پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۶۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
ایوان مدائن بخشی از هویت ماست. اگر عراقی‌ها به بازسازی آن همتی ندارند، این وظیفه مسوولان فرهنگی ماست که از این بنای ایران بزرگ محافظت کرده و آن را مرمت کنند.

شعار سال: فرزانه ابراهیم زاده محقق تاریخ در کانال تلگرامی نوشت:خبرگزاری مهر با استناد به تصاویری که دوستداران میراث فرهنگی عراق و رسانه‌های این کشور منتشر کردند، خبر داده که بخشی از طاق تاریخی و باستانی کسری فرورریخته است و این اثر هزار و چند ساله در معرض ویرانی کامل است.

طاق کسری یکی از مهمترین آثار به جای مانده از دوران ساسانی و بخصوص شهر تاریخی تیسفون است که در مرزبندی‌ها جزو کشور عراق شده است و کاخ سلطنتی و مشهور شاهان ساسانی در غرب ایران بوده است و به روایتی یکی از عریض‌ترین طاق‌های جهان از دوران باستان است.

‏این طاق که زمان ساخت آن مشخص نیست در زمان ساسانیان محل بارعام شاه و برگزاری مراسم مهمی چون نوروز بود. به روایتی گفته می‌شود که فرش معروف بهارستان یا بهار خسرو روی زمین این طاق گسترده شده بود.

بلندی ایوان طاق کسری  تقریبی ۳۰ متر و پهنایی نزدیک به ۴۳ متر دارد. ارتفاع نمای عمارت زمانی به ۷ متر بلندتر از ارتفاع طاق می‌رسید. اعراب آن را طاق کسری و ایوان مداین نامیدند. علت اطلاق نام کسری نیز نسبت دادن آن به خسرو انوشیروان است.

‏ایوان مداین بعد از سقوط تیسفون در جنگ نهاوند به دست مسلمانان افتاد. فرش بهارستان را به مدینه بردند و بر سر آن جنگی در گرفت که بنا به روایت برخی منابع این فرش تکه تکه شد و هر تکه را بخشی از قبایل برداشتند. اما در زمان منصور دوانیقی او قصد تخریب این بنا را کرد.

‏به گفته طبری چون هزینه زیادی برای خراب کردن  ‎طاق کسری صرف می‌شد در نهایت هم رهایش کردند. در دوره‌ای این بنا به صورت مسجد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طاق کسری در ادبیات نیز وارد شده و در آثار زیادی از آن یاد شده که معروفترین آن بی‌تردید قصیده خاقانی است که در آن از کنار ایوان مداین رد شده و سروده است:

هان ای دل عبرت بین / از دیده عبر کن هان/ ایوان مداین را/ آیینه عبرت دان

‏در سالهای بعد از جنگ‌های عراق بارها موضوع بازسازی ‎طاق کسری مطرح شد و کارشناسان ایرانی و عراقی قرار بود این بنای تاریخی را که نمی‌دانم در فهرست آثار جهانی ثبت شده یا خیر را بازسازی کنند. اما روند تخریب این بنا و تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که باید اجماعی سریع صورت گیرد.

در واکنش به این خبر رسانه مکتوبات چنین نوشت: عکس غم انگیزی است. در سایه بی توجهی مسوولین عراقی و بی اهمیت بودن موضوع برای میراث فرهنگی ایران، ایوان مدائن، طاق کسری، یادگار پرشکوه دوران ساسانی برای چندمین بار تخریب شده و تقریباً دارد فرو می‌ریزد.


دو سال گذشته، خبرگزاری فارس در ۱۷ اسفند ۹۷ از ریزش بخش هایی‌ از این طاق تاریخی نوشته بود. این عکس ها جدید و متعلق به هفته گذشته است که در سایت های عراقی منتشر شده است.

کاخ مدائن نماد شکوه عصر ساسانی و محل تاج و تخت و بارعام و جشن های ویژه پادشاهان ساسانی بود که در قرن ۷ میلادی توسط اعراب فتح شد.

ایوان مدائن بخشی از هویت ماست. اگر عراقی ها به بازسازی آن همتی ندارند، این وظیفه مسوولان فرهنگی ماست که از این بنای ایران بزرگ محافظت کرده و آن را مرمت کنند.


پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
با ديدن اين عكس ها واقعا فلبمون به درد اومده يعني يه ارگان ميتونه اين همه بهم ريخته باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
ميراث فرهنگي در ايران به حال خودش و به امان خدا رها شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
ايوان مدائن در ايران در شيراز اي دو صد كاش كه به اين وضعيت در نميومد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین