پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۲۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
آقای کدخدایی در آخرین مصاحبه خود دو ادعا درباره کم اثر بودن نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مطرح کرده است که دارای مغالطه‌های روشن و متعدد است. او گفته اگر شورای نگهبان نباشد ممکن است مردم به یک "قاتل" رای دهند. ادعای دوم هم این بود که نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت براساس نظرسنجی‌ها کمتر از یک درصد است.

شعار سال: آقای کدخدایی به خوبی واقف است که ایراد به اعمال نظارت استصوابی که شورای نگهبان سی سال است اعمال میکند، به نگاه سیاسی این شورا بر میگردد نه جلوگیری از ورود قاتلان. اساسا جلوگیری از ورود قاتلان به انتخابات وظیفه شورای نگهبان نیست.اطلاعات این موارد در اختیار قوه قضاییه است و یک استعلام ساده وزارت کشور و هیات اجرایی تکلیف آن را روشن میکند.

موضوع ردصلاحیت افراد به خاطر نگاه سیاسی است. نمونه روشن آن دبیرکل حزب اتحاد ملت است که در انتخابات اخیر مجلس صلاحیتش را آقایان شورای نگهبان احراز نفرمودند.

لذا تقلیل کاری که نظارت استصوابی میکند به ممانعت از ورود قاتلان به انتخابات اتفاقا نشان میدهد آقایان شورای نگهبان اتفاقا دستشان برای دفاع از کاری که در این سی سال انجام دادند کاملا خالی است. لذا از دو زاویه میتوان آن را نقد کرد. 1- مغالطه ای که به کار بردن. 2- مسولیت وضع موجود

اول مغالطه ها :

مغالطهٔ کُنه و وجه: معرفی یک صفت یا یک جنبهٔ خاص از یک پدیده به‌عنوان ذات و اساس آن. (اینجا کدخدایی قاتل را که یک جنبه خاص است به عنوان ذات و اساس ردصلاحیت فعالان سیاسی معرفی میکند)

مغالطه علت جعلی: معرفی امری که علت نیست یا بخش کوچکی از علت است به‌عنوان علت اصلی. (اینجا ردصلاحیت قاتل را علت اصلی گرفته است)

کوچک‌نمایی: جلوه دادن جنبه یا جنبه‌های خاصی از یک واقعیت به‌صورت کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر از آن‌چه هست. (کم تاثیر نشان دادن ردصلاحیت شورای نگهبان در پایین آمدن میزان مشارکت مردمی)

دوم: مسولیت وضع موجود

اما چرا شورای نگهبان مسئول وضع موجود است؟ به این دلیل که شورای نگهبان در سی سال گذشته تمام و صادقانه ترین تلاشهایش را کرده تا تنها یک نوع سلیقه در نظام تصمیم گیری کشور در قوای مقننه و مجریه حاکم شوند. خروجی این تلاش ها این است که روز به روز ، انتخابات به انتخابات شکاف میان حاکمیت و ملت افزایش پیدا کرده است.

طبیعتا برای آقای کدخدایی و اعضای شورای نگهبان تفاوتی نمی کند که میزان مشارکت مردم در انتخابات ها چقدر باشد. چون در هر صورت در صندلی خود می نشینند و هیچ بخشی از زندگی آنها دچار مشکل نخواهد شد. اما برای آنها که می خواهند جامعه و کشور را مدیریت کنند، این موضوع از هر چیزی مهمتر از است. به این دلیل روشن که وقتی اکثریت مردم از کسانی که بر آنها حکومت می کنند حمایت نکنند، این عدم حمایت خود را در اطاعت از فرامین نهادهای حاکم نشان می دهد.

وقتی اکثریت مردم در هر انتخابات اعلام می کنند که یک مدل و سلیقه فکری را نمی خواهند اما با این حال هر بار که انتخابات برگزار میشود همانها هستند که در میز انتخاب برای مردم چیده میشوند و نهایتا به جایی می رسیم که رئیس قوه مقننه کشور امروز با کمترین آراء مشارکت کننده در انتخابات های بعد از انقلاب درحال تصمیم گیری برای 80 میلیون ایرانی است و طبیعی است که تصمیماتشان هم با حمایت مردم روبه رو نشود.

داوود حشمتی


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی امتداد

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
همیشه دم انتخابات که میشه یک عده سعی دارن که شورای نگهبان رو با نقد سازندشون به سمت و سوی خوبی هدایت کنن
ناشناس
Netherlands
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
به نظر من یکبار برای همیشه باید موضوع شورای نگهبان و نظارت استصوابی بر نماینده ها در کشور ما حل بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
0
0
همیشه قبل از انتخابات این بحث ها داغ میشه و بعد هم به فراموشی سپرده میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین