پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
در پی انتشار اخباری مبنی بر تخریب بخشی از طاق کسرا یا ایوان مدائن، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق ضمن بازدید از این منطقه تاریخی دستور رسیدگی به وضعیت آن را صادر کرد.
شعار سال: عبدالامیر الحمدانی، وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور طی بازدید از برجسته‌ترین اثر تاریخی دوره ساسانی در جنوب شرقی بغداد دستور انجام یک بررسی مطالعاتی با همکاری دانشگاه بغداد صادر کرد.

بر اساس این دستور قرار است پس از مشخص شدن علت و عوامل تخریب بخشی از طاق کسرا نسبت به مرمت آن اقدام شود.

در این گزارش آمده است که تخریب یاد شده مربوط به بخش های اصلی و باستانی طاق کسرا نبوده بلکه همان بخشی بوده است که اخیرا از سوی یک شرکت کشور چک آجرچینی شده بود.

پیشتر رسانه‌های عراق به نقل از کاظم الشمّری، نماینده ائتلاف الوطنیه (ایاد علاوی) در پارلمان عراق نوشتند که این اثر برجسته تاریخی در جنوب شرقی بغداد پایتخت عراق بدلیل بی توجهی و عدم مرمت، در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

وی با انتشار ویدئویی از تخریب بخشی از طاق کسرا خبر داده بود.

این نماینده پارلمان عراق از رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر فرهنگ عراق و همچنین سازمان یونسکو خواسته بود برای نجات این اثر بی نظیر تاریخی اقدام عاجل بعمل آورند.

الشمری در بیانیه‌ای به همین مناسبت، تاکید کرده بود که در پی ریزش بخشی از طاق کسرا، بخش های دیگری از آن در معرض ریزش قرار دارد و هر لحظه ممکن است ویران شود.

این در حالی است که بسیاری از آثار تاریخی و کهن عراق در سال‌های پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا بدلیل بی‌توجهی و ناامنی در معرض تخریب و یا سرقت آثار قرار گرفت.

در طول سال‌های اشغال عراق از سوی آمریکا و متحدان غربی اش (2003 - 2011) و نیز ناامنی‌ها و هجوم داعش به سوریه و عراق، بسیاری از آثار تاریخی و موزه‌های این دو کشور تخریب و یا آثار آن به سرقت رفت.

با هجوم گروهک تروریستی تکفیری داعش به عراق(2014) و اشغال نزدیک به یک سوم خاک این کشور، تخریب عمدی آثار تاریخی عراق در دستور کار این گروهک تکفیری قرار گرفت و بسیاری از آثار بشکل کامل و یا جزیی تخریب شد.

طی این مدت بسیاری از آثار تاریخی و عتیقه عراق نیز به سرقت رفت و سر از حراجی‌ها و موزه های کشورهای غربی و آمریکا درآورده است که طرف عراقی با توجه به قوانین بین‌المللی مسئولیت کلیه موارد مربوط به دوران اشغال را متوجه آمریکا و سپس داعش می‌داند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:20 اسفند 1397،کدخبر:18074،eskannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین