.
 
 
احداث تله‌کابین در زون اصلی جنگل‌های هیرکانی منتفی شد
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 20 تیر ۱۳۹۹، کد خبر ۲۸۵۴۲، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین