پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۱۰۸۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
روز دوشنبه وبا توجه به صحبت‌های همتی رییس کل بانک مرکزی ونیز واعظی رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر اینکه دولت دلارگران قیمت را نمی‌خواهد و در وضعیتی که انتظارات از بازار ارزکاهش قیمت دلار بود، اما روند‌ها برعکس شد.
شعارسال: روز دوشنبه قیمت دلار بخشی از کاهش روز‌های قبل را جبران کرد. درباره دلایل این رخداد بحث‌های گوناگونی می‌شود. برخی فعالان اقتصادی مثل پدرام سلطانی نایب رییس سابق اتاق بازرگانی می‌گوید دلیل برگشت نرخ دلار به سمت بالا این است که واقعا در کشور کمبود عرضه داریم. روزنامه جوان نیز در تحلیلی از برگشت روند دلار به مسیر افزایش را وجود نقدینگی قابل اعتنا در کشور می‌داند. در این گزارش تحلیلی می‌خوانیم:

اگر چه انتظار می‌رفت همزمان با هیجانات ناشی از انتخابات امریکا و تصورات پیرامون این موضوع که شاید تحریم‌ها با تغییرات ایجاد شده در امریکا برطرف شود، بازار ارز، طلا و سکه اصلاح قیمت کند، اما وجود پول قابل‌ملاحظه در اقتصادی که در رکود تورمی به سر می‌برد، موجب شد تا پول به بازار‌های ارز، طلا و سکه ورود کرده و به‌طور مجدد نقش هیزم را برای داغ نگهداشتن تنور رشد قیمت در این بازار‌ها بازی کند. بدین ترتیب یکی از دلایل عدم اصلاح بازار ارز، طلا و سکه مطابق با هیجان و تصورات عمومی ورود سرمایه‌گذاران و دارندگان نقدینگی به این بازار‌ها بود، زیرا صاحبان نقدینگی از یک طرف می‌بینند که تورم ارزش پول آن‌ها را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر به جز بازارهایی، چون ارز، طلا و سکه سایر بازار‌ها همانند سهام، ملک، خودرو، لوازم خانگی و بانک را در رکود و گاهی اصلاح قیمت می‌دیدند، از این‌رو شاهد ورود نقدینگی به بازار‌ها مذکور بودیم. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ریشه رشد هزار میلیارد تومانی حجم پول در اقتصاد ایران را باید در کسری بودجه دولت و بانک‌ها جست‌وجو کرد که این موضوع نیز به مقوله عدم بودجه‌ریزی عملیاتی و اصلاح نظام بانکی و تحریم‌های ظالمانه امریکا و ضعف سیاستگذاری باز می‌گردد.

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند ترخیص ۸ میلیون کالای موجود در گمرکات نیاز به ارز دارد که با توجه به عدم التزام اخذ کد رهگیری برای برخی از این کالا‌ها عملاً فشار تقاضا بر بازار ارز از سوی واردکنندگان تشدید شده‌است. همچنین این مقوله را نباید فراموش کرد که برخی از دلالان علاقه داشتند نرخ ارز به ارقام پایین بیاید تا جهت سفته‌بازی خریداری کنند و به طور مجدد با بهای بالاتری ارز را بفروشند که به نظر می‌رسد نیرو‌های عرضه و تقاضا آن‌ها را نیز غافلگیر کردند.

در این بین بررسی میدانی بازار ارز نشان داد در روز یک‌شنبه هفته جاری بازار اندکی اصلاح کرد، اما روز گذشته در پی ورود نقدینگی به این بازار و افزایش خرید‌ها به‌طور مجدد ارز با رشد قیمت مواجه شد به‌طوری که قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۲هزار تومان افزایش به کانال ۲۶هزار تومان رسید. در صرافی‌ها نیز با همین مقدار افزایش، دلار با متوسط قیمت ۲۵ معامله شد.

برخی از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رشد بهای ارز، طلا و سکه رشد هزار میلیارد تومانی حجم پول در اقتصاد و رکود سایر بازار‌ها می‌باشد شاید اگر بودجه و بانک تراز مناسبی داشت و بازار سهام نیز به دلیل سوء‌تدبیر مدیریت با اصلاح کنونی مواجه نبود وضعیت بازار‌های ارز، طلا و سکه نیز شکل دیگری بود، اما فی‌الحال بازار‌های مذکور چشم پول را گرفته‌است و بس.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت ۲۴ تاریخ انتشار ۲۰ آبان ۹۹، کد خبر: ۵۲۰۲۳۱، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
از یک اقتصاد بیمار و ورشکسته نباید انتظار نرخ ارز پایین داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
همه مردم ايران فهميدن كه دلار دست دولت هست براي كنترل جو هاي اجتماعي در جامعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
براي چي بايد با يه خبر ساده كه هيچ پشتوانه اي هم نداره يه روزه 10 تومن ارز بياد پايين؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین