پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
اینکه در داخل کشور، گروهی با خام اندیشی قصد تقلیل عمق و ابعاد تغییرات جدید ایجاد شده به سطح تغییر رئیس جمهور در آمریکا و تسهیل در برقراری ارتباطات فی مابین یا حتی برجام را دارند، مسئله‌ای است که نیازمند بررسی امنیتی است. داستان بایدن، داستان هیولایی است که متاسفانه غالب ما، پولک‌های زیبای آن را می‌بینم. تحلیل‌ها به سادگی نشان می‌دهد که داستان پهنه سیاسی جدید، برگشت آمریکا به برجام یا برقراری رابطه با آمریکا نبوده و وسعت میدان بازی به گسترش حضور اسرائیل در منطقه، جنگ اقتصادی آمریکا با چین، انزوای حدودا ۹ ماه بعد ایران برای پذیرش یکی از سه سناریوی طراحی شده و ..، بر می‌گردد. ماه عسل چندماه آتی در دولت روحانی در تعامل با آمریکا، ما را غافل نکند؟
شعار سال: بایدن را باید بعنوان هیولای قدرت ایالات متحده آمریکا محسوب نمود. 8 سال سابقه معاونت رئیس جمهور دموکرات آمریکا(دوره اوباما) و تصویب حجم بالای تحریم ها بر علیه ایران، او را تبدیل به فردی کارآزموده در طراحی سیستم های تحریمی نموده است. همچنین ملاحظه چهار ساله اقدامات گستاخانه ترامپ جمهوری خواه و با کمال صد تاسف، کناره گیری ها و انفعال بعضی از آقایان داخل کشور ما، از او هیولایی جدید ساخته که نیازمند پردازشگری بالا و اراده ای استوار، برای مقابله است.
چهره واقعی جو بایدن و سیاست های آتی آمریکا در تعامل با ایران
از زمان پیروزی انقلاب تا تابستان ۹۵، جمعا ۲۹ قانون و مقررات تحریمی از طرف آمریکا علیه ایران وضع شده، که ۲۲ عدد آن از طرف دموکرات‌ها و فقط ۷ تحریم از طرف جمهوری‌خواهان بوده است؛ دموکرات‌ها و دولت اوباما به معاونت بایدن با ۱۳ مورد، رکورددار تحریم‌هاست!
بعد از اوباما، ترامپ را می توان میراث دار حجم بالای بسترهای آماده و قوانین تحریمی دانست که در اجرا، حداکثر استفاده از آنها را مبذول داشت. اقدامات تحریمی ترامپ علیه ایران عمدتا گرایش به سمت صنایع فلزی، تحریم افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی داشت.
چهره واقعی جو بایدن و سیاست های آتی آمریکا در تعامل با ایران
از جو بایدن چقدر شناخت دارید؟
تعداد بازدید : 5

بایدن کدام تحریم‌های ایران را لغو می‌کند؟
محمد جمشیدی استاد دانشگاه تهران پاسخ می‌دهد
   
بایدن سناتور، بایدن معاون رئیس جمهور ، بایدن مشاهده گر تجارب اجرایی و قدرت عملیاتی ترامپ ، حالا خود تبدیل به رئیس جمهور شده است.نکته جالب اینکه، برخی از کارشناسان معتقدند که بایدن هم میراث دار ترامپ از نظر توسعه نفوذ اسرائیل در خاورمیانه است. برخی از کارشناسان حدس می زنند که آمریکا ،بزودی از خاورمیانه خارج شده و جای خود را به اسرائیل بعنوان نوعی حافظ منافع می دهد. حدس زده می شود که حضور مستقیم آمریکا ، به سمت آسیای جنوب شرقی جهت مقابله با اقتصاد چین، برنامه ریزی شود.
 
چهره واقعی جو بایدن و سیاست های آتی آمریکا در تعامل با ایران

سوال اینجاست که در چنین شرایطی نوع برخورد ایران و نوع تعاملات سیاسی، به کدام سمت کشیده می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید ، سوالات و موارد زیر را بعنوان نوعی زمینه و پیش فرض، مورد توجه قرار داد ، تا امکان تصمیم گیری جهت پاسخگویی به سوال اصلی فراهم شود.

*** از آنجا که برخورد آمریکا با ایران حداقل در قالب برنامه ای سه مرحله ای شامل ماه عسل( دادن امتیازات موردی) ، ایجاد ائتلاف جهانی با همراهی اروپا و نقش دهی بیشتر به آنها و در نهایت گذاشتن چند سناریو برای انتخاب نهایی توسط ایران ، در یک بازه زمانی شش ماه تا یکساله دنباله گیری خواهد شد ،باید بررسی شود که گرایش دولت روحانی به این تعامل چیست؟ آیا این تعاملات را در قالب یک رویداد و قرارداد نظیر برجام دنباله گیری می کند؟ آیا نگاه فراگیر با تاکید بر تامین منافع ملی دارد و یا نگاه سیاسی و مصلحت گرایانه برای عبور دولت خود از بحران کاهش محبوبیت شدید با استفاده حداکثری از مرحله ماه عسل را دارد.

*** با توجه به شناخت ماهیت واقعی بایدن و سطح توانمندی های او ، نوع برخورد حاکمیت با مسئله به چه صورتی خواهد بود و میزان اختیارات و حوزه های اختیار- ماموریت حاکمیت به دولت در خصوص روابط احتمالی ایران- آمریکا به چه صورتی دنباله گیری خواهد شد.

*** برنامه ایران برای آینده با محوریت بحث برجام و آمریکا در چه قالبی دنباله گیری می شود؟ آیا بحث مصلحت ها مطرح است یا تامین منافع ملی اولویت دارد؟ نوع ارتباطات ایران در تعاملات بین المللی با دوکشور چین و روسیه به چه صورتی برنامه ریزی شده است؟ سیاست های حضور فعال ایران در منطقه( با تاکید بر خاور میانه)، ایفای نقش در حوزه جهان اسلام ، پیمان های چندجانبه ، طراحی بازهای سیاسی- دپیلماتیک ، الگوهای توسعه اقتصاد ملی ، الگوهای توسعه صنعتی، الگوهای مهندسی و توانمندی فرهنگی- اجتماعی و ..... ، به چه صورت و با چه اهدافی دنباله گیری می شود؟
*** ..... .

پاسخگویی به این سوالات، می تواند حتی تعیین کننده توانمندی رئیس جمهور آینده کشور و تخصص های محوری وی باشد. آیا افراد و شخصیت های نظامی باید وارد میدان شوند یا دیپلمات ها ،آیا اقتصاد دانان باید قدرت اجرایی را در دست بگیرند یا سیاسیون ، آیا شخصیت سیاسی مورد بحث باید تندرو باشد یا محافظه کار و .... .

تاکید می گردد که متن حاضر قصد تخریب یا ایجاد جهت دهی سیاسی نداشته و با رویکردی حساس ساز، قصد ارایه تصویری واقعی تر از رئیس جمهور جدید آمریکا ، تغییر و تحولات منطقه ای و ضرورت توسعه و تعمق بخشی به موضع گیری های سیاستی کشور را دنباله گیری کرده است.

نویسنده : دکتر جواد محمدقلی نیا

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
برچسب ها: ماهیت واقعی بایدن ، بایدن کیست ، سوابق جوبایدن ، توسعه حضور اسرائیل در خاور میانه ، حافظ منافع امریکا در خاورمیانه ، تحولات اقتصاد جهانی ، لیست تحریم های ایران ، تحریم ها در دوره روسای جمهور امریکا ، تحریم های احتمالی آینده ایران ، انفعال سیاسی ایران ، تصمیم گیری فعال ایران ، ایران و خاورمیانه جدید ، تقابل مستقیم ایران و امریکا ، سیاست های تعاملاتی ایران در برابر امریکا ، اثرات انتخابات امریکا بر انتخابات ایران ، برنامه ریزی مصلحت گرایانه یا مبتنی بر منافع ملی ، برجام محوری یا مذاکره مبتنی بر منافع ملی ، چهره واقعی بایدن ، توانمندی های بایدن ، رابطه ایران و امریکا ، رابطه ایران و امریکا در آینده ، آینده روابط ایران و امریکا ، سطح روابط احتمالی ایران و امریکا ، دکتر جواد محمدقلی نیا ، جواد محمدقلی نیا ، محمد جمشیدی ، احتمال لغو تحریم های ایران ، لغو تحریم ها توسط بایدن ، بایدن کدام تحریم ها را لغو می کند ، پیروزی بایدن به نفع ایران است ، شناخت از جو بایدن ، ریاست جمهوری بایدن ، پیروزی بایدن در انتخابات ، مقابله امریکا و چین ، بحران محبوبیت دولت روحانی ، تعامل دولت روحانی با امریکا ، برخورد ایران با بایدن ، روابط ایران و امریکا در دوران بایدن ، تحریم های امریکا علیه ایران ، سیاست بایدن در قبال ایران ، سیاست امریکا در قبال ایران
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین