پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۵۵۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
اسد الله رجب با بیان اینکه دیابت در جهان در حال رشد است، گفت: متاسفانه از هر ۴ فرد مبتلا به دیابت سه نفر در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند.
شعار سال: در تقویم ۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. دیابت بیماری خاموش که بسیاری از مبتلایان در کشور از بیماریشان غافل هستند. از سوی دیگر سال به سال سرانه مصرف شکر و مواد قندی در کشور افزایش می‌یابد. همین مقوله افزایش روند ابتلا به چاقی و دیابت در کشور را نشان می‌دهد. همچنین در روز‌های کرونایی جمعیت دیابتی کشور به عنوان جمعیت در معرض خطر دچار نارسایی‌هایی همچون دسترسی به انسولین هستند که این مقوله اقدامات اساسی از سوی تصمیم‌گیران را می‌طلبد.

شاهد کمبود انسولین‌های خارجی هستیم

اسداله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران گفت: در شرایط کنونی کمبود‌های عمده در زمینه‌های مختلف وجود دارد، فقط کمبود‌ها شامل انسولین نمی‌شود. البته انسولین یک عنصر حیاتی است.

او افزود: در کشور ما مقوله‌ای تحت عنوان نبود انسولین وجود ندارد، بلکه کمبود انسولین‌های خارجی را شاهد هستیم. دو نوع انسولین آنالوگ و انسانی وجود دارد. دلیل بروز این نارسایی را می‌توان تحریم‌ها دانست. البته مسائل مختلفی باعث بروز این نارسایی شده است. رجب تصریح کرد: در دو هفته گذشته توزیع انسولین مناسب‌تر از قبل انجام شده است.

این پزشک افزود: برای مهار مشکلات ناشی از انسولین باید با شرکت‌های بیمه‌گر وارد مذاکره شد. برای مثال یک پزشک تعیین کننده میزان مصرف روزانه انسولین فرد دیابتی است. در شرایط کنونی باید درمان بیمار بر اساس شرایط بیمار، وضعیت اقتصادی و دسترسی به دارو باشد.

پزشکان ما بیمار محور هستند

رئیس انجمن دیابت ایران خطاب به پزشکان گفت: در کشور ما درمان‌ها بیمار محور است و پزشک بر اساس نیاز بیمار، دارو تجویز می‌کند. این در حالی است که پزشکان باید با در نظر گرفتن وضعیت بیمار، مسائل مالی، توزیع دارو و ... دارو تجویز کنند تا فرد در دسترسی به دارو کمتر دچار نارسایی شود. توجه به نیاز بیماران نیازمند صرف وقت، حوصله، پشتکار و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر است.  رجب ادامه داد: در دیابت نباید فقط بر روی درمان تاکید کرد، بلکه باید به مسائل روانی، اجتماعی و... نیز توجه کرد.

سیاستمداران راه چاره بیاندیشند

او تصریح کرد: یکی از پایه‌های درمان دیابت دارو درمانی است. فرض کنید فردی روزانه ۲۵۰ واحد انسولین تزریق می‌کند و قندش نیز بالای ۴۰۰ است. این در حالی است که هزینه انسولین چنین فردی در سال ۱۴ میلیون تومان می‌شود. در اغلب مواقع کنترل قند خون از روند مناسبی برخوردار نیستند؛ بنابراین برای درمان فشارخون، سرطان، مشکلات کبدی و ... باید متخصصان و سیاست‌مداران راه چاره بیاندیشند.

او درباره روند مصرف قرص متفورمین در بین بیماران دیابتی افزود: در تمامی راهنما‌های بالینی کشور‌های پیشرفته، متفورمین اولین داروی تجویز شده در دنیا است.

درمان کرونا با مصرف متفورمین

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: در دنیا متفورمین بیش از ۶۰ سال تجویز می‌شود و برخی از مقالات علمی بر تاثیر این دارو در درمان کرونا تاکید دارند. او تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های علمی بعد از فعالیت جسمی، تغذیه مناسب، مدیریت استرس می‌تواند برای درمان دیابت قرص متفورمین را تجویز کرد.

بی‌توجهی به پیشگیری در روند ابتلا به بیماری در کشور

رجب با بیان اینکه دیابت در جهان در حال رشد است، گفت: بی‌شک در کشور‌های در حال توسعه روند ابتلا به دیابت بیشتر است. به دلیل تغییرات در شیوه زندگی شاهد افزایش بیش از پیش مصرف مواد قندی، فست فود و ... در کشور هستیم. برای مثال از هر ۴ فرد مبتلا به دیابت سه نفر در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند.  به گفته او این آمار نشان دهنده توجه به مساله پیشگیری در ابتلا به دیابت در کشور‌های توسعه یافته است.

رئیس انجمن دیابت ایران افزود: در کشور ما پیشگیری در ابتلا به دیابت چندان مورد توجه نیست. مردم عادی، متخصصان، سیاست گذاران سلامت و دیگر مسئولان امر به پیشگیری چندان توجه نمی‌کنند.

رجب بیان کرد: پیشگیری ارزان‌تر و بی‌ضررتر از درمان است. در روند ابتلا به دیابت پیشگیری‌های اولیه و ثانویه از اهمیت برخوردار است. در صورت پیشگیری ثانویه هم اقدامات در زمینه پیشگیری از ابتلا به نابینایی و دیگر اثرات مخرب این بیماری موثر است. در کشور ما به مسئله پیشگیری به شکل فرهنگی توجه نمی‌شود.

اکثر مبتلایان به کرونا به دیابت دچار بودند

رییس انجمن دیابت کشور درباره روند ابتلای بیماران دیابتی به کرونا افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده اکثر مبتلایان به کرونا دیابتی هستند. برای مثال دیابتی‌هایی که به کرونا مبتلا شده چاق و به بیماری‌های قلبی و عروقی و ... دچار هستند.

رجب گفت: مبتلایان به دیابت که به شکل مناسب قند خون را بررسی کرده و هموگلوبین و معدل قندشان زیر ۷/۵ باشد، کمتر به کرونا مبتلا شده و در صورت مبتلا نیز سیر بهبودی را طی کرده‌اند.

چاق‌ها بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا

او افزود: دیابتی‌هایی که به کرونا مبتلا شده در صورتی که قرنطینه دو هفته‌ای را داشته باشند بیماری عود نکرده و نیازی به بستری در بیمارستان ندارند.

رییس انجمن دیابت ایران تصریح کرد: ۸۰ درصد دیابتی‌های کشور بدکنترل هستند، این افراد به بیماری‌های زمینه‌ای همچون چاقی مبتلا بوده و همچنین چاق‌ها نیز بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

توجه به تغذیه در بین مبتلایان به دیابت

رجب با بیان اینکه برای مصونیت در برابر دیابت باید عموم مردم تغذیه مناسب داشته باشند، گفت: غذای سالم باید بر پایه سبزیجات، میوه‌جات باشد و از مواد غذایی حاوی قند‌های ساده پرهیز شود.

او ادامه داد: فرد دیابتی باید فعالیت بدنی داشته باشد. برای مهار کرونا باید میزان مصرف شکر، روغن و هیدروکربن کاهش و مصرف دخانیات و الکل ممنوع شود.

بیش از ۴۵ درصد کالری مصرفی از مواد قندی تامین می‌شود!

رییس انجمن دیابت کشور تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی بر مصرف کمتر از ۱۰ درصد مواد قندی به شکل روزانه تاکید دارد. در حالی که در کشور ما افراد بیش از این میزان مواد قندی مصرف می‌کنند. بیش از ۴۵ درصد کالری روزانه مردم ما از مصرف مواد قندی تامین می‌شود.

بیماران از دارو‌های قابل دسترس استفاده کنند

رجب در پایان درباره کم و کیف رفع مشکلات بیماران برای تامین پین انسولین گفت: هم‌اکنون انسولین و دارو‌های خاص در داروخانه‌های مشخص توزیع می‌شود. بیماران نیز در این شرایط باید از دارو‌های قابل دسترس استفاده کنند. در این شرایط سیاست‌گذاران به نحوی برنامه‌ریزی کنند که مشکلاتی در این باره بروز نکند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۴آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۸۶۹۵۹، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
واقعا براي چي بايد اين همه مشكلات درماني اون هم همش از جانب تحريم ها داشته باشيم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
من فكر ميكردم مشكل كمبود انسولين در كشور حل شده نگو كه هنوز هم هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
یه دوره که انسولین نبود اومدن کلی خبر پخش کردن که این مشکل حل شده ماهم فکر کردیم واقعا حل شد الان که معلومه اون مشکل هنوز ادامه داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
موضوع کمبود انسولین در کشور هنوز حل نشده و داره روز به روز بیشتر هم میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
انسولین در ایران باید خیلی قبل تر از این ها براش چاره میکردن نه الان که کمبود شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
این کمبود ها اثرات وحشتناک و جبران ناپذیری بر نیروی انسانی ایران میذاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
به راجتي داريم مردمان ايران رو به حالشون رها ميكنيم در حالي كه نيازمندانه مارو فرياد ميزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
موضوع كمبود انسولين در كشور كي قراره تموم بشه؟ گمرك داره چيكار ميكنه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین