پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۲۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
محمدرضا جلائی‌پور در یادداشتی به بررسی دلایل شکست ترامپ پرداخت که در زیر می‌خوانید
شعار سال:بدون هر یک از سه عامل زیر، ترامپ در این انتخابات قابل شکست دادن نبود:

1. مدیریت بسیار بد بحران کرونا در آمریکا

2.قتل جورج فلوید و خیزش جنبش ضد تبعیض

3. ائتلاف و هم‌افزاییِ موثرِ اوباما و سندرز در حمایت از بایدن (به تعبیر دیگر ائتلاف طیف پیشرو و میانهٔ حزب دموکرات که با عدالت‌خواهانه‌تر شدن برنامه‌ها و ادبیات بایدن و درس‌گیری از خطاهای کمپین دموکرات‌ها در ۲۰۱۶ ممکن شد).
 
به نظرم در سال آینده تکرار این الگوی پیروزی را در بسیاری از انتخابات‌های سایر کشورها هم خواهیم دید که همین سه عامل در نتیجهٔ انتخابات تعیین‌کننده می‌شوند (تبیین تفصیلی‌اش بماند برای بعد):

1.سیاست‌های نامزدها برای کنترل کرونا

2. سیاست‌های نامزدها برای کاهش تبعیض و نابرابری

3. ائتلاف میان نیروهای پیشرو و لیبرال‌های برابری‌طلبِ حامیِ صیانت از محیط زیست و همکاری‌های جهانی و تور حفاظت اجتماعی در برابر ناسیونالیست‌های افراطی و راست‌گرا و پاپولیست.

اما فراموش نکنیم که حتی علی‌رغم سه عامل بالا و پیروزی بایدن، ترامپ همچنان حدود نیمی از آراء را در انتخابات کسب کرد. اگر کرونا نمی‌آمد هم احتمالا ترامپ دوباره رئیس جمهور می‌شد. هشداردهنده و ترسناک است کسب حدود نیمی از آراء شهروندان در بزرگ‌ترین اقتصاد و قوی‌ترین قدرت نظامی جهان توسط یک خودشیفتهٔ آزارگر جنسی و فاسد و دروغگو و نژادپرست و زن‌ستیز و مجمع‌الرذائل، آن‌هم بعد از صدها رسوایی‌اش در برابر چشم‌ها و رسانه‌ها در این چهارسال و این همه لطمه‌اش به محیط زیست و خیر همگانیِ آمریکایی‌ها و جهانیان (آخرینش این‌که بیشترین تعداد ابتلا و مرگ کرونا در جهان را آمریکا داشت).

تاثیر ثروت‌های بزرگ و رشوهٔ قانونی بر سیاست در آمریکا و مشکلات ساختاری پرشمار نظام انتخاباتی آمریکا (از دشواری رای دادن تا نظام رای الکترال به جای آراء عمومی، و نامحدود بودن هزینه‌های انتخاباتی) در حال تبدیل مردم‌سالاری آمریکا به «فرادست‌سالاری» و «سرمایه‌سالاری» است. این مشکلات و قدرت پاپولیسم، برای سال‌ها موضوع نقد و‌ اعتراض و اصلاح توسط نیروهای پیشروی این کشور خواهد ماند؛ نیروهای پیشرویی که جنبش و گفتمانشان در این انتخابات پیشروی قابل توجهی کرد و با هدایت چهره‌هایی همچون برنی سندرز و الکساندر اوکازیو کورتز بعد از انتخابات هم گریبان بایدن و حزب دموکرات را رها نخواهند کرد.

شکست ترامپ زمینه‌ساز کاهش تحریم‌ها و کنار رفتن موقت سایهٔ تهدید نظامی و جنگ علیه ایرانیان است و از این جهت خبری خوب برای ایران‌دوستان و حامیان حفظ محیط زیست و نهادها و همکاری‌های جهانی. اما بایدن هم گلی به سر ایران نخواهد زد و لطمه هم خواهد زد. سرنوشت ایران باید توسط ایرانیان و در ایران ساخته و تعیین شود و نه واشنگتن و لندن و مسکو و پکن. انتخاب با خود شهروندان و حکمرانان ماست: به سمت بسط توسعه و عدالت و دموکراسی و آزادی گام برداریم یا اندک‌سالاری و تبعیض و نابرابری و فقر و انزوا.
 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی نویسنده
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
به نر من كه ترامپ هنوز شكست رو نپذيرفته و اين خيلي نكته مهمي هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
به نظر من كه علاوه بر اين سه مورد اسرائيل هم دلش نميخواست ترامپ در صحنه انتخابات باقي بمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
اين روزها اتفاقات بدي داره براي امريكا رقم ميخوره كه همشون توسط رهبري معظم پيش بيني شده بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین