پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 08
کد خبر: ۳۲۵۸۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲
علیرضا تاج بر در یادداشتی به تحولات بازار سرمایه اشاره و سیاسی شدن بورس را در ماه‌های پیش رو مورد تاکید و تحلیل قرار داد.
شعار سال، باید قبول کنیم که بورس ما سیاسی شده و رنگ منطق در خرید و فروش سهام کمرنگ شده است. سیاسی شدن بورس از دی ماه پررنگ‌تر شده بود و این روز‌ها بیش از گذشته به چشم می‌خورد و حتی ظاهرا انتخابات سال آینده را به نوسانات بورس ربط می‌دهند. اما باید توجه داشت که این روز‌های بورس نیز می‌گذرد و بازار سهام روز‌های بدتری نیز به خود دیده است. اگر نگاهی به بودجه سال آینده داشته باشیم، کسری بودجه شدید به معنای تورم است و در این شرایط رکودی چیزی جز بازار سرمایه برای سپر این تورم وجود ندارد. چون در بازار‌های موازی نیز شاهد رکود و افزایش قیمت‌های بسیار شدید هستیم و به جز این موارد بازار‌های موازی از مسائلی همانند مالیات و... رنج می‌برند. به نظر بنده بورس راه خودش را پیدا می‌کند و آرام‌آرام رفتار منطقی خود را آغاز می‌کند، اما در حال حاضر بازار سهام شرایط خوبی ندارد، این شرایط نیز درگذر است و تالار شیشه‌ای به تعادل می‌رسد. برای قضاوت درخصوص ریاست سازمان بورس بسیار زود است. یک اشتباه بزرگ در بازار سرمایه ایران صورت گرفته در تمام دنیا نهاد ناظر، صرفا نظارت می‌کند و به تخلفات، قانون‌گذاری و امثال این موارد می‌پردازد. متاسفانه از سال ۱۳۸۴ باتوجه به اینکه قانون بازار، قانون کاملی بود سازمان بورس خودش را متولی بازار یعنی مجری، قانون‌گذار و قاضی معرفی کرد و این موضوع در ذهن سرمایه‌گذاران بازار نقش بست که سازمان بورس متولی سهامداران است. افت و خیز بازارسرمایه نیز تقصیر این سازمان است.

درحالی که این‌گونه نیست و سازمان بورس یک سازمان ناظر است. رییس سازمان بورس دارای یک وظایف خاص است که بطور مشخص در قانون به آن اشاره شده که بورس‌بازان باید به قانون احترام بگذارند و این فرد وظیفه افزایش یا کاهش شاخص بازار سرمایه را ندارد. مهم‌ترین عملکرد رییس سازمان بورس ارتباط مجلس و تصمیم‌گیران اقتصادی است که ما امیدواریم این ارتباطات را به بهترین شکل ممکن داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه تعادل، تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۹۹، کد خبر: ۱۷۵۷۳۷، www.taadolnewspaper.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
امید داریم که دولت بعدی بتونه در زمینه بورس فعالیت های خوب و پر ثمری داشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین