پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۵۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در کنار سنگین‌تر کردن کفه منافع ملی و ایجاد گشایش‌های اقتصادی، به کشور‌های غربی فهماند که دوران بازی یک طرفه به پایان رسیده است.
شعار سال: یکشنبه ٩ آذر ماه مجلس شورای اسلامی در یک حرکت انقلابی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت را با قید دوفوریت به تصویب رساند.

طرح مذکور جلسات کارشناسی بسیاری را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پشت سر گذاشته و نهایتا نمایندگان با اکثریت آرا در نشست علنی مجلس با آن موافقت کردند که پس از تایید شورای نگهبان از سوی رئیس قوه مقننه به دولت برای اجرا ابلاغ شد.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بعد از شهادت شهید محسن فخری‌زاده شهید هسته‌ای کشورمان با اولویت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و دولت نیز با توجه به پشتکار مجلس در تصویب آن اکنون ملزم به اجرا است.

اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باعث گشایش‌های بسیاری خواهد شد

این طرح که با هدف صیانت از ملت در برابر زورگویی‌های کشور‌های استکباری تدوین و تصویب شد، برخلاف ادعای برخی که معتقدند سخت شدن شرایط زندگی مردم را رقم خواهد زد باعث گشایش‌های عدیده‌ای خواهد شد. در این رابطه امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا گفت: اکنون به واسطه اقدامات طرف‌های مذاکره مردم در سختی هستند از این رو مصوبه مجلس نه تنها سختی را تشدید نمی‌کند بلکه باعث گشایش هم خواهد شد، چون طرف مقابل را به صورت عملی سر جای خود خواهد نشاند.

امیر عبداللهیان: دیپلماسی، زبان قدرت را خوب می‌فهمد، قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، فرصت‌های بزرگی ایجاد می‌کند
 
جزییات تکلیف مجلس به دولت

الزام به تولید اورانیوم با غنای ٢٠ درصد و ذخیره حداقل سالانه ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل، افزایش تولید این غنای اورانیوم به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم، آغاز غنی سازی با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی‌آر – تو ام) و ۱۶۴ ماشین نسل ششم (آی‌ار- سیکس) و توسعه آن به یک هزار دستگاه، بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه، بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی از مواردی است که نمایندگان در این قانون به دولت تکلیف کرده‌اند.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به معنای خروج از برجام نیست

هر چند برخی مخالفان طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها معتقدند ایران با این مصوبه عملا از برجام خارج شده، اما سیدمحمود نبویان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به معنای خروج از برجام و NPT نیست و ما به برجام و NPT عمل می‌کنیم و باید بدانیم که اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند.

اما هدف اصلی از تصویب این طرح که پس از شهادت شهید محسن فخری‌زاده شهید هسته‌ای کشورمان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت، واداشتن غرب به لغو تحریم‌هاست و چنانچه این هدف تأمین نشود، غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد و دیگر مفاد این قانون به اجرا گذاشته خواهد شد. از این رو با این قانون ما به حق طبیعی خود که سال‌ها از سوی کشور‌های استکباری مورد تحریم بوده دست پیدا خواهیم کرد.

در این رابطه حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «دیپلماسی، زبان قدرت را خوب می‌فهمد، قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، فرصت‌های بزرگی ایجاد می‌کند.»

تدوین و تصویب طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به بیان ساده‌تر اتکا بر توان داخلی در بسیاری از حوزه‌های اصلی و نیازمندی‌های کشور با هدف دور شدن از کشور‌های مستکبری است که سعی دارند با فشار حداکثری ایران را منزوی و در نتیجه به کشوری چند‌پارچه بدل کنند. در این باره می‌توان به ظرفیت‌هایی که طرح مذکور پیش پای کشور قرار خواهد داد اعم از تولید برق از انرژی هسته‌ای، تولید دارو با این صنعت مهم و همچنین توانمندی بیشتر دولت در مذاکرات آتی در نتیجه قدرتمندتر شدن کشور اشاره کنیم.

دوران بازی یک‌طرفه دشمنان ایران به پایان رسیده است

مهم‌ترین دستاورد طرح دوفوریتی مجلس به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس این است که با تصویب این طرح ⁩ این پیغام به دشمنان داده شد که بازی یک طرفه به پایان رسیده است.

بر مبنای این قانون دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشور‌های متعاهد از جمله کشور‌های ۱+۴ دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کرده و در صورت استنکاف از آن مشمول پیگیری قضایی خواهد شد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا،تاریخ انتشار:16آذر1399،کدخبر:545951،ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
دولتی ها خیلی از این طرحی که مجلس یک شبه تصویب کرد ناراحت و ناراضی هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
1
0
ای بابا این وعده و عید ها مردم رو به معنایواقعی خسته کرده همه میدونیم توش هیچی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین