پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا دارو مدعی شده است که اغراض سیاسی و تجاری پشت پرده انتقادات از واکسن روسی وجود دارد. باید از ایشان پرسید که نمانده مجلس اغراض سیاسی دارد یا یک متخصص شهیر دارای اغراض تجاری است؟ همچنین مدعی شده اند که سازمان غذاودارو دارای مجوز سازمان جهانی بهداشت برای تایید واکسن است. مجددا باید پرسید، اگر مرجع هستید، شان مرجعیت را با شفافیت و ارایه اطلاعات درست و به حد کافی، حفظ کنید.
شعار سال: محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به شائبه‌ها به واکسن کرونای روسی اظهار کرد: به عنوان عالی‌ترین مرجع ملی ۱۰ سال پیش از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه واکسن را دریافت کردیم؛ براین اساس هر واکسنی که سازمان غذا و داروی ایران تایید کند، مجوز مصرف در داخل و سایر کشور‌ها را دریافت خواهد کرد.

او ادامه داد: اینکه برخی‌ها ادعا می‌کنند سازمان غذا و داروی ایران توانمندی تایید واکسن را ندارد، حرف بی ربطی است. من تعجب می‌کنم برخی در حیطه‌ای اظهارنظر می‌کنند که در حوزه کاری آن‌ها نیست. باید توجه داشت که ما در وهله اول، تولید واکسن مدنظرمان است و وزیر بهداشت در حوزه تولید و واردات واکسن به طور کامل نظارت می‌کنند.

واکسنی که در کشور مبداء مصرف ندارد، وارد نمی‌کنیم
شانه ساز درباره اینکه گفته می‌شود مردم روسیه واکسن کرونای اسپوتنیک را تزریق نمی‌کنند، گفت: برنامه ما به هیچ وجه این گونه نیست، واکسنی که در کشور مبدا مصرف نمی‌شود در ایران مورد مصرف قرار گیرد و من این خبر را تکذیب می‌کنم. بسیاری از کشور‌های منطقه قبل از ما واکسیناسیون را آغاز کرده اند، زیرا آن‌ها در فاز سوم کارآزمایی بالینی برخی واکسن‌ها، مشارکت کرده‌اند.

واکسن روسی از ۱۵ کشور دنیا مجوز مصرف اضطراری گرفته است
شانه‌ساز با بیان اینکه واکسن چهار فاز مطالعات بالینی دارد، گفت: اکنون که کرونا به صورت گسترده تلفات می‌گیرد، سازمان بهداشت و مراجع رسمی را متقاعد کرده است که فاز سوم کارآزمایی بالینی را برای تزریق بپذیرند. در شرایط حال دنیا که کرونا به صورت گسترده تلفات می‌گیرد، سازمان جهانی بهداشت و مراجع رسمی را متقاعد کردند که فاز سه مطالعه بالینی را بپذیرند.

وی افزود: واکسنی که این روز‌ها درباره آن بحث می‌شود که یک واکسن روسی است، فاز سوم مطالعه بالینی را گذرانده است و از ۱۵ کشور مجوز مصرف اورژانس یا EUL را دریافت کرده است. همچنین علاوه بر کشور سازنده در کشور‌های دیگر مانند برزیل، آرژانتین، الجزایر و حتی اتحادیه اروپا خریدار این واکسن است.

اغراض سیاسی و تجاری پشت پرده پرده اظهارات غیرکارشناسی
شانه ساز گفت: ما نمی‌خواهیم این واکسن را تبلیغ کنیم، اما متاسفانه صحبت‌های غیرکارشناسی و بدون اطلاع مطرح شده است و به نظر می‌رسد پشت این اظهارنظر‌ها اغراض سیاسی و تجاری است تا نگرانی از بابت سلامت مردم.

شانه ساز گفت: ما سبدی از واکسن‌های مختلف مدنظر داریم و سیاست وزیر بهداشت بر اساس مصوبات کمیته کشوری کروناست و واکسن‌هایی وارد کشور می‌شوند که فاز سوم بالینی را پشت سر گذاشته باشند و اگر می‌توانستیم واکسن ایرانی را قبل از بهار تولید و تامین کنیم واکسن داخلی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما به دلیل اینکه تا آن زمان ممکن است شماری از هموطنان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دهند تامین واکسن از انواع وارداتی مطمئن صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هدف اصلی تامین واکسن کرونا از منابع داخلی است، گفت: در این فاصله برنامه ریزی شده است تا چند میلیون دوز از کشور‌های مختلف واکسن و نه فقط روسیه وارد ایران کنیم و باید توجه داشت که سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع این موضوع که باید تاییدیه‌های لازم را صادر کند، بر اساس مستنداتی که مراجع بین المللی می‌پذیرند، بررسی و کارش را به صورت ویژه انجام می‌دهد و در درجه اول تولید داخل و پس از آن واردات واکسن از منابع مطمئن که سلامت مردم را به خطر نمی‌اندازد در دستور کار است.

سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت فصل الخطاب است
شانه ساز با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درباره واکسن کرونا فصل الخطاب است، گفت: متاسفانه برخی که رشته تحصیلی شان نامرتبط با داروسازی است، اظهار نظر‌هایی می‌کنند و شاهد قضاوت‌های خام و دخالت‌هایی در امر واکسن هستیم که موجب تشویق اذهان عمومی می‌شود باید دانست که این گونه اظهارنظر کردن درست نیست چرا که ما پیچیده‌ترین دارو‌ها را تولید می‌کنیم و بررسی این دارو‌ها در سازمان غذا و داروست و از طرفی تایید دارو‌ها و واکسن‌ها در مواردی پیچیده‌تر از تولید آن بوده و ۱۰ سال پیش سازمان غذا و دارو ایران به عنوان مرجع تایید و مصرف واکسن از طرف سازمان جهانی بهداشت مجوز دریافت کرده است و برخی اعلام می‌کنند که اگر مرجع خارجی واکسنی را تایید نکرده باشد سازمان غذا و دارو نمی‌تواند مجوز مصرف واکسن را بدهد و من فکر می‌کنم این‌ها از روی بی اطلاعی یا غرض ورزی است یا برخی خود کم بینی دارند و به خودشان باور ندارند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ما در سبد واکسن کرونا، کشور خاصی را هدف‌گذاری نکردیم، ما از روسیه، چین، هند و کوبا که صاحب نظر هستند، واکسن وارد خواهیم کرد و باید دانست که روسیه اولین بار نیست که به ایران واکسن ارسال می‌کند و ما واکسن آنفلوانزا را چند سال و در حجم بالا از روسیه وارد کرده ایم و گزارشی از عوارض واکسن‌های روسی به سازمان غذا و دارو اعلام نشده است.

دستخوش تهدید و شانتاژ رسانه‌ای نمی‌شویم
شانه ساز ادامه داد: ما به عنوان مرجع به دنبال واردات واکسن از کشور خاصی و اهداف سیاسی و تجاری نیستیم و وظیفه ما دفاع از سلامت مردم است و باید توجه داشت که برخلاف باور مردم بسیاری از کشور‌های به نام و پیشرفته توان تولید و کنترل واکسن را ندارند و ما صرف نظر از اسم کشور‌ها مستندات، شواهد علمی و کیفیت واکسن‌ها و دارو‌ها را بررسی می‌کنیم و بر این اساس مجوز می‌دهیم و به هیچ عنوان قرار نیست دستخوش جو، تهدید و شانتاژ رسانه‌ای شویم و کارشناس‌های آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو تخصص‌های لازم را دارند و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هستند.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب «اسپوتنیک V» گفت: ظرف چند هفته آینده واکسن اسپوتنیک روسیه دارد کشور می‌شود و سایت تولید و مصرف واکسن در کشور مبدا نه در قالب مطالعات بالینی شاخص‌های مدنظر برای واردات واکسن «اسپوتنیک V» است و باید دانست که وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اجازه آزمایش‌های واکسن کرونای خارجی را در ایران ندادند و باید مطالعات بالینی واکسن کرونا در کشور‌های دیگر انجام شده باشد و بر این اساس تاییدیه لازم صادر می‌شود.

شانه درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند سازمان غذا و دارو به دلیل فشار‌های سیاسی و به دلایل دیپلماسی مجوز واردات واکسن «اسپوتنیک V» را داده است، گفت: ادعای هر کس به خودش بر می‌گردد و من وظیفه دارم به عنوان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت کار خود را درست انجام دهم و بر اساس مستندات مجوز‌های واردات واکسن را صادر کنم و باید توجه داشت که دنیا مجوز مصرف اضطراری را پذیرفته است تا شمار قربانیان کرونا بیشتر نشود و ما مانند کشور‌های پیشرفته دنیا دارای قدرت تایید واکسن و حتی با وسواس بیشتر بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و مجوز‌ها را صادر می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین