پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۲۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
براساس اظهارات مدیر موسسه جهانی اقتصاد و صلح در استرالیا، یافته‌های یک تحقیق جدید در خصوص بحران‌های زیست‌محیطی حاکی از آن است که ایران با چهار تهدید شامل خشکسالی، سیل، افزایش دما و تنش آبی مواجه بوده و یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای این منطقه محسوب می‌شود.
شعار سال: استیو کلیلیا، مدیر موسسه جهانی اقتصاد و صلح در استرالیا، گفت: افغانستان بیش از هر کشور دیگری با شش تهدید روبرو است. ایران هم کشوری است که با چهار تهدید مواجه شده است، این‌ تهدیدها شامل خشکسالی، سیل، افزایش دما بخاطر تغییراقلیم و تنش آبی است. برای مثال سیل‌های سال ۲۰۱۹ ایران بسیار خسارت‌بار بودند و منجر به تخلیه جمعیت زیادی در مناطق سیل‌زده شد از این تهدیدها بودند.

او افزود: ۲۰ کشور شمال آفریقا و خاورمیانه، ۱۵ کشور با تهدیدهای اکولوژیک متوسط تا شدید درگیرند، ایران، عراق و سوریه با نمره ETR چهار آسیب‌پذیرترین کشورهای این منطقه هستند.

کلیلیا توضیح داد: وقتی به تهدیدهای زیست محیطی ایران نگاه می‌کنیم سه مورد اول یعنی خشکسالی، سیل، افزایش دما در دسته تهدیدهای متوسط قرار می‌گیرند، اما تهدیدی که جایگاه اساسی در ایران دارد تنش آبی است. تحلیل ما نشان می‌دهد که هر سال بیش از ۷۰درصد آب شیرین ایران مصرف می‌شود، به همین دلیل سوال اصلی این است که چگونه ایران منابع آبی بیشتری به دست بیاورد؟

رئیس موسسه جهانی صلح گفت: با ادامه این روند شرایط در آینده پیچیده می‌شود، اما راه حل‌های متوعی هم برای بهبود شرایط وجود دارد، یک راهکار این است که اگر بتوانید منابع آبی بیشتری به دست بیاورد، کار دیگر این است که تولیدات محصولات زیستی خود را افزایش دهید، با این کار یک کشور در کنار صنعتی‌تر شدن در مصرف منابع آب صرفه‌جویی می‌کند. همچنین یکی از کارهای قابل انجام در ایران تبدیل آب آلوده به آب شیرین است، اگرچه با این کار آب گران‌تر می‌شود اما انتظار داریم با پیشرفت فناوری این روش‌ها ارزان‌تر شوند، به طور کلی ایران باید در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کند که بتواند به شکل‌های بهتری آب به دست بیاورد و بتواند از تکنولوژی‌هایی استفاده کند که آب شور را به آب شیرین تبدیل کنند.

او افزود: باید از فناوری‌های جدیدتر برای تبدیل آب شور به آب شیرین استفاده شود، فناوری‌های زیادی هم در راه هستند فناوری‌هایی که به شکل‌های مختلف آب آلوده و شور را شیرین می‌کنند. در ۳۰ سال آینده در این رابطه فناوری‌های بیشتر و ارزان‌تری می‌رسند. راز اصلی در نحوه افزایش منابع آبی است.

کلیلیا ادامه داد: واضحا یکی از مسائل مهم درباره آب نوشیدن آن توسط شهروندان است، اما وجود آب بیشتر به معنای کشاورزی بیشتر و این به معنای خودکفایی یک کشور را دارد، این قطعا موضوع مهمی برای هرکشوری است. اما سوال اساسی‌تر این است که کشورهای خاورمیانه چگونه منابع آب خود را بیشتر کنند؟

او در پایان گفت: در خیلی از مناطق مخصوصا خاورمیانه، بین درگیری‌ها و میزان تهدیدهای اکولوژیک مخصوصا آن‌هایی که مربوط به آب و غدا هستند ارتباط زیادی وجود دارد. از ۲۰کشور این منطقه ۱۸ کشور با مشکلات آبی روبرو هستند، اما برخلاف کشورهای آفریقایی کشورهای خاورمیانه می‌توانند با منابع مالی ناشی از پول نفت، آب شیرین خود را بیشتر کنند.

او ادامه داد: ما باید کاری کنیم که در نهایت دولت‌ها مسائله را ببینند و سیاست‌هایی برای حل آن اجرا کنند، چراکه قطعا وجود منابع آب بیشتر به نفعشان است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۴ آذر 1399، کد خبر: ۱۴۶۱۷۷۴، khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
0
0
مسئولین ایرانی اصلا به چند سالبعدشون فکرنمیکنن هیچ برنامه ای پیش رو ندارن و این یعنی فاجعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
مدیریت بحران و جلوگیری از این آسیب هایی مثل سیل هم که تو ایران کاملآ تعطیل هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین