پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۴۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
واکسن روسی «اسپوتنیک وی» نخستین واکسن ضدکرونا در جهان تاکنون در بیش از ۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است و تعدادی از کشور‌ها نیز برای خرید یا تولید مشترک این واکسن با مسکو قرارداد امضا کرده اند.
شعار سال: جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته شانزدهمین کشور بود که این واکسن با درجه کارایی بیش از ۹۴ درصد را به ثبت رساند.

چند روز پیش " کریل دیمیتریف" رئیس "صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم" روسیه در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرد که بزودی واکسن اسپوتنیک وی در ۲۵ کشور به ثبت خواهد رسید و روند تقاضای کشور‌ها برای این واکسن رو به افزایش است.

دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشور‌های دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده‌اند.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

واکسن اسپوتنیک وی در ماه اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد سالجاری) در این کشور تایید شد و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه دست اندر کار تامین مالی طرح تولید این واکسن، آن را با موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید کرده است.

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر امسال) با کشور‌های مختلف برای عرضه و بویژه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی مذاکره می‌کند و محموله‌هایی از این واکسن به چند کشور نیز ارسال شده است.  

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت اینترنتی واکسن اسپوتنیک وی، کشور‌های ایران، روسیه، بلاروس، ارژانتین، تونس، بولیوی، صربستان، الجزایر، فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، قزاقستان، مجارستان، گینه و امارات، این واکسن را ثبت کرده اند.  

واکسن کرونای روسی «اسپوتنیک وی» در راه ایران

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه قرارداد خرید و همچنین تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بین تهران و مسکو امضا شد، اعلام کرد اولین محموله این واکسن به میزان ۱۰ هزار دوز، تا ۱۶ بهمن به ایران ارسال خواهد شد.

جلالی گفت: به دنبال ثبت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر آن را اعلام کرد، قرارداد خرید و تولید مشترک آن بین ایران و روسیه دیروز  به امضا رسید و براساس توافق  با کریل دیمیتریف معاون رییس جمهور در امور واکسن و رییس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه مقرر شد نخستین محموله واکسن تا ۱۶ بهمن و در ایام پیروزی انقلاب اسلامی به ایران ارسال شود.

وی افزود: محموله دوم به میزان ۱۰۰ هزار دوز، تا آخر بهمن ماه جاری و محموله سوم به میزان ۳۰۰ هزار دوز تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود.

جلالی گفت: به همین روال هر دو هفته و یک ماه بین ما و روسیه برای ارسال محموله‌های واکسن به داخل ایران ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه ظرفیت واکسن سازی ایران هم بالا است طرف روس و ما توافق کردیم که این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود.

انتظار ثبت واکسن اسپوتنیک در ۹ کشور دیگر در روز‌های آینده   

رئیس"صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم اعلام کرد که واکسن "اسپوتنیک وی" برای مقابله با کرونا ظرف دو هفته آینده در ۹ کشور دیگر ثبت شده و تعداد کشور‌هایی که این واکسن را ثبت کرده اند به بیش از ۲۵ کشور خواهد رسید.

کیریل دیمیتریف" رئیس "صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم" روسیه روز سه شنبه هفته گذشته در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: واکسن "اسپوتنیک وی" اکنون در ۱۶ کشور ثبت شده و ظرف دو هفته آینده نیز در بیش از  ۹ کشور  دیگر ثبت خواهد شد.

روسیه با چه کشور‌هایی برای تولید مشترک اسپوتنیک وی قرارداد امضا کرده است؟

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه با ترکیه، مجارستان و کره جنوبی برای همکاری در تولید واکسن و همچنین واکسیناسیون شهروندان این کشور‌ها با «اسپوتنیک وی» علیه ویروس کرونا توافق کرد.

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه دست اندر کار تولید واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با چند شرکت داروسازی ترکیه برای تولید مشترک واکسن کرونا قرارداد امضا کرده است.

بر اساس توافق اولیه، شرکت‌های ترکیه با مشارکت روسیه سالانه یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید می‌کنند و این میزان ممکن است در آینده افزایش بیابد.  

واکسن تولید شده در ترکیه در بازار داخلی این کشور عرضه یا به کشور‌های دیگر صادر خواهد شد.

توافق با کره جنوبی 

شرکت جی. ال رافا کره جنوبی نیز با روسیه برای تولید مشترک ۱۵۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی توافق کرده است و در آینده نزدیک واکسن تولید شده از این راه به کشور‌های دیگر صادر خواهد شد.

به گزارش ریانووستی، واکسن ضدکرونای تولید شده توسط شرکت جی. ال رافا و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه از طریق مرکز توزیع در امارات به کشور‌های دیگر تحویل خواهد شد.  

توافق روسیه با مجارستان درباره اسپوتنیک وی 

وزیر خارجه مجارستان به تازگی اعلام کرد که این کشور برای استفاده از واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی و  «استرازنکا»  (انگلیسی) در این کشور توافق کرده است.

پتر سیارتو گفت که مجارستان و روسیه برای تحویل واکسن اسپوتنیک وی به بوداپست توافقنامه‌ای را امضا کردند.  

سخنگوی کمیسیون اروپا در جمع خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که کشور‌های اروپایی می‌توانند بطور مستقل با تولید کنندگان واکسن ضدکرونا وارد مذاکره شده و از آن‌ها واکسن خریداری کنند.  

توافق صربستان با روسیه برای خرید واکسن

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه اواخر سال ۲۰۲۰ با صربستان برای تحویل دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی قرارداد امضا کرد.

روسیه تحویل واکسن به این کشور برای واکسیناسیون عمومی کرونا را آغاز کرده است و شماری از مقام‌های این کشور ازجمله رئیس جمهور نیز واکسینه شده اند.  

توافق با هند برای تولید اسپوتنیک وی

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه و شرکت داروی سازی هترو (Hetero) برای تولید بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی در این کشور قرارداد امضا کرده اند.

بر اساس این توافق، خط تولید واکسن اسپوتنیک وی از اوایل سال ۲۰۲۱ در هند راه اندازی شده است.  

تحویل واکسن به بولیوی 

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه و اداره مرکزی خرید‌ها و تامین داروی وزارت بهداشت بولیوی قراردادی برای ارسال واکسن اسپوتنیک وی به این کشور امضا کرده اند.

بر اساس این قرارداد بین دولتی، طرف روسی ۲.۶ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی به بولیوی ارسال خواهد کرد.  

تولید مشترک اسپوتنیک وی در قزاقستان

وزارت بهداشت قزاقستان با صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه قراردادی برای راه اندازی خط تولید مشترک اسپوتنیک وی در قزاقستان امضا کرده اند.

این خط تولید از اواخر سال جاری در قزاقستان راه اندازی شده است و از واکسن تولید شده برای واکسیناسیون مردم قزاقستان علیه کرونا استفاده می‌شود.  

قرارداد تحویل واکسن به آرژانتین

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه با دولت آرژانتین برای تحویل واکسن اسپوتنیک وی به این کشور توافقنامه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن ۲ میلیون دوز واکسن به این کشور تحویل می‌شود.  

نخستین محموله واکسن اسپوتنیک وی شامل ۳۰۰ هزار دوز واکسن در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ به آرژانتین ارسال شد.

واکسیناسیون کرونا در این کشور از یک ماه پیش آغاز شده است و رئیس جمهوری و شماری از مقام‌های این کشور نیز واکسن کرونا زده اند.  

واکسیناسیون با واکسن روسی " اسپوتنیک وی" در الجزایر

رسانه‌های رسمی الجزایر روز شنبه گزارش دادند که این کشور واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا را با واکسن روسی " اسپوتنیک وی " آغاز کرده است.

این واکسیناسیون در استان "البلیده"  نخستین منطقه‌ای که مارس گذشته (فرودین/ اردیبهشت) کووید-۱۹ در آن انتشار یافته بود، آغاز شد.

تونس سومین کشور آفریقایی ثبت کننده واکسن «اسپوتنیک وی» روسی

وزارت بهداشت تونس شنبه شب اعلام کرد که واکسن روسی «اسپوتنیک V» ضد کرونا را به مدت یکسال برای عرضه در بازار این کشور به ثبت رسانده است.

ب پیش از این گینه و الجزایر نیز کشور‌های آفریقایی بودند که واکسن روسی ضد کرونا را در کشور‌های خود به ثبت رسانده بودند.

مزیت‌های واکسن اسپوتنیک وی

مرکز ویروس شناسی گمالیا تولید کننده واکسن اسپوتنیک وی میزانم بالای تاثیر و کارایی این واکسن را از مزیت‌های آن نسبت به واکسن‌های ضدکرونای ساخته شده در کشور‌های دیگر عنوان کرده و تاثیر این واکسن بیش از ۹۴ درصد اعلام شده است.

مزیت دیگر اسپوتنیک وی قیمت آن است که قیمت یک دوز آن ۱۰ دلار اعلام شده است.

این در حالی است که قیمت یک دوز واکسن پفایزر ۱۹.۵ دلار و یک دوز واکسن مادرنا ۲۵-۳۷ دلار است.

عدم آلرژی زا بودن اسپوتنیک وی و نداشتن عوارض جانبی دیگر از مزیت‌های این واکسن روسی اعلام شده است.

شرایط آسان نگهداری اسپوتنیک وی، از مزیت‌های دیگر آن است و نیاز به شرایط خاص ندارد بطوری که این واکسن می‌تواند در درجه حرارت بین ۲ تا ۷ درجه سانتیگراد در یخچال معمولی نگهداری شود.

دورنمای تحویل یا تولید مشترک اسپوتنیک وی به کشور‌های مختلف

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه اعلام کرده است که واکسن اسپوتنیک وی که در روسیه تولید می‌شود بطور عمده برای واکسیناسیون مردم این کشور بکار گرفته خواهد شد و فقط بخش کوچکی از تولید این کشور به خارج صادر می‌شود.

بر اساس استراتژی این تشکیلات، روسیه از امکانات کشور‌های مختلف برای تولید واکسن در آن کشور‌ها استفاده می‌کند و مقام‌های روسی امیدوارند که با ده‌ها کشور برای چنین همکاری توافق کنند.  

در مجموع بیش از ۵۰ کشور جهان درخواست برای خرید یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از روسیه کرده اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تازگی به سران کشور‌های حاضر در نشست «جی-۲۰» گفت که روسیه آماده است تا واکسن ضد کرونای اسپوتنیک وی را به کشور‌هایی که به آن نیاز دارند عرضه کند. پوتین افزود که روسیه در حال آماده ساختن واکسن سوم ضد کروناست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۰۴۸۰۸، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
0
مردم ما نسبت به حكومت بدبين شدن الان ما با فايزر هم موافقت ميكرديم بازم مردم به شك ميفتادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین