پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۸۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نقش راه‌آهن خواف-هرات در تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای، گفت: این راه‌آهن توسعه‌دهنده و تسهیلگر ترانزیت افغانستان از طریق ایران با سایر کشورهاست.
شعار سال: «حمید عزت‌آبادی‌پور» روز پنجشنبه در خصوص وضع ترانزیت در مرز‌های مشترک ایران و افغانستان به خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: ما با افغانستان سه مرز مشترک داریم. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بار از مرز دوغارون ترانزیت می‌شود و شاید بتوان گفت ۲۵ تا ۳۰ درصد ترانزیت هم از مرز میلک است.

وی ادامه داد: میلک شرایط و مسائل امنیتی خاص خودش را دارد. از این مرز بیشتر کامیون‌های افغانی تردد می‌کنند، اما در دوغارون کامیون‌های ایرانی و افغانی تردد می‌کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد که روزانه تا ۲ هزار کامیون در مرز دوغارون در انتظار انجام مراحل قانونی، گمرکی و عبور می‌مانند و این یک فاجعه است. ما همواره می‌گوییم تحریم‌ها مقصر است، اما باید بپذیریم تحریم‌ها به اندازه ناکارآمدی تصمیماتمان در ایجاد وضع فعلی در کشور تاثیرگذار نیست.

عزت‌آبادی پور با بیان اینکه در این اوضاع اسفناک، یک روزنه امیدی ایجاد شده و آن ساخت مسیر ریلی هرات است، افزود: این پروژه خیلی طول کشید تا به اینجا برسد، اما باز جای امیدواری دارد چراکه وقتی بار روی واگن قرار می‌گیرد و در مسیر ریلی حمل می‌شود، مسائل و موانع کاهش زیادی می‌یابد. در واقع آن موانع و چوب‌هایی که نهاد‌ها و سازمان‌ها می‌تواند لای چرخ کامیون بگذارند، نمی‌توانند به‌آسانی لای چرخ واگن بگذارند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر راه ابریشم مدرن نیازمند اتصال اروپا از طریق ریل خواف-هرات به افغانستان است یادآور شد: اکنون ما از طریق ترکیه و از مسیر راه ابریشم به چین و به اروپا وصل می‌شویم، اما این مسیر ریلی، ترانزیت افغانستان به اروپا را مهیا می‌کند. البته حجم ترانزیتی افغانستان عمدتا به خاور دور، کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و آفریقاست. علاوه بر این بازرگانان افغانستانی خرید‌هایی از کانادا هم دارند که این کار نمی‌تواند از طریق ریل انجام شود بلکه حتما با کشتی و از مسیر بندرعباس سیر می‌کند. به هر حال، راه آهن خواف- هرات تسهیلگر است و می‌تواند توسعه‌دهنده باشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران افزود: ایران باید پا را فراتر بگذارد و در خصوص تقویت بخش ریلی افغانستان همکاری مناسبی را داشته باشد. درباره راه‌آهن خواف- هرات امیدوارم راه‌آهن ایران حوزه مسئولیت خود را بسط دهد و بار‌ها را به درون افغانستان و به داخل هرات برساند. نه اینکه بگوید ما دیگر به مرز افغانستان وصل شدیم و تمام. البته همان طور که می‌دانید تا امروز تاخیر خیلی زیادی در این پروژه داشته‌ایم، اما باز هم جای امیدواری است. در هر حال ما در نقطه صفر مرزی نیاز به ریلی داریم که به کشور افغانستان وصل شود.

وی تصریح کرد: ما چند کیلومتر مسیر نیاز داریم که راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق وصل کند، همچنین ما به‌آسانی می‌توانیم سرویس کشتیرانی‌مان را از امیرآباد به قزاقستان وصل کنیم.

به گزارش ایرنا، خط آهن خواف -هرات، در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر در حال ساخت است که ۷۷ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۱۴ کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان احداث می‌شود.

قرار است سه قطعه احداث شده به زودی افتتاح شود.

خط ریلی خواف - هرات علاوه بر آنکه از نظر حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت زیادی داشته و باعث اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشور‌های اروپایی می‌شود.

از سوی دیگر این راه آهن نقش مهمی در حمل و ترانزیت کالا از کشورمان به افغانستان و در ادامه به کشور‌های شرق آسیا دارد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا،تاریخ انتشار:6آذر1399،کدخبر:84120504،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
ای بابا تا این افتتاح بشه و به دست مردم برسه نسل ها طول میکشه سابقه که اینو میگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
برای چی باید در این زمینه انقد عقب مونده باشیم که با این کارها خوشحال بشیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین