پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۳۱۶۹۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
۷۰۰ هزارمیلیارد تومان پروژه ناتمام عمرانی در کشور وجود دارد. این خبر را رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفته است و در ادامه نیز افزوده که «ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته شده نمی‌تواند «دردی از مشکلات حوزه عمران» کم کند.»
شعار سال: 700 هزارمیلیارد تومان پروژه ناتمام عمرانی در کشور وجود دارد. این خبر را  رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفته است  و در ادامه نیز افزوده که «ردیف های اعتباری در نظر گرفته شده نمی تواند «دردی از مشکلات حوزه عمران» کم کند.»

«محمدرضا کوچکی» در تشریح اعتبارات حوزه عمران در لایحه بودجه سال 1400، گفته:«بودجه حوزه عمرانی کل کشور در سال آینده حدود 104 هزار میلیارد تومان است که این میزان اعتبار در قیاس با بودجه سال 99 نشان دهنده افزایش 37 هزار میلیارد تومانی اعتبارات این بخش است.» بودجه عمرانی سال 99 حدود 70 هزار میلیارد تومان بود و این در حالی است که مبلغ 74 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و حمایتی در بودجه 99 قرار داشت.

رئس کمسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه «بسیاری از پروژه های عمرانی به بالای 15 سال می رسد» تاکید کرده «با این روند، اعتبارات هزینه شده در سال های گذشته نیز به هدر خواهد رفت.» این نماینده مجلس گفته «کمیسیون عمران مجلس در دوره دهم و یازدهم به مسئله لایحه مشارکت عمومی-خصوصی ورود کرده تا از این طریق پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود.»
 
کاهش سهم بودجه عمرانی در دو دهه اخیر
 
هرچند تشدید تحریم های آمریکا طی سه سال گذشته یکی از دلایل دولت در توجیه کاهش بودجه عمرانی است، اما یک گزارش از مرکز پژوهش ها نشان می دهد سهم بودجه عمرانی در دو دهه اخیر کاهش یافته است. مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به بررسی منابع عمرانی بودجه عمومی پرداخته و معتقد است، منابع مورد استفاده در بخش عمرانی از ۴۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش یافته است.
 
بر اساس این گزارش طی سال‌های 76 تا 98 نسبت عملکرد اعتبارات عمرانی به اعتبارات هزینه‌ای به رغم نوسانی بودن در مجموع سیر نزولی داشته است به نحوی که به تدریج از 45 درصد در سال 76 به حدود 14 درصد در سال 98 رسیده است. این امر به این معنا است که به تدریج سهم عمده‌ای از منابع بودجه عمومی، دولت صرف امور هزینه‌ای شده و سهم اعتبارات عمرانی کاهش یافته است.
 
اطلاعات هزینه اجرای پروژه‌ها شفاف نیست
 
این گزارش همچنین نشان می دهد که در بخش عمرانی شفافیت لازم نیز وجود ندارد. برای مثال تعداد 322 طرح عمرانی در جداول 15 و 16 و 20 لایحه بودجه 99 درج شده که عملاً هیچ اطلاعاتی از زمان‌بندی و هزینه اجرای آن در دست نیست و این امر امکان نظارت در اجرای این طرح‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد. برای این طرح‌ها تنها اعتباری برابر با 110 میلیارد تومان در سال آینده پیش‌بینی شده است.
 
در بخشی از این گزارش آمده است از نیمه دوم سال 94 تا انتهای سال 96 بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی وارد حوزه واگذاری‌طرح‌های عمرانی شده این در حالی است که برای سال 97 تنها 4 هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب شده است و این میزان از ابتدای سال 98 تاکنون نیز عملکردی نداشته است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فراز  ،www.faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
با این اوضاعی که این ها دارن از بودجه سال بعد تعریف میکنن معلوم نیست قراره به چه وضعی گرفتار بشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
واقعا براي چي بودجه سال بعد انقد مفتضاحانه چيده شده البته دولت هيچ منبع ديگه اي هم نداشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
بودجه ها در ايران خيلي وقته كه كفاف هيچي رو نميده و فقط دل خوش كنك هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین