پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۲۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
تپسی در شکایت خود ادعا کرده بود شرکت اسنپ محدودیت‌هایی ایجاد کرده که موجب اخلال در رقابت سالم در بازار تاکسی اینترنتی می‌شود. به عنوان مثال، تپسی ادعا می‌کرد اسنپ به رانندگان خود اجازه نمی‌دهد که هم‌زمان با اپلیکیشن رقیب نیز کار کنند
شعار سال: افرادی که متقاضی استفاده از خدمات تپسی هستند درخواست سفر خود را از طریق این اپلیکیشن ارسال می‌کنند تا یکی از رانندگانی (سفیرانی) که در نزدیکی محل بوده و مایل به ارائه خدمات است آن را تأیید نماید. هزینه سفر از پیش تعیین می‌شود و مسافر می‌تواند حتی پس از ارسال درخواست خود آن را لغو کند بدون آنکه نگران پرداخت جریمه باشد.

بنیان‌گذاران
تپسی نام تجاری شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس است. میلاد منشی‌پور با عنوان مدیرعامل، حمید مهینی با عنوان مدیر فنی و هومن دمیرچی با عنوان مدیر عملیات از پایه‌گذاران این سامانه هستند، که طراحی نرم‌افزار تپسی را به کمک گروهی از کارشناسان ایرانی به انجام رسانده‌اند. مدیریت و سرمایه‌گذاری تپسی کاملاً ایرانی است. دمیرچی پیش از مشارکت با منشی‌پور و مهینی دو سامانه هوشمند درخواست خودرو اسنپ و تاکسی‌یاب را در کشور راه اندازی کرده بود.

میلاد منشی‌پور در برنامه‌ای تلویزیونی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد تپسی به زیرساخت کاملاً بومی آن اشاره کرده و گفته‌است که مجموعه تپسی با بیش از ۸۰۰ نیروی پرسنل در سرتاسر کشور، میزبان ده‌ها نفر از نخبگان مهاجر است که برای همکاری با تپسی به کشور بازگشته‌اند. از دیدگاه دولت ایران تپسی یک شرکت دانش‌بنیان است.

امکانات نرم‌افزار تپسی

برآورد هزینه سفر
نرم‌افزار تپسی به‌طور خودکار هزینه سفر را محاسبه کرده و پیش از درخواست خودرو به مسافر مبلغ کرایه را اطلاع می‌دهد. هزینه سفرها معمولاً ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از سفرهایی است که به روش‌های سنتی – تاکسی تلفنی و آژانس – انجام می‌شوند. پرداخت هزینه سفر نیز می‌تواند به صورت نقدی یا اعتباری (آنلاین) باشد.

امتیازدهی به راننده
در پایان سفر مسافران می‌توانند بر اساس رضایت‌شان از سفر، به راننده امتیازی بین ۰ تا ۱۰ بدهند. اگر مسافران عددی کمتر از ۸ را انتخاب کنند باید دلیل آن را مشخص نمایند. تنها رانندگانی که امتیازی بالاتر از ۸ داشته باشند امکان ادامه فعالیت خواهند داشت.

امنیت سفر تپسی
مسافر می‌تواند پس از دریافت اطلاعات خودرو و مشخصات راننده، این اطلاعات را برای اطمینان خاطر و در حین سفر با فرد دیگری – دوست یا اعضای خانواده—به اشتراک بگذارد. با استفاده از این ویژگی، نه تنها خود مسافر بلکه اعضای خانواده وی نیز می‌توانند مسیر خودرو را به صورت آنلاین مانیتور کنند.

گزینه‌های سفر
از جمله امکانات دیگری که در محیط داخل اپلیکیشن وجود دارد، امکان «انتخاب مقصد دوم»، «رفت و برگشت» و «توقف در مسیر» است.

کد تخفیف
علاوه بر سرویسهای متنوع، تپسی در مناسبت‌ها و موقعیتهای مختلف تخفیفهای متنوعی را برای مسافرین خود در نظر گرفته‌است. برای استفاده از این تخفیفها عموماً باید «کد تخفیف» مربوط توسط مسافر در هنگام ثبت درخواست سفر وارد شود.

زبان‌ها
تپسی در آخرین نسخه اپلیکیشن خود امکان کار به زبان انگلیسی و ترکی را مهیا کرد.

انواع سرویس
نرم‌افزار تپسی چند نوع سرویس به کاربران ارائه می‌دهد:
سرویس تپسی کلاسیک
سرویس تپسی لاین (اشتراکی)
سرویس تپسی تلفنی (بدون نیاز به گوشی‌های هوشمند و از طریق تماس با شماره 1630)
تپسی همیار(جهت خرید و انجام خدمات توسط سفیر)
تپسی پیک (ارسال محموله بدون حضور مسافر)
توان‌یاب (ویژهٔ افراد دارای معلولیت حرکتی، بدون دریافت کمیسیون از طرف تپسی)

مجوز از شهرداری
تپسی برای ادامه کسب و کار خود با مخالفت‌های جسته و گریخته روبه‌رو بوده‌است. در بیشتر این موارد تپسی متهم به عدم پیروی از قوانین و مقررات بوده‌است. این در حالی است که به گفته مدیران این مجموعه آن‌ها مجوزهای لازم را از همهٔ نهادها کسب کرده‌اند. با وجود این که دولت گفته‌های مدیران را تأیید می‌کند اما اتحادیه تاکسی‌رانان تأکید دارند که تپسی باید به دنبال مجوزی ویژه از شهرداری تهران باشد. همچنین سازمان تاکسیرانی با ادعای «ارزان‌فروشی» یا «دامپینگ» از تپسی به شورای رقابت شکایت کرد که شورای رقابت این شکایت را رد کرد.

شکایت از رقیب (اسنپ)
تپسی در پاییز ۱۳۹۶ از اسنپ به شورای رقابت مبنی بر اخلال در رقابت سالم شکایت کرد. این شکایت در آذر ۹۶ رد شد.

تپسی در شکایت خود ادعا کرده بود شرکت اسنپ محدودیت‌هایی ایجاد کرده که موجب اخلال در رقابت سالم در بازار تاکسی اینترنتی می‌شود. به عنوان مثال، تپسی ادعا می‌کرد اسنپ به رانندگان خود اجازه نمی‌دهد که هم‌زمان با اپلیکیشن رقیب نیز کار کنند. دلایل تپسی برای اخلال در رقابت سالم عبارت بودند از: «تعارض این اقدام با عرف جاری در تجارت نرم‌افزار»، «تضاد آن با قواعد حقوق رقابت» و «نقض حریم خصوصی افراد». پاسخ شورا در رابطه با شکایت تپسی به این شرح است: «در خصوص شکایت شرکت تپسی از شرکت اسنپ مبنی بر ممانعت رانندگان اسنپ از همکاری با شرکت تپسی موارد زیر مورد توجه قرار گرفت. الف- رانندگان و شرکت مشترکاً به مسافرین خدمت ارائه می کنند. ب- علی‌رغم اقدام اسنپ راننده در انتخاب شرکت برای همکاری مخیر است.

با توجه به مراتب فوق وقوع اخلال در رقابت موضوع جزء (۲) بند الف ماده ۴۵ به تأیید شورا نرسید و شورای رقابت در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۶ شکایت تپسی از اسنپ را رد کرد.

همچنین اعمال مخل رقابت موضوع جزء ۳ بند و ماده ۴۵ و بند ح ماده ۴۵ و جزء ۴ بند ط ماده ۴۵ مبنی بر سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق ایجاد مانع به منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید احراز نگردید.» روزنامه دنیای اقتصاد بعد از انتشار رای شورای رقابت در مقاله‌ای به تحلیل این موضوع پرداخت و نوشت که شرکتی نظیر اوبر که یک تاکسی آنلاین مسلط در بازار آمریکا است به دلیل وجود «زیر ساخت‌ها و قانونگذاری بر مبنای رقابت، هرگز ورود سایر رقبا را با محدودیت روبه‌رو نکرده‌است.» علی‌رغم رای شورای رقابت، تپسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که خواستار تجدیدنظر در پرونده شکایت خود است.

لو رفتن اطلاعات ۶۰ هزار راننده تپسی
در اواخر فروردین ۱۳۹۸ یکی از سرورهای جانبی‌ تپ سی که فاکتورهای ۶۰ هزار راننده آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ روی آن قرار داشته مورد نفوذ قرار گرفت.بنا به اعلام پلیس سرور جانبی شرکت تپسی که حاوی اطلاعات مالیاتی بوده و کاربری داخلی داشته بدون هیچ گونه اعمال سیاست‌‎های امنیتی و حفاظتی مناسب و با بی‌دقتی در شبکه اینترنت به اشتراک گذاشته شده و شرایط دسترسی به اطلاعات و نشت آن فراهم شده و باعث بروز این مشکل شده است.

تغییر هویت بصری
تپسی در بهمن ماه ۱۳۹۸، از لوگو و رنگ جدید خود رونمایی کرد. به این ترتیب، لوگوی دایره شکل پیشین تپسی، به دو خط موازی، و رنگ مشکی این برند، به رنگ نارنجی تغییر کرد. تپسی رنگ نارنجی لوگوی جدید خود را یادآور تاکسی‌های نارنجی که سال‌ها قبل به جابه‌جایی مسافران می‌پرداختند، می‌داند. همچنین دو خط موازی موجود در این لوگو، از خطوط خیابان الهام گرفته شده‌ است که تداعی کننده حرکت هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ماهنامه اقتصادی اجتماعی کارخانه دار، تاریخ انتشار: 30 دی 1399، کد خبر: 4959563، www.karkhanedar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین