پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۱۱۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
در حالی که بر اساس اعلام مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در تهران به ۲۷ میلیون تومان رسیده مبلغ وام مسکن در شرایط فعلی به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز متقاضیان برای خرید خانه نیست.
شعار سال: بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی قرار است با همکاری بانک مرکزی مبلغ وام مسکن را برای سال آینده افزایش دهد. مبلغ کنونی وام مسکن برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات به همراه ۸۰ میلیون تومان سپرده خود و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن، در مجموع ۲۸۰ میلیون تومان تأمین مالی است که می‌توانند کمی بیش از ۱۰ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند. اکنون رقم وام مسکن از حساب پس انداز مسکن صندوق یکم برای زوجین در تهران ۱۶۰ میلیون تومان و برای انفرادی ۸۰ میلیون تومان است. وام ساخت و خرید مسکن از حساب اوراق ممتاز برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان و برای انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان است. تسهیلات ساخت مسکن در تهران بدون سپرده ۲۵۰ میلیون تومان است.
 
آشفته بازار قیمتی مسکن

بنابراین در این آشفته بازار قیمتی مسکن، وام فعلی اثر ناچیزی در قدرت خرید خانه دارد و بر همین اساس در جلسه‌ای که وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی دارد می‌توان بر افزایش این وام امیدوار بود. در کشور‌های توسعه یافته وام مسکن تقریبا بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت ملک را پوشش می‌دهد. اما در ایران معمولا اثرات وام پس از نوسانات اقتصادی به شدت کم رنگ می‌شود. این در حالی است که متقاضی انفرادی این تسهیلات هم ۸۰ میلیون تومان وام مسکن یکم به اضافه ۴۰ میلیون تومان سپرده اولیه و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت می‌کند که با مجموع ۱۶۰ میلیون تومانی که از بانک می‌گیرد می‌تواند ۶ متر از یک واحد مسکونی را با این وام خریداری کند.

همچنین رقم تسهیلات خرید مسکن از محل حساب سپرده ممتاز بانک عامل بخش مسکن (وام با اوراق تسهیلات) برای زوجین در تهران ۲۰۰ میلیون تومان و برای متقاضیان انفرادی ۱۰۰ میلیون تومان است؛ به هر کدام نیز ۴۰ میلیون تومان وام جعاله پرداخت می‌شود؛ بنابراین متقاضیان انفرادی هم می‌توانند کمی بیش از ۵ متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

با وجود آنکه برخی کارشناسان بر لزوم افزایش سقف و کاهش سود تسهیلات مسکن در شرایط فعلی تاکید دارند، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افزایش وام مسکن را در ایجاد تورم بازار ملک موثر می‌داند و معتقد است که باید از طریق افزایش ساخت و ساز، تعادل قیمتی را در بازار مسکن ایجاد کرد. این در حالی است که عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی راهکار تعادل بخشی در بازار مسکن را احیای نظام پس‌انداز می‌دانست و در دوره او وام مسکن از حدود ۲۰ میلیون تومان به سقف ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

در همین رابطه معاون مسکن و ساختمان از افزایش سقف تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: بانک مرکزی فردا ۱۷ دی ماه در جلسه‌ای در خصوص افزایش رقم تسهیلات مسکن تصمیم‌گیری خواهد کرد. محمود محمودزاده از امکان افزایش سقف تسهیلات مسکن خبر داد و اظهار کرد: در جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین میزان این افزایش تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به پیشنهاد‌های متعددی که مطرح شده و با توجه به ضریب پوشش تسهیلات برای رقم کل ساخت، جلسات کارشناسی و بین دستگاهی متعددی برگزار شد که برای افزایش آن رقم، فردا در جلسات بانک مرکزی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. این افزایش با توجه به بررسی‌های انجام شده و منابعی خواهد بود که بانک مرکزی می‌تواند به این امر تخصیص دهد. چهارشنبه گذشته محمد حسن عملداری معاون امور اعتباری بانک مسکن از احتمال سقف وام ساخت مسکن برای سال ۱۴۰۰ خبر داده بود.

خرج تسهیلات مسکن در راه تولید

راهکار خانه دار کردن مردم در این اقدام نیست که دولت و نظام بانکی تسهیلات بیشتری به مردم به عنوان وام مسکن جهت خرید مسکن پرداخت کنند در حالی که مسائل مهمی قبل از پرداخت وام مسکن باید مورد نظر واقع شود. بازار مسکن خود را برای یک خیز بزرگ قیمتی آماده ساخته و با تزریق منابع مالی، افزایش قیمت ملک امری بدیهی است و نتیجه اینکه در این صورت، شاخص دسترسی اقشار ضعیف جامعه به مسکن کاهش خواهد یافت.

افزایش تسهیلات به سمت تقاضا همواره با تورم همراه است. هرچند ممکن است این افزایش تا حدی توان خرید متقاضی را بالا ببرد، اما تورم را حتما افزایش خواهد داد. اگر این تسهیلات را دولت به سمت عرضه و تولید ببرد هم اثر تورمی آن کمتر است و هم امکان خرید را برای خریدار فراهم می‌کند. وزارت راه و شهرسازی هر دو بر این امر واقف هستند که افزایش تسهیلات وام مسکن آثار تورمی بسیاری خواهد داشت، اما باز هم این وام را به سمت خریدار روانه می‌کنند. اگر این تسهیلات به سمت انبوه سازان برای ساخت مسکن برود بسیار تاثیرگذار‌تر خواهد بود و عرضه و تقاضا را متعادل می‌کند. زمانی که عرضه و تقاضا برابر شود این آشفته بازار قیمتی هم پایان خواهد یافت. قیمت‌های نجومی در بازار مسکن به دلیل نبود مسکن به اندازه کافی است.

فارغ از مسائل اقتصادی چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی که منجر به تورم‌های شدید و گران‌تر شدن تمام کالا‌ها و خدمات می‌شود، اعطای وام و تسهیلات مسکن از طریق نظام بانکی و بخش دولتی به مردم نیازمند پیش نیاز‌هایی است که یکی از مهمترین آن‌ها داشتن اشتغال و درآمد افراد جامعه است. زمانی می‌توان برای خانه دار کردن مردم برنامه ریزی کرد و به اعطای وام برای خرید یا ساخت و ساز مسکن امیدوار بود که متناسب با وضعیت اقتصادی کشور توان اقتصادی جامعه افزایش بیابد؛ بنابراین بهتر است دولت تسهیلات مسکن را در راه تولید خرج می‌کرد و به ساخت و ساز اختصاص می‌داد و نه به مشتریان.

وقتی قیمت مسکن در هفت سال گذشته چندین برابر افزایش یافته و شاهد افزایش‌های سرسام آور زمین و مسکن هستیم، نمی‌توان دلخوش بود که اعطای تسهیلات برای خرید مسکن یک راهکار خوب ومطمئن است. مطمئنا با قیمت‌های فعلی افزایش تسهیلات خرید نه امکان خرید به مردم می‌دهد و نه بخش بزرگی از جامعه توانایی پرداخت اقساط سنگین را دارند؛ بنابراین بهترین شیوه برای حل مشکل مسکن جامعه بستر سازی برای افزایش تولید است در غیر این صورت افزایش تقاضا و خرید وقتی تولید و توانی برای خرید وجود ندارد به افزایش گرفتاری و سرگشتگی مردم در بازار مسکن دامن می‌زند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از کسب و کار، تاریخ انتشار: ۱۸ دی۱۳۹۹، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
0
0
وزارت راه و شهر سازی در ایران همچنان فکر میکنه که سکان داری کشور های اروپایی رو برعهده گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
واقعا در این زمینه شورش در اومده این وام ها هم ادم رو یک عمر بدبخت میکنن اما خب بازم خونه نمیتونیم بخریم
ناشناس
Netherlands
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
انقد دلم این روزها برای جوان هامون میسوزه که حد نداره واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
مسکن شده یه رویا برای جوان هایی که این روزها قصد ازدواج دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین