پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
هدف از این گزارش ارائه الزامات مقاوم سازی اقتصاد و بحث پیرامون آن‌ها جهت درج در برنامه ششم توسعه است.

شعار سال: هدف از اين گزارش ارائه الزامات مقاوم سازي اقتصاد و بحث پيرامون آنها جهت درج در برنامه ششم توسعه است. اين گزارش مشتمل بر چهار بخش اصلي ميباشد. در بخش اول تصويري از مفهوم اقتصاد مقاومتي برمبناي شناسايي تهديدها (آسيب پذيري ها)و فرصت ها ارائه شده است.

در بخش دوم جایگاه و اهمیت اقتصاد مقاومتی در ساختار سیاست گذاری کشور به بحث گذاشته شده است. تجربه تاریخی دیگر کشور‌ها در مقاوم سازی اقتصادی، وجود ساختارهای معیوب در اقتصاد کشور و فرآیند زمان بر رفع این نقایص، ضرورت نگاه آینده پژوهانه در مدیریت اقتصاد کشور و در نهایت ظهور و بروز ابزاری به نام تحریم به عنوان وسیله تقابل اقتصادی در نظام سیاسی بین المللی، دلالت بر اهمیت اقتصاد مقاومتی در ساختار سیاستگذاری کشور دارد.
 
در بخش سوم گزارش، مروری برادبیات جهانی راجع به آسیب پذیری و مقاوم سازی اقتصادی انجام شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که کشور‌های آسیب دیده از بحران‌های مالی (نظیر بحران مالی ۲۱۱۸) و بحران‌های طبیعی (نظیر طوفان‌های مخرب) مسئله خود را در آسیب پذیری اقتصادی شناخته اند و با اتخاذ تدابیری نظیر تدوین شاخص‌های مدون و کاربردی و پایش مستمر و دقیق آن‌ها توسط نهاد‌های معتبر ملی و بین المللی، سعی در حداقلسازی و حتی المقدور رفع آن نقاط آسیب پذیر دارند.
 
در بخش چهارم گزارش، مهمترین آسیب پذیری‌های اقتصاد ایران با استفاده از تجربه تحریم‌های اقتصادی به عنوان شوک برونزا و البته هدفمند، معرفی شده اند و توضیح اجمالی راجع به آن‌ها ارائه شده است. دلیل ذکر چنین مواردی آن است که جهت مقاوم سازی اقتصاد، توجه به این موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است هر چند که در بین این موارد نیزمیتوان اولویت بندی انجام داد.
 
متن کامل گزارش اینجا مشاهده کنید
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مرکز پژوهش های مجلس، تاریخ انتشار 23 فروردین 95، کدخبر:-، rc.majlis.ir
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین