پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۷۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
ویروس کرونا تمامی جنبه‌های جامعه انسانی را تحت الشعاع قرار داده و این در حالی است که بسیاری از بخش‌های جامعه نیز از لحاظ اقتصادی در تنگنای این پاندمی قرار گرفته‌اند؛ قشر هنری نیز از این آسیب بی‌گزند نمانده و تعطیلی‌های دنباله‌دار مرتبط با کووید-۱۹، این بخش را به شدت محاصره کرده و فعالیت آن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

شعار سال: پس از طولانی شدن شیوع ویروس کرونا در دنیا و نامشخص بودن زمان پایان این دوران طرح تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی لغو شد تا سینماگران نیز مثل سایر اقشار جامعه بتوانند به امرار معاش بپردازند، اما متأسفانه پایان تعطیلی‌ها اتفاقات تلخی، چون ابتلای سینماگران را به همراه داشت که تلخ‌ترین آن‌ها را می‌توان درگذشت اکبر عالمی و کریم اکبری مبارکه دانست.

با رخ دادن چنین اتفاقات تلخی بسیاری از سینماگران با وجود مشکلات اقتصادی خواستار تعطیلی پروژه‌های تولید شدند و البته همچنان برخی افراد معتقد هستند که تولید آثار سینمایی و تلویزیونی را در شرایطی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند، می‌توان ادامه داد.

در گفتگو با دو بازیگر این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

بهاره رهنما: سلامت روان مردم در خطر است / آثار سینمایی و تلویزیونی می‌توانند به کمک مردم بیایند / از فرصت پیش‌آمده برای بالا بردن میزان استفاده از محصولات فرهنگی استفاده نکردیم

بهاره رهنما کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در این خصوص اظهار داشت: طبق گفته دانشمندان و آنچه که از اخبار و رسانه‌ها می‌توان برداشت کرد ما حدود سه یا چهار سال با ویروس کرونا درگیر خواهیم بود و حتی اگر واکسن این ویروس کشف شود هم نمی‌توان امیدوار بود که خیلی زود طی چند روز یا چند ماه مشکل کرونا حل شده و این ویروس از بین برود.

رهنما خاطرنشان کرد: در این شرایط که مردم با این ویروس قرار است سال‌ها مبارزه و زندگی کنند و محدودیت‌هایی که شیوع کرونا برای آن‌ها به وجود آورده، سلامت روان مردم در خطر است و آثار سینمایی و تلویزیونی هم به عنوان محصولات فرهنگی هنری می‌توانند در کنار مردم قرار گرفته تا تحمل این روز‌ها را آسان‌تر کنند. نمی‌توان انتظار داشت که پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی تعطیل شوند، اما هیچ بازیگر یا دیگر دست‌اندرکاران تولید آثار را نباید مجبور به حضور در سر صحنه کرد.

او افزود: قطعاً اهالی سینما با در نظر گرفتن خطراتی که برایشان وجود دارد حضور در یک پروژه را می‌پذیرند، اما برخی افراد از جمله بازیگران پیش از کرونا با پروژه‌ها قرارداد بسته‌اند و امروز که این شرایط ویژه به وجود آمده مجبور هستند خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرند و مقابل دوربین حاضر شوند. به نظر من در این شرایط ویژه بهتر است برای حفظ سلامت خود و اطرافیانمان نسبت به مسائل مختلف منعطف باشیم و شرایط را درک کنیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: من سر فیلمبرداری یک فیلم سینمایی به کرونا مبتلا شدم، واقعاً بیماری وحشتناکی است و روز‌های سختی را گذراندم که خوشبختانه خطر از سرم گذشت، اما با این حال فکر می‌کنم تعطیلی نمی‌تواند راهگشا باشد چرا که طبق اعلام منابع خبری معتبر ما حدود سه یا چهار سال با کرونا درگیر خواهیم بود و حتی ممکن است پس از کشف واکسن کرونا همچنان این درگیری تا سالیان سال به شکل‌های مختلف وجود داشته باشد پس ما با یک محدوده زمانی کوتاه مواجه نیستیم که بخواهیم با تعطیلی در مقطعی مشخص شیوع بیماری را از بین ببریم و تعطیلی چند ساله هم امکانپذیر نیست.

بازیگر فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» در ادامه گفت: پروژه‌هایی که در دوران کرونا در آن‌ها حضور داشتم واقعاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند. افراد همزمان آفیش نمی‌شدند و در پروژه «عاشقانه ۲» هم هر روز توسط تب‌سنج و... علائم ابتلا به کرونا را چک می‌کردند و حتی تست هم گرفته می‌شد. کار در دوران کرونا واقعاً سخت‌تر شده و هزینه تولید برای تهیه‌کننده‌هایی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند بسیار بالا رفته است. در چند پروژه‌ای که من حضور داشتم واقعاً پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد؛ قطعاً تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای که نام و اعتبارشان برایشان مهم است بی گدار به آب نمی‌زنند و اگر شرایط امکان حفظ پروتکل‌های بهداشتی وجود نداشته باشد پروژه را تعطیل می‌کنند.

رهنما در پاسخ به این پرسش که در دوران کرونا چقدر از فرصت‌های به وجود آمده برای بالا رفتن میزان استفاده مردم از محصولات فرهنگ اعم از کتاب، فیلم، سریال و... استفاده شد، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه ما اهل برنامه‌ریزی نیستیم و حتی از موفقیت کشور‌های دیگر در زمینه‌های مختلف الگو نمی‌گیریم در دوران کرونا هم برای بهره‌مند شدن از امکان بالا بردن میزان استفاده از محصولات فرهنگی از این فرصت استفاده نکردیم. من به شخصه در صفحه اینستاگرام خودم زمانی که وحشت ابتلا به کرونا بسیار بیشتر از امروز بود کتابخوانی کردم، به صورت لایو با پزشکان متخصص و صاحب‌نظر صحبت کردم تا اطلاعات لازم به مردم منتقل شود و حتی زمانی که به این بیماری مبتلا شدم سعی کردم در ویدئو‌های زنده صفحه اینستاگرامم با مردم صحبت کنم و از تجربیاتم بگویم، اما قطعاً برای تأثیرگذاری بیشتر مدیریت‌های کلان باید تصمیم بگیرند که رسانه‌ای بسیار پرمخاطب‌تر از صفحه اینستاگرام یک بازیگر در دست دارند. مسئولان در رسانه‌های مختلف به خصوص صداوسیما باید بدانند که در کنار خطر کرونا، سلامت روان مردم هم در خطر است و در این زمان می‌توانند با برنامه‌ریزی درست و پخش برنامه‌های مناسب به مردم برای حفظ روحیه‌شان کمک کنند.

این بازیگر در پایان اظهار داشت: به تازگی یک مجموعه مستند ۱۵ قسمتی به نام «آفرود مزه‌ها» ساخته‌ام که به زودی در فضای مجازی منتشر می‌شود. سریال «دختران صفویه» هم در مرحله پیش‌تولید است که به زودی ساخت این سریال را هم آغاز خواهیم کرد.

السا فیروزآذر: مردم آنقدر با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند که حاضر به پذیرش معضل جدیدی مثل کرونا نیستند / شادی و سرگرمی برای ما معنایی ندارد

السا فیروزآذر بازیگر تئاتر و سینما نیز در این باره اظهار داشت: ما در وضعیت اقتصادی خوبی نیستیم و هر روز شاهد بالا رفتن قیمت زندگی و گران‌تر شدن مایحتاج مصرفی مردم هستیم و سینماگران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

فیروزآذر خاطرنشان کرد: اهالی سینما هم مثل اکثر مردم جامعه در امرار معاش خود با مشکل مواجه هستند و متأسفانه هم کار کردن و هم کار نکردن هر دو با خطراتی که دارند سلامتی را به شدت تهدید می‌کنند و بیکاری به نوعی افسردگی را جامعه بیشتر می‌کند. راهکار جلوگیری از ابتلا به کرونا به نظر من کار نکردن نیست و وقتی در کشور ما مثل دیگر کشور‌های پیشرفته خبری از حمایت‌های مالی نیست مردم در یک تنهایی هستند که باید خودشان برای کار کردن یا کار نکردن تصمیم بگیرند و سینماگران هم همین شرایط را دارند.

این بازیگر در ادامه گفت: در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به شدت سعی بر این است که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، اما متأسفانه مثل دیگر تصمیم‌گیری‌ها و کار‌هایی که انجام می‌شود، اما وقتی در فضا‌های بسته با جمعیتی زیاد فیلمبرداری‌ها انجام می‌شود و نظافت هم آنطور که باید نمی‌توان رعایت کرد نمی‌توان گفت که پروتکل‌های بهداشتی به بهترین شکل رعایت می‌شوند. به هر حال مجبور هستیم در این شرایط شجاعانه به کار ادامه دهیم.

بازیگر فیلم سینمایی «تسویه حساب» در ادامه اظهار داشت: من دوستان و اقوامی در کشور‌هایی مثل ایتالیا و کانادا دارم که در صورت تعطیلی مردم از حمایت‌های لازم برخوردار هستند. دوستانی دارم که یا کار را تعطیل کرده‌اند یا به صورت آنلاین کار می‌کنند، اما خیالشان در بحث معیشت راحت است و دغدغه‌ای وجود ندارد، اما برای ما این شرایط وجود ندارد و مجبور هستیم که به کار کردن ادامه دهیم.

او افزود: من عکس‌العمل مردم در برابر توصیه‌های بهداشتی را می‌شنوم، وقتی به آن‌ها توصیه می‌شود که به سفر نروند یا کار‌هایی برای جلوگیری از ابتلا انجام دهند میل چندانی برای این کار ندارند. مردمی که افسرده هستند از هیچ چیز نمی‌ترسند و برایشان مبتلا شدن یا مبتلا نشدن مهم نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۱آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۹۱۲۵۴، borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
به نظر من تا برچیده نشدن کامل کرونا نمیتونیم به بازگشت سینما به زندگی مردم امید داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
خداروشکر این کرونا هم به پایان خط عمرش نزدیک شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
کوید 19 یا همون کرونای خودمون تا از بین نره در رو به سینماگران به هیچ عنوان باز نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین