پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۰۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه سال آینده کشور گفت: بودجه باید به صورت واقعی بسته شود و قیمت‌هایی که برای نرخ ارز و هر بشکه نفت گفته می‌شود به نظر واقعی نمی‌آید.
شعارسال: جعفر قادری، درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ مبنی بر این که بودجه را با دلار ۱۱ هزار تومان و نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار بسته شده است، گفت: بودجه باید واقعی شود؛ تصور این که ما اگر بودجه را کم ببندیم تحرک و پویایی دولت برای وصول درآمد‌های مالیاتی کم می‌شود قابل قبول نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که بودجه باید واقعی شود، عنوان کرد:  دلیل این است که هزینه‌های اضافی تعریف نمی‌شود، زیرا هر چه ما سقف بودجه را بالاتر ببریم هزینه‌های اضافی بیشتر می‌شود.  در صورتی که بودجه محقق  نشود، عملاً دولت ناچار می‌شود که کسری‌هایش را از طریق استقراض از مردم و بانک مرکزی تامین کند یا اینکه اموال و دارایی هایش را واگذار کند که هر سه این روش غلط است.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است تبعات بعضی روش‌ها نسبت به روش‌های دیگر کمتر باشد، ولی این‌که بیاییم محل فروش دارایی‌ها، استقراض از مردم و بانک مرکزی را محل تامین هزینه‌های جاری قرار دهیم هیچ کدام توجیه ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که شاید روش هزینه‌ها و تبعاتش کمتر باشد، ولی همه این‌ها دارای تبعات منفی است که برای جامعه قابل قبول نیست، بیان کرد: عقل تدبیر و منطق ایجاب می‌کند که ما بودجه را تا جایی که امکان دارد واقعی ببندیم که اگر در طول سال قیمت نفت اضافه شد و امکان فروش بیشتری را به ما داد بتوانیم با ارائه متمم عملاً بودجه بیشتری را در اختیار دولت بگذاریم و بالتبع امکان کار بیشتری را هم فراهم کنیم البته اگر این اتفاق نیفتاد، ضرری هم نکرده‌ایم.

قادری بیان کرد: از سوی دیگر هنگامی که سقف بالایی برای بودجه در نظر می‌گیریم دقیقاً مجلس را خلع سلاح می‌کنیم و این امکان را به دولت می‌دهیم که با استفاده از ظرفیت تخصیص خودش طرح‌ها و پروژه‌هایی را که می‌خواهد تامین مالی و منابع اش را پرداخت کند و برای طرح‌هایی که علاقه ندارد و نیازی احساس نمی‌کند بودجه‌ای در نظر نگیرد در صورتی که  اگر بودجه واقعی باشد چنین اتفاقی نمی‌افتد و دولت ناچار می‌شود در قالب بودجه‌های موجود این مشکل را حل کند.

وی درباره اینکه آیا اعدادی که برای بودجه سال ۱۴۰۰ عنوان شده است واقعی هستند و می‌توان بودجه را با این اعداد و ارقام‌ها بست، گفت: فکر نمی‌کنم نرخ ارز واقعی باشد، اما اگر نگاه کنید نرخ ارز در بودجه نمی‌آید بلکه درآمد‌های ارزی دولت تبدیل به ریال می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر دولت به جای  دلار ۱۱ هزار تومان بودجه را با دلار ۲۰ هزار تومان می‌بست این کار  آثار و تبعات  روانی خودش را داشت. از طرف دیگر عده‌ای می‌گویند باید قیمت هر بشکه نفت را پایین‌تر در نظر بگیریم، اما مشکلی که پیش می‌آید این است که ممکن است با قیمت‌های بسیار پایین امکان بستن بودجه وجود نداشته باشد و تعادل و توازن بین درآمد‌ها با هزینه‌ها برقرار نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۸۳۱۴، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
تبعات روانی برای مسئولین مهمه؟ فکر میکنی این ها به این چیزا اصلا فکر میکنن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
واقعا این قیمت دلار در بودجه مسخره است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین