پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
راه‌آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری کانتینری را که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می‌کند از پنج شنبه ۴ مارس از سربگیرد.
شعار سال: راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری (کانتینری) که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می کند از 4 مارس (پنج شنبه) از سربگیرد. ستاد راه آهن، دستورالعمل هایی را برای نهایی کردن ترتیبات در این زمینه صادر کرده است.

حبیب الرحمان گیلانی، رئیس راه اهن پاکستان این خبر را تایید و اعلام کرد: «حرکت این قطار از 4 مارس از استانبول آغاز می شود و پس از 180 ساعت وارد زاهدان خواهد شد. گفته می شود مقصد این قطار کراچی است اما هنوز تایید نشده است. این قطار 24 کانتینر 40 فوتی را حمل خواهد کرد.»

وی افزود: « ما واگن های خود را به زاهدان می فرستیم تا از آنجا انتقال محموله های انجام شود...ایستگاه راه آهن کویته ترتیبات این اقدام را انجام می دهد.»

این مسیر در میان سه کشور مسافتی به طول 6 هزار و 566 کیلومتر است. قطار کانتینری مسافت 1990 کیلومتری اسلام آباد را طی می کند و به ایران می رسد و از آنجا از طریق تهران به ترکیه عزیمت می کند.

نخستین قطار باری در 14 آگوست 2009 از این مسیر حرکت کرده بود. پس از افتتاح، در مجموع حرکت 8 قطار عملیاتی شدند اما پس از مدتی به دلایل امنیتی، حرکت قطارها متوقف شد.

گفتنی است فعالیت آزمایشی خط آهن ITI در سال 2009 تحت پروژه سازمان همکاری‌های اقتصادی آغاز شد. مسیر این خط آهن از سوی سازمان بین‌الملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته و تاکنون فقط برای سفرهای آزمایشی استفاده شده است.

کاهش مسیر زمان و هزینه انتقال بار

این خط آهن قصد دارد به میزان چشمگیری مسیر ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این مسیر بعدها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.

در مقایسه، انتقال کالا از کشورهای اروپایی به پاکستان از طریق راه دریایی تقریبا 45 روز زمان می‌برد. حداکثر ظرفیت این قطار 20 واگن 40 فوتی است.

تقویت مبادلات تجاری

گفته می‌شود تمامی این خط آهن برای هر سه کشور «فوق العاده پرمنفعت» است. هدف این خط لوله در ابتدا تقویت همکاری اقتصادی میان پاکستان، ایران و ترکیه و پس از آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی است.

امکان توسعه تا اروپا

هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط اقتصادی میان کشور موسس عضو «اکو» راه اندازی شده است، با این حال، یک مسیر کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم می‌رسد. این کریدور از ترکیه از طریق تونل زیر آبی «مارمارای» می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار ۱۰ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۱۶۱۴۴، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
همكاري ايران و همسايه هاش اون هم در زمينه اقتصادي بايد اوضاع بهتري مي داشت اگر رييسي رياست جمهوري ايران رو در 96 برنده ميشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین