پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور (مرکز اهواز) در گزارشی آب‌گرفتگی در پی بارش ۸ و ۹ آذر امسال شهر‌های استان خوزستان را با سیل فروردین ۱۳۹۸مقایسه کرده است.
شعار سال: در این گزارش به نقل از علی شریفی، مدیر برنامه‌ریزی مخازن سد‌ها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان ذکر شده است: «اتفاق چند روز اخیر در استان به ویژه در شهر‌های اهواز، بندرامام خمینی و بندرماهشهر به علت فرسوده و ناکارآمدن بودن سیستم فاضالب شهری و عدم تناسب این سیستم‌های شهری با این حجم بارش بوده و پدیده‌ی سیل نبوده است.

مشابه این پدیده در آذر ماه سال ۱۳۹۸ نیز رخ داده بود، که در شهر اهواز حدود ۶۰میلی‌متر بارش در مدت کم باعث جاری شدن رواناب در معابر شهر و آب‌گرفتگی خیابان‌ها شد.

به دلیل مناسب نبودن سیستم فاضلاب شهری، اکثر شهر‌های استان توان جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی را ندارد؛ و این اتفاق بعد از یک سال دوباره در همان شرایط، صرفا به علت حجم بالای بارش‌های پی‌در‌پی در مدت کم و تخلیه نشدن سیستم فاضالب این شهر‌ها، تکرار شد.»

در تصویر ماهواره زیر از بخش جنوبی شهر اهواز در دهم آذر ۱۳۹۹ (سمت چپ) حجم نامتعارف آب در رودخانه مشاهده نمی‌شود؛ در حالی که در تصویر مشابه از فروردین ۱۳۹۸ (سمت راست) آب حاصل از طغیان رودخانه‌ی کارون و خرابی حاصل از سیل کاملا مشهود است.
 
فاضلاب شهر‌های خوزستان، مشکلی بی‌مسئول

آب‌گرفتگی معابر شهری و سرریز فاضلاب در شهر‌های خوزستان و متحمل شدن خسارت شدید مردم اتفاقی است که در دوسال متوالی تکرار شده است.

در حالی که تنها واکنش اداره کل بحران تعطیلی بانک‌ها و ادارات دولتی بوده و عالمی نیسی، فرماندار اهواز حاضر به پاسخگویی و اعلام میزان خسارت‌ها به منازل و معابر شهری نشده است.

با تکرار این خسارات و مشخص شدن مناطقی که دچار آبگرفتگی می‌شوند و آسیب‌پذیرند، شهروندان این مناطق شکایت دارند که چرا در فصل‌های بهار و تابستان اقدامی برای ساماندهی آن‌ها و اصلاح و بازسازی سیستم فاضلاب این شهر‌ها انجام نمی‌شود.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۳۲۲۷۱، eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین