پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۵۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
ایزدخواه گفت: ۲۰ ماده در طرح ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد که به موضوع تولید، کیفیت، ساخت داخل و... تأکید کرده‌ایم البته این طرح در جامعه به عرضه خودرو در بورس معروف شده است، اما این موضوع فقط ۳ تا ۴ ماده از طرح ۲۰ ماده‌ای صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد.
شعار سال: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه بر اساس طرح ساماندهی صنعت خودرو، تولید جدید خودروهای ۲ ستاره بعد از گذشت یکسال از اجرای قانون ممنوع است، گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروهای برقی و هیبریدی از دیگر حمایت‌های هدفمند است.

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی صنعت خودرو که در این کمیسیون در حال بررسی است، اظهارکرد: وقتی عرضه خودرو از تقاضا در بازار کمتر باشد، بایستی بدانیم که تقاضای واقعی ملاک نرخ است و در همین زمان است که دلال‌ها از این وضعیت نهایت سوء استفاده را کرده و در بازار جولان می‌دهند.

هر کد ملی در قرعه کشی خودروسازان ۱۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

وی افزود: برخی اعلام می‌کنند که در عرضه خودرو در بورس که همه چیز بر اساس کدملی است امکان خرید و فروش این کد وجود دارد این در حالی است که در ثبت‌نام‌های فعلی خودروسازان هم متأسفانه اخباری از خرید و فروش کد ملی مردم وجود دارد و در قرعه‌کشی سوء استفاده‌های مختلفی می‌کنند و حتی شنیده‌ام که ۱۰ میلیون تومان به فردی که خودرو ندارد می‌دهند تا بتوانند از کد ملی او استفاده کنند، لذا نمی‌توانیم به عرضه خودرو در بورس ایرادی بگیریم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: ۲۰ ماده در طرح ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد که به موضوع تولید، کیفیت، ساخت داخل و... تأکید کرده‌ایم البته این طرح در جامعه به عرضه خودرو در بورس معروف شده است اما این موضوع فقط ۳ تا ۴ ماده از طرح ۲۰ ماده‌ای صنعت خودرو را تشکیل می‌دهد.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی صنعت خودرو یکی از مواد به موضوع واردات خودرو مربوط است که در آن اعلام شده امکان واردات خودروی صفر از همه کلاس‌ها و خودروی کارکرده از کلاس‌های غیر از A و B وجود دارد ضمن اینکه ۵۰ درصد واردات بایستی به کلاس‌های A و B تعلق پیدا کند چرا که قدرت خرید مشتری و عموم جامعه فراهم شود و نگاه به واردات خودرو صرفاً واردات خودروهای لوکس نباشد.

واردات خودرو دیگر انحصاری نبوده و نباید به کشور فشار ارزی وارد کند

وی تأکید کرد: در طرح ساماندهی صنعت خودرو انحصار واردات برداشته شده است و هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و این ظرفیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور واردات خودرو فراهم است و نبایستی صرفا نمایندگی‌ها و برخی اشخاص نورچشمی اقدام به واردات خودرو کنند و این واردات از هر جا که امکانپذیر است می‌تواند صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره جزییات این موضوع گفت: درباره محل ارز تأمین شده برای واردات خودرو هم چند دستورالعمل در نظر گرفته‌ایم که البته تأکید کرده‌ایم این کار نباید منجر به فشار ارزی به کشور شود لذا باید ارز واردات خودرو از محل صادرات خودرو و یا صادرات قطعه باشد ضمن اینکه از محل درآمدهای صادرات نفت خام هم چنین چیزی امکانپذیر است؛ از محل درآمدهای صادراتی کالاهای صنعتی نهایی هم می‌توانیم درآمدزایی کرده و برای واردات خودرو استفاده کنیم البته این کار بایستی به شرط کسر یارانه‌های تولیدی باشد.

ایزدخواه تأکید کرد: واردات خودرو از محل ارز اشخاص و یا ایرانیان خارج از کشور هم امکانپذیر است.

جزییات ممنوعیت خودروهای ۲ ستاره و ۳ ستاره از سال‌های بعد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در یکی از موارد طرح ساماندهی صنعت خودرو به افزایش کیفیت تأکید کرده‌ایم که اتفاقا ماده‌ بسیار سختی است به طوری که یکسال بعد از قانون امکان تولید خودروی جدید زیر ۲ ستاره که بی‌کیفیت است وجود نخواهد داشت و هر سال هم که از اجرای این قانون می‌گذرد یک پله سخت‌تر خواهد شد به طوری که بعد از دو سال از گذشت اجرای قانون امکان تولید خودروی جدید زیر سه ستاره وجود ندارد و بعد از گذشت سه سال از اجرای این قانون امکان تولید خودروی جدید زیر ۴ ستاره امکانپذیر نیست و عملاً بعد از گذشت سه سال از اجرای این قانون هیچ خودروسازی نمی‌تواند خودروی تولیدی جدید زیر ۴ ستاره را به بازار عرضه کند. در این طرح دست شورای رقابت را تا حدودی باز گذاشته‌ایم تا بتواند بر حسب شرایط تغییراتی را در اجرای این موضوع بدهد.

وی تأکید کرد: در تعدادی دیگری از ماده‌های طرح ساماندهی صنعت خودرو حمایت بسیار خوبی از خودروهای برقی و هیبریدی صورت گرفته است به طوری که ما حتی بحث قیمت‌گذاری دستوری این خودروها را حذف کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم تولیدکنندگان خودروی هیبریدی می‌توانند با قیمتی که خودشان اعلام می‌کنند چنین خودرویی را تولید کرده و به بازار عرضه کنند.

اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر نمی‌توانند بالای ۲۰ درصد سهام خودروسازان را داشته باشند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در مورد فروش خودروها در بورس هم این موضوع را اضافه کنم که مابه‌التفاوت نرخ تمام شده و نرخ فروش رفته در بورس به حساب دولت واریز شود امان این موضوع را برای خودروهای هیبریدی و برقی برداشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم تا ۵ سال این مابه‌التفاوت گرفته نشده و متعلق به خودروسازان خواهد بود که این کار مشوق خوبی برای خودروسازان به منظور تولید خودروهای برقی و هیبریدی است.

ایزدخواه گفت: در طرح ساماندهی صنعت خودرو چند ماده هم به موضوع سهامداری خودروسازان اشاره کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که سهام‌های تودلی و تو در تو و چرخشی بایستی فروخته شود که برای این کار مهلت زمانی هم در نظر گرفته‌ایم این در حالی است که رقم این دسته از سهام‌ها هم بالاست و نزدیک ۳۰ درصد است.

وی گفت: ۳۰ درصد سهام سایپا و ۲۰ درصد سهام ایران‌خودرو از جمله سهام‌های تو در تو و تو دلی محسوب می‌شود و اعلام کرده‌ایم که هیچ کسی اعم از حقیقی یا حقوقی از این پس نمی‌تواند بالاتر از ۲۰ درصد سهام خودروسازان را در اختیار داشته باشد و این کار شامل دولت و اشخاص هم می‌شود. هر چند که سهام دولت در این دو خودروساز بزرگ کشور اسماً زیر ۲۰ درصد است که بنای ما با اجرای این ماده آن است که بتوانیم جلوی تضاد منافع را بگیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار ۱۳ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 151314، www.gostaresh.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
0
اينكه ما به عنوان يك سازمان بيروني بخوايم زور كنيم به سازمان هاي ديگه براي كيفيت درست نيست الان ارگان هاي توليدي در جهان خود مراقبتي كيفيت محصولاتشون رو دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین