پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۱۰۸۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
دکتر علوی راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران مدعی قیمت واقعی دلار در دامنه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان شده است. برخی از کارشناسان بیان می‌دارند که اگر این رقم دارای اجماع نظر و ادله‌های اثباتی باشد، دولت و بانک مرکزی باید محاکمه شده و پاسخگو به قیمت‌های نجومی دارای اثرات مستقیم و مخرب روی زندگی مردم باشند.
شعار سال: عباس علوی‌راد با بیان اینکه بخشی از نوسانات در بازار ارز مربوط به تحولات و تغییراتی است که روی متغیرهای بنیادی و اصلی کلان اقتصاد اتفاق می‌افتد و بحث بر سر میزان تأثیرگذاری آن است، گفت: در بحث متغیرهای کلان یکی از مسائل اصلی این است که نرخ رشد اقتصادی پایینی نسبت به کشور هدف و یا پول بین‌المللی که مدنظر است داشته باشید.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران اضافه کرد: وقتی رشد اقتصادی پایین داشته باشید نسبت به پولی که برابری آن را در نظر می‌گیرد، در کاهش ارزش پول ملی کشور می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه تفاوت در رشد نقدینگی در کاهش ارزش پولی کشور اثرگذار است، اظهار داشت: وقتی در کشور رشد نقدینگی بالایی وجود داشته باشد و با کشوری که پول آن مدنظر است تفاوت نرخ رشد نقدینگی زیاد باشد می‌تواند در کاهش ارزش پولی کشور اثرات خود را بگذارد.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد از دیگر عوامل کاهش ارزش پول ملی را تورم بالا اعلام کرد و گفت: این مسائل مطرح شده در بحث‌های کلان است اما از تابستان 1397 و آنچه در کشور ما اتفاق افتاده و شاهد تکانه‌ها و شُک‌های ارزی بودیم، بخش زیادی از این افزایش نوسانات تحت تأثیر هیجانات، بحث‌های روانی و انتظارات است.

علوی راد افزود: انتظارات در مبانی اقتصاد جایگاه خود را دارد و وقتی‌که در افق زمان با تحولاتی که اتفاق می‌افتد یک ‌جهت‌گیری خاص داشته باشد باعث می‌شود متغیرهایی مثل نرخ ارز از تأثیراتی که از محیط اقتصاد گرفته می‌شود، فراتر رفته و به کرانه‌هایی برسد که شاید سبب حیرت همگان شود و نرخ ارز در یک فاصله محدود به 32 هزار تومان می‌رسد.

قیمت واقعی دلار 10 تا 12 هزار تومان است
عضو انجمن اقتصاددانان ایران ارزش واقعی دلار را حدود 10 الی 12 هزار تومان اعلام کرد و گفت: برای محاسبه ارزش واقعی دلار روش‌هایی وجود دارد که بتوان آن را انجام داد و فقط بر سر رقم مبناهای اولیه اختلافاتی دارد. ولی در محاسباتی که در کشور و تا اواخر سال 98 صورت گرفته بود و با توجه مجموعه تغییراتی که بر روی متغیرهایی که در محیط کلان اثرگذار است، قیمت اصلی دلار حدود 10 الی 12 هزار تومان بیشتر نیست و نهایتاً بین 13 تا 14 هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه نام‌گذاری دو سال اخیر که رونق تولید و جهش تولید بود به این معنا است که تولید می‌تواند در رابطه با مهار مشکلات اقتصادی متعدد به‌ویژه بحث ارز بهبود حاصل کند که هم مبنا و هم تجربه در این مسئله وجود دارد، اذعان داشت: اگر بتوان تولید داخل را افزایش داد قطعاً برای بهبود پول ملی و جلوگیری از افزایش نرخ ارز تلاش صورت گرفته و در این مسئله جایی برای ابهام وجود ندارد.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد با تأکید بر اینکه ثبات اقتصاد وابسته به استفاده از ظرفیت درون کشور است، اضافه کرد: به این معنا که اگر به ظرفیت‌های درون تکیه کنید، عوامل برون‌زا نمی‌تواند برنامه شما را برهم بزند اما در طرف مقابل اگر افزایش تولید را به یکسری عوامل خارجی گره بزنیم و محاسبات هم غلط باشد، تمام مسائل را با چالش روبه‌رو می‌سازد.

علوی راد افزود: مسئله نگاه به درون که رهبر معظم انقلاب به آن تأکیددارند به این دلیل است که اقتصاد را نباید به خارج از کشور گره زد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در ادامه با اشاره به انتخابات آمریکا و اتفاقاتی که پیرامون آن در مسئله اقتصادی پیش‌آمده، گفت: سیگنالی که در رابطه با تحولات انتخابات آمریکا به ایران داده می‌شود، اگر به آن رنگ و لعاب داده شود و جامعه را بی‌جهت متوجه واقعیت آن کنند، کمتر از دو یا سه ماه متوجه این خواهیم شد که تفاوتی بین افراد در آمریکا نیست و آن زمان است که جامعه وارد سیکل معیوب می‌شود.

وی افزود: در رابطه با این پدیده بهتر است موضع‌گیری‌هایی را داشته باشیم که مقام معظم رهبری داشتند و اصلاً اقتصاد ایران و مشکلاتش را به تحولات خارجی گره نزنیم چون خیلی زود متوجه اشتباه خود در این خصوص خواهیم شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار:  19 آبان  1399، کد خبر: 1665454،  www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
الان براي چي بايد اين همه خبر هاي عجيب غريب به دست مردم برسه؟ امان از اين اوضاع كشور
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
تو اين شرايط اقتصادي كه حتي تخم مرغ هم با دلار تعيين ميشه ستم بزرگي به ملت كردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین