پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۸۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: بیماران دیابتی این استان از ابتدای سال جاری با مشکل کمبود انسولین قلمی مواجه هستند که این مشکل در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده است.
شعار سال:وحید آذری فر روز جمعه همزمان با آخرین روز هفته ملی دیابت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل کمبود انسولین در کشور و استان جدی است و این کمبودها حدود هفت ماه است که در مشهد برای بیماران دیابتی ملموس و مشهود است.

وی ادامه داد: یکی از پر مصرف‌ترین داروی بیماران دیابتی، انسولین "لانتوس، نوورپید و نوومیکس" است که از ابتدای مرداد ماه امسال در داروخانه‌های خراسان رضوی یافت نمی‌شود.
 
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی گفت: گرچه انسولین جدیدی به نام "بازالین" به عنوان جایگزین انسولین لانتوس توصیه می‌شود، اما مردم از کیفیت آن مطمئن نیستند و مهم‌تر آنکه به تعداد کافی و مورد نیاز هم موجود نیست.

وی افزود: انسولین، داروی حیاتی‌ است که در صورت کمبود یا نبود آن بیمار دچار عوارض جبران ناپذیر خواهد شد که ممکن است در کوتاه مدت یا میان مدت، بیمار را از پا درآورد.

آذری فر ادامه داد: ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران دیابتی در کشور مبتلا به دیابت نوع یک هستند و تنها داروی کنترل این نوع دیابت نیز انسولین‌ است.

وی گفت: برخی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان هم به‌ دلیل کنترل نامناسب نیازمند تزریق انسولین هستند.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از قاچاق داروی انسولین در مشهد، داروخانه‌های هلال احمر، ۲۲ بهمن، امام خمینی (ره) و مراکز درمانی نظامی را معرفی کرده است که انسولین‌های مورد نیاز در این داروخانه‌ها هم وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: تاکنون حدود ۶ میلیون نفر بیمار دیابتی در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی ساکن هستند و ۱۲۰ هزار نفر از این تعداد نیز در مشهد زندگی می کنند.

آذری فر گفت: دولت سالانه ده‌ها میلیارد تومان یارانه صرف عوارض بیماران دیابتی می‌کند که اگر یک سوم آن را به درستی در جهت آموزش این افراد صرف کند، جامعه دیابتی‌ها، جامعه‌ای سالم‌تر در زمینه خانواده، اشتغال و ازدواج  خواهد بود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از بیماران دیابتی از بیماری خود مطلع نیستند که همین امر موجب بروز مشکلات بسیار در آینده برای آنان می‌شود.
 
مدیر عامل انجمن دیابت خراسان رضوی ادامه داد: استانهای یزد، سمنان، خوزستان، گلستان و البرز بیشترین تعداد بیماران دیابتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا  ، تاریخ انتشار: 30  آبان  1399  ، کدخبر: 84116710، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین