پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
اختلاف نظر کارشناسان داوری در خصوص تصمیمات تأثیرگذار داور دربی بار دیگر نیاز شدید فوتبال ایران را به VAR نشان داد.
شعار سال: دربی استقلال و پرسپولیس در شرایطی به پایان رسید که به اعتقاد کارشناسان داوری قضاوت رضا کرمانشاهی و دستیارانش در این مسابقه قابل قبول بود، ولی اختلاف نظر‌هایی در مورد دو صحنه مشکوک و تأثیرگذار مسابقه وجود دارد که بار دیگر نیاز شدید فوتبال ایران به سیستم کمک داور ویدئویی VAR را نشان می‌دهد.

در دقیقه ۹ دربی محمد نادری توپ را به محوطه جریمه ارسال کرد که با دست راست وحید امیری برخورد کرد و نظر داور ادامه بازی بود. مطابق انتظار تمام وابستگان به تیم استقلال این صحنه را پنالتی می‌دانند، اما نظر کارشناسان داوری در این زمینه صائب است که بیشتر داوران تشخیص داور را درست دانستند و برخی نیز معتقد بودند باید به سود تیم آبی‌پوش پنالتی گرفته می‌شد.  

در دقیقه ۵۵ بازی نیز مهدی عبدی نفوذی به سمت دروازه استقلال داشت که توسط عارف غلامی روی او خطا شد و داور تصمیم گرفت تا به مدافع استقلال کارت زرد نشان دهد در شرایطی که پرسپولیسی‌ها معتقد بودند غلامی باید از زمین اخراج می‌شد. در خصوص این خطا نیز اختلاف نظر وجود دارد و تعدادی از داوران نظر کرمانشاهی را تأیید کردند، اما برخی از داوران معتقد بر اخراج مدافع استقلال بودند و بدون تردید این صحنه نیز بر جریان دربی تأثیرگذار بود.

اختلاف نظر‌ها در خصوص دو صحنه مشکوک دربی بار دیگر نیاز شدید فوتبال ایران را به VAR نشان داد. سیستم کمک داور ویدئویی در تمامی دیدار‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته کمک شایانی به بالا رفتن نمره تیم داوری و افزایش کیفیت مسابقات کرده است. این تکنولوژی باعث شده تا تیم‌ها هم نتوانند اعتراضی به نحوه قضاوت مسابقه داشته باشند، چون صحنه‌های مشکوک پس از اطلاع به داور داور اول در نمایشگر و از زوایای مختلف دیده می‌شود که این موضوع منجر به بهترین تصمیم می‌شود.

VAR در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مورد آزمایش قرار گرفت و پس از آن در بسیاری لیگ‌های داخلی و مسابقات بین‌المللی ملی و باشگاهی استفاده می‌شود که به اذعان بسیاری راهگشای داوران بوده و به ایجاد عدالت در مسابقات کمک کرده است. در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا عدم آشنایی با این تکنولوژی باعث شد تا پرسپولیس بازی برده را با باخت عوض کند و نایب قهرمان شود.

روز گذشته نیز در دربی هر دو تیم معترض بودند و کارشناسان داوری نیز اتفاق نظر نداشتند. نباید این موضوع هم فراموش شود که اهمیت دربی باعث شد تا نیاز‌ها به VAR بیش از پیش حس شود و هر هفته دیدار‌هایی در لیگ برتر برگزار می‌شود که فقدان VAR باعث متضرر شدن تیم‌ها می‌شود. قطعاً داوران برای آنکه فشار‌های کمتری به آن‌ها وارد شود بیش از تیم‌ها از سیستم کمک داور ویدئویی استقبال می‌کنند، اما هزینه‌های بالای استفاده از این سیستم مانع استفاده از آن در کشور شده است.

فدراسیون فوتبال با توجه به وضعیت مالی نامناسبی که دارد از استطاعت نصب سیستم VAR برای ورزشگاه‌ها برخوردار نیست و باشگاه‌ها نیز مالکیتی بر ورزشگاه‌ها ندارند و از دریافت حق پخش تلویزیونی نیز محروم هستند که در چنین شرایطی نباید از آن‌ها انتظار داشت که نسبت به استفاده از چنین تکنولوژی اهتمام ورزند. در این میان فیفا هم شرکتی را معرفی کرده که یا باید از این شرکت سیستم VAR را دریافت کرد یا اینکه با گواهینامه آن از VAR استفاده کرد که این مورد کماکان مغفول مانده و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده نیز دستیابی به این تکنولوژی ممکن نباشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۶۱۴۴، www.ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین