پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۹۵۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
با توجه به این شرایط حاضر تحصیلی و آموزش‌های مجازی، بسیاری از دانشجویانی که به دلایلی مختلف امکان حضور در کلاس‌ها و بهره مندی از آموزش مجازی را ندارند، با مشکلات زیادی رو به شده اند. به طوری که بسیاری از آنها تصمیم به حذف ترم و یا حتی انصراف از تحصیل شدند. اما سوالات مختلفی از قبیل شرایط انصراف و هزینه‌هایی که باید برای انصراف بپردازند برای بسیاری تبدیل به یک مشکل شده است. در این گزارش قصد داریم شرایط دانشگاه‌های مختلف، از لحاظ هزینه‌های مورد نیاز برای انصراف از تحصیل را مورد بررسی قرار دهیم.
شعار سال: حدود ده ماه از شیوع کرونا در کشورمان سپری می‌شود و این ویروس عجیب و غریب همچنان به یکه تازی خود ادامه می‌دهد، معلوم نیست چه زمانی لنگر سنگین خود را از کره زمین برکشیده و خواهد رفت و این شرایط زندگی همگان را در اقصی نقاط جهان و مناطق مختلف ایران نیز تحت تاثیر قرار داده و در واقع  نوعی از سبک زندگی جدید نه چندان رضایتبخش را  بر عموم مردم تحمیل کرده است.

این میهمان ناخوانده بسیاری از کسب و کار‌های کوچک و بزرگ و هزاران کار ریز و درشت دیگر که افراد در زندگی روزمره خود به آن‌ها وابستگی و دلبستگی داشتند را تحت سلطه خود درآورده و در این میان بخش آموزش نیز از این همه گیری در امان نمانده است، کلاس‌های حضوری دانشجویان و آموزش عالی دانشگاه‌ها به تعطیلی کشانده شده و این مهم به دغدغه اصلی گروه‌های دست اندرکاران حوزه آموزش، دانشجویان و حتی خانواده‌ها تبدیل شده است.

در حالیکه جامعه دانشگاهی عادت داشتند کلاس‌های درس خود را در میان همهمه و شلوغی در فضا‌های پرنشاط و پویای دانشگاه سپری کنند، به ناگاه با آمدن ویروس هزار چهره، خانه نشین شدند تا آموزش‌های خود را از طریق فضای مجازی دریافت کنند که البته اشکالات و دردسر‌های بسیاری نیز به دنبال داشته است. با توجه به این شرایط بسیاری از دانشجویانی که به دلایلی مختلف امکان حضور در کلاس‌ها و بهره مندی از آموزش مجازی را ندارند، با مشکلات زیادی رو به شدند. به طوری که بسیاری از آن‌ها تصمیم به حذف ترم و یا حتی انصراف از تحصیل شدند. اما سوالات مختلفی از قبیل شرایط انصراف و هزینه‌هایی که باید برای انصراف بپردازند برای بسیاری تبدیل به یک مشکل شده است. در این گزارش قصد داریم شرایط دانشگاه‌های مختلف، از لحاظ هزینه‌های مورد نیاز برای انصراف از تحصیل را مورد بررسی قرار دهیم.

دانشجویان انصرافی از دانشگاه، موظف به پرداخت هزینه‌ای مبنی بر جریمه انصراف می‌باشند، اما در چند حالت به این افراد جریمه‌ای تعلق نمی‌گیرد:

۱. انصراف از تحصیل در دانشگاه روزانه: دانشجویان دانشگاه دولتی که بلافاصله پس از انصراف، قصد ادامه تحصیل در دوره روزانه را دارند، مشمول پرداخت جریمه انصراف نمی‌شوند.

۲. انصراف از تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی: دانشجویان این دانشگاه‌ها که شهریه ترم‌های گذشته را تسویه کرده اند، پیش از شروع ترم جدید باید درخواست انصراف خود را اعلام کنند تا از پرداخت جریمه انصراف معاف شوند (در جدول زیر مصوبه هزینه‌های مورد نیاز برای انصراف دانشجویان در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و علمی کاربردی، آورده شده است).
 
همه ترفندهای انصراف از ترم تحصیلی در دوران کرونایی

۳. انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد: دانشجویان دانشگاه آزاد که بلافاصله پس از انصراف، قصد ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را دارند از پرداخت جریمه انصراف معاف هستند.

(در جدول زیرمصوبه هزینه‌های مورد نیاز برای انصراف دانشجویان دانشگاه آزاد، آورده شده است).
 
همه ترفندهای انصراف از ترم تحصیلی در دوران کرونایی
 
برخی نکات تکمیلی در خصوص هزینه انصراف و یا اخراج از دانشگاه آزاد

- دانشجویانی که به دلایل آموزشی و یا انضباطی از دانشگاه اخراج می‌شوند مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌شوند. در نظر داشته باشید شهریه پایه و متغیر نیم سالی که در آن اخراج شده اند به دانشجو برگردانده نمی‌شود.

- در صورتی که دانشجو (به غیر از دانشجویان دکتری حرفه‌ای گروه پزشکی) در بدو ورود و پس از ثبت نام تا قبل از ۳۰ مهر برای ورودی‌های نمیسال اول و ۳۰ بهمن برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف خود را در واحد ثبت کنند، مشمول هزینه انصراف نمی‌شوند.

- چنانچه تا قبل از ۳۰ آذر برای ورودی‌های نیمسال اول و ۳۱ اردیبهشت برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف دهند، ۵۰ درصد کل شهریه پرداختی (پایه و متغیر) وصول و مابقی استرداد می‌شود.

- اگر دانشجویی با مجوز سازمان مرکزی تغییر رشته یا گرایش دهد مشمول هزینه انصراف نمی‌شود.

- دانشجویانی که در نیم سال اول تحصیلی، مرخصی تحصیلی از دانشگاه گرفته اند اگر قبل از ثبت نام در نیم سال دوم انصراف خود را به دانشگاه اعلام کنند مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌شوند. در نظر داشته باشید شهریه پرداختی دانشجویان در زمان انصراف بازگردانده نمی‌شود.

- اگر شما دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته باشید و به هر دلیلی قصد انصراف از دانشگاه و درخواست دریافت مدرک کاردانی را داشته باشید می‌بایست مطابق با ردیف ۲ جدول هزینه انصراف را پرداخت کنید.

- اگر شما دانشجو در واحدی  از واحد‌های دانشگاه  آزاد با آزمون یا بدون آزمون (به غیر از واحد‌های بین الملل، برون مرزی، ظرفیت مازاد خودگردان و الکترونیکی) باشید و دوباره در دانشگاه آزاد همان واحد یا واحد دیگر ثبت نام کنید از پرداخت هزینه انصراف معاف هستید به شرطی که گواهی ثبت نام  در واحد دوم  را ارائه فرمایید.

همان طور که مشاهده نمودید، اکثریت داوطلبانی که بخواهد از رشته دانشگاهی خود انصراف دهند، ملزم به پرداخت هزینه‌ای به عنوان جریمه انصراف می‌باشند که مقدار آن برای هر مقطع و دانشگاه متفاوت است، اما علاوه بر این که هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد و سراسری با هم متفاوت هستند، باید به این نکته توجه کرد که شرایط تحصیل در دانشگاه‌های پردیس خودگردان نیز دارای تفاوت‌هایی می‌باشد که انصراف از این دانشگاه را دشوارتر می‌سازد، مانند پرداخت شهریه ثابت تمام ترم‌های باقی مانده دانشجوی انصرافی؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، تا جایی که می‌توانید، انتخاب رشته کنکور سراسری خود را به دقت و با بررسی تمامی جوانب به انجام برسانید.

اما اگر دانشجویی بخواهد از رشته تحصیلی خود انصراف داده و مجددا در کنکور شرکت کند تا بتواند در رشته دیگری پذیرفته شود، باید چه مراحلی را طی کند؟

همانطور که می‌دانید، شرایط کنکور مجدد دانشجویان انصرافی برای دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور و همچنین غیر انتفاعی راحت از انصراف از دانشگاه روزانه می‌باشد. اما به طور کلی برای انصراف از دانشگاه مراحلی لازم است که داوطلبان باید پشت سربگذارند.

- برای شرکت در کنکور سراسری داوطلبان دانشگاه‌های روزانه در صورتی می‌توانند برای انجام ثبت نام اقدام نمایند که حداقل دو ترم تحصیلی را گذرانده باشند. در این صورت نیازی به انصراف از کنکور وجود نخواهد داشت و داوطلبان می‌توانند پس از انصراف از دانشگاه، بدون هیچ گونه محدودیتی در کنکور شرکت کنند.

- در صورتی که دانشجویان پس از پذیرش در دانشگاه، انصراف خود را تائید نمایند، امکان شرکت و ثبت نام مجدد در کنکور را نخواهند داشت؛ بنابراین یک سال محرومیت از کنکور خواهند داشت.

- آن دسته از دانشجویانی که پس ازگذراندن ترم دوم مایل به درخواست انصراف می‌باشند، حتما باید یک سال تحصیلی کامل را پشت سر گذرانده باشند و پس از شروع ترم سوم باید هماهنگی‌های لازم را با دانشگاه محل تحصیل خود جهت انجام مراحل انصراف داشته باشند. (برای حضور این دسته از دانشجویان هیچ گونه منعی قرار داده نشده است).

- برای آقایانی که مشمول خدمت سربازی می‌باشند، تنها یکبار امکان انصراف از تحصیل و کنکور مجدد دانشجو انصرافی وجود خواهند داشت.

- برای شرکت در کنکور سراسری مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز، در صورتی که درخواست انصراف خود را بدهند در همان سال امکان حضور و شرکت در کنکور همان مقطع را نخواهند داشت و دچار محرومیت از کنکور خواهند داشت.

- آن دسته از دانشجویانی که مشغول به تحصیل در دوره‌های روزانه هستند، در دوره کارشناسی ارشد و یا دکتری، برای شرکت در هر آزمونی باید ابتدا انصراف خود را از دانشگاه مربوطه به ثبت برسانند و سپس برای انجام ثبت نام اقدام نمایند.

- پذیرفته شدگان دانشگاه‌های نوبت دوم شبانه، دانشگاه‌های پیام نور، غیر انتفاعی، آزاد و پردیس خودگرادان و همچنین دانشگاه‌های مجازی، در صورتی مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال بعد خواهند بود که واجد شرایط کنکور مجدد دانشجو انصرافی باشند.

- در صورتی که مایل به پذیرش در دانشگاه‌های روزانه می‌باشید، در صورت انجام ثبت نام در دانشگاه و یا عدم ثبت نام، از شرکت در دوره‌های روزانه سال بعد محروم خواهید شد.

در صورتی که دانشجوی دانشگاه روزانه می‌باشید، ولی از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف نداده‌اید، قبولی شما امکان پذیر نخواهد بود و برابر قوانین و مقررات با شما برخورد خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۸۰۶۷۷، iusnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
خیلی ها این روزها دارن از این کرونا برای رسیدن به مقاصدشون استفاده میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
دمتون گرم کلی کیف کردم من که فرستادم تو گروه دانشگاه مون تا لذت ببرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
فقر و نداشتن امکانات به دانشجویان و دانش آموزان زیادی لطمه وارد کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین