پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
محمد درویش گفت: متاسفانه مقدار پرداخت حق آبه‌ها در کشور ما برعکس است. پرداخت حق آبه صنعت، کشاورزی و ... در اولویت قرار دارد. در کشور ما معمولا حق آبه تالاب‌ها پرداخت نمی‌شود. ماحصل این مقوله افزایش کانون‌های گرد و خاک و کاهش جمعیت پرندگان می‌شود.
شعار سال: تالاب هوش‌ربای شادگان با آغاز فصل سرد، میزبان مسافران زیبارویی است که چندهزار کیلومتر پرواز می‌کنند تا از سیبری به خوزستان برسند. ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده سرمایه بی‌رقیب این تالاب است. این در حالی است که در کشور ما خاطره‌ای جز شکار و قاچاق از پرندگان مهاجر به یادگار نمانده است. اقدامات محیط‌زیستی هم در این باره کافی نبوده است، چون این سازمان به‌دلیل کمبود بودجه و نیروی انسانی در بخش نظارت با مشکلات متعدد همراه است.

محمد درویش، پژوهش‌گر و فعال سرشناس حوزه محیط‌زیست گفت: در کشور ما حق آبه تالاب‌ها پرداخت نمی‌شود. در حالی که برای تراز تالاب‌ها باید مقدار مشخصی از آب به آن برسد. در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو باید بعد از پرداخت حق آبه شرب  به پرداخت حق آبه محیط زیست (تالاب) بپردازد. در مرحل بعد هم به بخش کشاورزی و صنعت اهمیت داده شود.

او افزود: متاسفانه مقدار پرداخت حق آبه‌ها در کشور ما برعکس است. پرداخت حق آبه صنعت، کشاورزی و ... در اولویت قرار دارد. در کشور ما معمولا حق آبه تالاب‌ها پرداخت نمی‌شود. ماحصل این مقوله افزایش کانون‌های گرد و خاک  و کاهش جمعیت پرندگان می‌شود.

درویش ادامه داد: تالاب شادگان در کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسیده است. با افراد خاطی در زمینه شکار پرندگان هم برخورد می‌شود. هرچند میزان نیرو‌ها اندک است. شاهد شکار بی‌رویه پرندگان هستیم. باید امکان رصد سازمان محیط‌زیست افزایش پیدا کند تا متخلفات جرات نکنند به شکار پرندگان بپردازند.

این استاد سرشناس محیط‌زیست درباره وضع قوانین برای کاهش شکار در کشور تصریح کرد: مشکلات قانونی در این زمینه وجود ندارد، بلکه مشکل اصلی کمبود اعتبارات است. قانون‌گذاران پیگیری قوانین وضع شده در مجلس نیستند. از سوی دیگر افراد اجرا کننده قوانین هم آن طور که باید به اجرای این قوانین می‌پردازند.  بر اساس قانون نباید به تالابی که ثبت بین‌المللی شده تجاوز کرد، اما با دور زدن قوانین به راحتی به آن تجاوز می‌شود.

درویش گفت: طی یک سال اخیر به‌دلیل شدت فقر و شیوع کرونا شاهد تخلفات شدید در زمینه شکار پرندگان، حیوانات، تبدیل بلوط‌ها به زغال و ... هستیم.

او افزود: هر چقدر که جوامع با فقر مواجه باشند میزان تجاوز به طبیعت افزایش می‌یابد. هرچند در یک دهه اخیر به‌دلیل افزایش آگاهی مردم، حساسیت‌های محیط زیستی و پخش برنامه‌های رسانه‌ای متنوع باعث شده تا توجه مردم به مسائل محیط‌زیستی افزایش پیدا کند.

این استاد سرشناس محیط زیست در پایان تاکید کرد: دیگر کسی نمی‌تواند خود را شکارچی معرفی کند. امید است آموزش و پرورش هم بتواند با اقدامات آموزشی از افزایش هزینه‌های تجاوز به طبیعت و شکار جلوگیری کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۲۶۹۹۲، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین