پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به طرح گرنت جوانه اظهار کرد: بسیاری از پایان­‌نامه­‌ها و رساله‌­های پژوهشی در دانشگاه‌­ها می‌توانند با قابلیت تجاری‌­سازی تعریف شوند و اجرای برنامه گرنت جوانه و حمایت مالی از این تحقیقات می‌­تواند زمینه‌­ساز شکل­گیری شرکت­‌های نوپا و ارتقا سطح آمادگی فناوری این یافته‌­های علمی شود.
شعار سال: طی چند دهه اخیر جهت‌­گیری‌­های عمومی اقتصاد کشور از اتکا بر منابع طبیعی به‌­ویژه نفت به اقتصاد دانش‌­بنیان تغییر کرده است. به‌­عبارتی کسب درآمد از علم و بهبود زنجیره­‌های ارزش در اقتصاد کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و نیاز بخش‌­های مختلف اقتصادی به ایده‌­های نوآورانه و دانش فنی کارآمد را چند برابر کرده است.

در این راستا جعفر صدیق -مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گسترش پیوند اقتصاد و علم از یک ­سو مستلزم ایجاد نهاد‌های جدید مانند پارک‌­های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری و از سوی دیگر نیازمند اجرای برنامه‌­های حمایتی و پیشران در این حوزه است. در طول سال­‌های گذشته مراکز آموزش عالی و توسعه فناوری در کشور، برنامه‌­های متعدد و متنوعی مانند طرح جوانه، رویش، شکوفایی، پیش رشد و امثال آن را جهت حمایت از ایده‌­های بازارگرا و فناورانه طراحی و به اجرا در آورده­‌اند.

وی ادامه داد: این برنامه­‌ها با هدف توانمند­سازی و حمایت از هسته­‌های نوآور در اکوسیستم نوآوری کشور اجرا شده و می‌­شوند، زیرا هر ایده بازار­محور در مراحل اولیه رشد خود نیازمند مراقبت و سرمایه­‌گذاری به‌­ویژه از سوی نهاد‌های دولتی و حمایتی بخش خصوصی است. یکی از این برنامه‌ها طرح گرنت جوانه است که توسط وزارت علوم، ارتباطات و فناوری با همکاری پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) آغاز شده است.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره جزئیات این طرح توضیح داد: بسیاری از پایان­‌نامه‌­ها و رساله‌­های پژوهشی در دانشگاه‌­ها می‌توانند با قابلیت تجاری­‌سازی تعریف شوند و اجرای برنامه جوانه و اعطای گرنت (حمایت مالی) به این تحقیقات می­‌تواند زمینه‌­ساز شکل­‌گیری شرکت­‌های نوپا و ارتقا سطح آمادگی فناوری این یافته‌­های علمی شود. هدف از طرح گرنت جوانه، کمک به پایان‌نامه‌های دارای ایده بازارگرا است و با حمایت مالی از این پایان‌نامه‌ها می‌توان امیدوار بود که تحقیقات علمی به سمت پاسخگویی به نیاز‌های ملی متمایل شوند.

کدام پایان‌نامه‌ها اعتبار مالی دریافت می‌کنند؟

صدیق درباره جامعه هدف طرح گرنت جوانه گفت: پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری که دارای ایده‌­های بازارگرا هستند مخاطبان اصلی این طرح محسوب می‌شوند؛ در این طرح استاد راهنمای اول پایان‌نامه، مسئول هسته فناور و دریافت‌کننده اعتبار مذکور خواهد بود. فراخوان اول طرح در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مرکزی، فارس و سمنان اجرا شده و جمعا ۸۲ پایان‌نامه مشمول دریافت اعتبار شده‌اند. در این زمینه اخیرا توافق‌نامه‌های لازم بین وزارت عتف، پارک فاوا و پارک‌های استانی برای آغاز عملیاتی برنامه و شروع پرداخت اعتبارات به امضا رسیده است.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره مبلغ حمایت از طرح‌ها توضیح داد: حداقل اعتبار دریافتی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۲۶ میلیون تومان است. این اعتبار برای پایان‌نامه‌های دکتری بین ۱۵ میلیون تومان تا ۵۲ میلیون تومان است. تا کنون در مقطع ارشد ۸۲ درخواست و در مقطع دکتری ۳۰ درخواست برای حمایت داشته‌ایم که از این میان به ترتیب ۵۶ طرح در مقطع ارشد و ۲۶ طرح در مقطع دکتری مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایستنا،تاریخ انتشار:118953،www.ictna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
پايان نامه هاي دانشگاهي در ايران به هيچ عنوان نتونستن زمينه هاي عملياتي شدن داشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین