پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، بر ضرورت قدر دانی از اهدا کنندگان خون به ویژه اهدا کنندگان خون‌های نادر تاکید کرد.
شعار سال: پیمان عشقی، در جمع کارکنان، مدیران و اهداکنندگان خون، اظهار داشت: واقعاً باید قدر اهداکنندگان خون و به طور خاص عزیزانی که دارای گروه‌های خونی نادر هستند را بدانیم چرا که این اهداکنندگان می‌دانند چه طلای ناب و کمیابی در وجود خود دارند اما بدون چشمداشت و همچنین بدون اینکه کسی این بزرگواران را بشناسد در هنگام نیاز بیماران به یاری آنان با اهدای خون می‌شتابند.

وی یادآور شد: در این مراسم و به دلیل ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزبان ۱۵ نفر از جمع یک هزار و ۴۰۰ نفر اهداکنندگان خون‌های نادر در کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: از همه عزیزان که اینگونه جان بیماران دارای گروه‌های خونی نادر را نجات دادند و همچنین از همکارانم در مراکز استانی که پیشگام این کار بزرگ هستند تشکر می‌کنم.

وی همچنین در خصوص تلاش‌های مصطفی مقدم رئیس بخش انجماد خون و گروه‌های خونی نادر در سازمان انتقال خون ایران اذعان داشت: وی از سال ۱۳۸۸ و به مدت ۱۱ سال، در به ثمر نشاندن این کار بزرگ پیشرو و مقدم بوده و البته ایشان نسبت به انجام مسئولیت هایشان بسیار عاشق هستند که این کار سخت و بزرگ را به نحوی انجام دادند که نام کشور عزیزمان ایران در بین ۲۳ کشوری وجود دارد که در تمام دنیا، توان اجرای این راهبری پروژه اهدا و ذخیره سازی خون‌های نادر را دارند.

عشقی با اشاره به جایگاه زندگی بخش اهداکنندگان خون‌های نادر در فرهنگ قرآنی و دینی، خاطرنشان کرد: آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده، لطیف‌ترین تعبیر است که خداوند می‌فرمایند اگر یک نفر را زنده نگه دارید، گویی همه بشریت را جان بخشیده اید و همین عبارت الهی نشان می‌دهد که اهداکنندگان خون‌های نادر، ترجمان وحی هستند.

وی ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان جلسه و ایده‌های خوب تیم روابط عمومی برای این آئین زیبا در اختصاص یک پلاک ویژه به اهداکنندگان خون‌های نادر خاطر نشان ساخت: تخصیص پلاک منقش به نام و گروه خون افراد دارای گروه خون نادر ایده جالب و ارزشمندی است و همیشه این پلاک، همراه کسانی است که در سخت‌ترین شرایط و برای نجات جان بیماران در کنار ما بوده اند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن اظهار افسوس از عدم آگاهی عمومی و حتی نخبگان پزشکی و مسئولین اجرایی از این دستاورد مهم و تاریخی سازمان انتقال خون با درخواست از رسانه‌ها برای بازنشر این فعالیت بزرگ و آگاهی افزایی افکار عمومی نسبت به نتایج درخشان عملکرد در پروژه خون‌های نادر، اظهار داشت: تاکید بنده برای اطلاع رسانی گسترده این قضیه به این دلیل است که از مجموع چهار هزار واحد اهدای خون نادر ذخیره شده در جهان ۳۵۰ واحد خون متعلق به ایران است و این یعنی حدود ۱۰ درصد از ذخایر کل دنیا برای ایران است.

وی افزود: در سراسر دنیا حدود هشت هزار فرد دارای گروه خونی نادر شناخته شده اند که حدود ۱۴۰۰ ایرانی در این جمع نامشان ثبت شده و باید به این کار که حاصل تلاش تیم علمی کاردان و اهداکنندگان عزیز است، افتخار کرد و به احترامشان ایستاد.

عشقی ضمن تشریح ۱۰ گام راهبردی اساسی در نیل به این موفقیت اضافه کرد: اول این راه بزرگ، یک فکر و ایده بوده و متفکران ما توانسته اند با پشتوانه حس همدلی ایرانیان شریف و همچنین دورهم جمع کردن و آموزش منابع انسانی متخصص در علم ایمونوهماتولوژی که یک رشته علمی سخت و سنگین است، شرایط مطلوب را برای این ثمرات زندگی بخش ایجاد کنند.

وی مدیریت شبکه ای و روابط بین استان‌ها برای رساندن یک فرآورده خون با هدف نجات جان بیمار را نیز نمایشی از کار گروهی شبکه زنده و پویای خونرسانی ملی در ایران دانست و با تاکید بر نقش روابط بین الملل در موفقیت پایدار این حرکت در سطح جهانی گفت: همراهی و همدلی در خدمت به نظام سلامت کشور از هنرهای یک مجموعه است و باور دارم که اگر قدر این منابع انسانی متخصص را بدانیم، دل‌های آنان نیز برای پیشرفت علمی کشور و سلامت مردم می تپد و قطعاً حضورشان مایه توفیقات کشور خواهد شد.

عشقی، کردار ظالمانه رئیس جمهور پیشین آمریکا را در حق مردم بزرگ ایران یک جنایت بشری تلقی کرد و افزود: در سازمان انتقال خون نیز اثرات تحریم‌های ظالمانه در عدم تأمین به موقع آنتی سرم‌های ویژه تشخیص گروه‌های خونی فرعی دیده می‌شد اما ما از پا ننشستیم و با جمع آوری و تنظیم پایگاه داده‌های موجود در آزمایشگاه‌های سرولوژی اختصاصی سازمان و صرفه جویی و افزایش بهره وری از منابع در تأمین خون بیماران خاص و گروه‌های خونی نادر وقفه‌ای حاصل نگردید.

وی تاکید کرد: با تکیه بر منابع ارزشمند گروه‌های خونی مختلف در کشور به تهیه کیت‌های غربالگری و شناسایی کامل گروه‌های خونی فرعی و رفع نیاز از کیت‌های خارجی اقدام کردیم و امروز در حالی به این دستاوردهای درخشان رسیدیم که سایر کشورهای منطقه با همه پول و حمایت‌هایی که دارند، سال‌ها با این توفیقات ما فاصله دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 3 بهمن  1399، کد خبر: 5127760،  www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین