پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۸۲۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
در نخستین ماه زمستانی امسال رشد سپرده‌های بانکی که در قالب شبه پول شناخته می‌شود رکورد۵ ساله را شکست. این اتفاق نشانه‌ای مثبت از تعدیل سرگردانی پول در اقتصاد ایران باشد. گویا ترکیبی که به نفع پول‌های سرگردان بوده در مسیر اصلاح قزار گرفته است
شعار سال: گزارش جدید بانک مرکزی از ترکیب نقدینگی نشان می‌دهد در دی ماه امسال از سهم پول که شامل سپرده‌های جاری، اسکناس و مسکوکات است کم شده و در مقابل به شبه پول که سپرده‌های مدت دار اضافه شده است. این اتفاق نشان می‌دهد قدرت پول‌های سرگردان برای حمله ملخی به بازار‌ها کم می‌شود. رشد شبه پول در مقاطع زمانی مختلف رکورد ۵ ساله را جابه جا کرده است. در مقابل گرچه رشد ماهانه پول در ابتدای زمستان بیشتر از پاییز بوده، اما سهم پول از نقدینگی اضافه شده در اقتصاد ایران کمتر از مقدار ۱۰ ماهه و سالانه بوده است.

وضعیت پول در دی ماه ۹۹

بانک مرکزی در گزارشی که حکایت از وضعیت اقتصادی و حرکت در مسیر هدف تورمی دارد اشاره‌ای به وضعیت رشد نقدینگی و اجزای تشیل دهنده آن می‌کند.

گزارش این نهاد از حجم پول در دی ماه امسال نشان می‌دهد که این متغیر نسبت به موقعیت مشابه خود در ماه گذشته ۶۳.۸ درصد افزایش پیدا کرده است. به جهت مقدار نیز حجم پول در بازه ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر شده است تا در مجموع از نقدینگی ۳ هزار ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی کنونی در اقتصاد ایران ۶۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در قالب اسکناس و مسکوک و سپرده جاری در گردش باشد.

یکی از اتفاقات برای بخش پول در ابتدای زمستان برگشت رشد از نقطه صفر است، گزارش بانک مرکزی نشان می‌داد در پایان پاییز رشد ماهانه پول نزدیک به صفر بوده است، اما در دی ماه رشد پول به ۱.۶۵ درصد رسیده است.

در بررسی ۱۰ ماه سپری شده از سال ۹۹ مشاهده می‌شود که در مجموع ده ماه ابتدایی سال رشد حجم پول افزایشی ۴۶.۸ درصدی داشته است. مقدار حجم پول اضافه شده در این مدت نیز ذر حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
شکست رکورد۵ ساله سپرده‌ها بانکی
وضعیت شبه پول در دی ماه ۹۹

در بخش دیگر این اطلاعیه رشد ۱۰ ماهه نقدینگی ۳۰.۱ درصد اعلام شده است. به این ترتیب میزان نقدینگی در این ماه ۳ هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان خواهد بود. مابه التفاوت میزان نقدینگی و حجم پول، مبین میزان شبه پول در هر مقطع است.

کسر حجم پول از میزان کل نقدینگی، شبه پول دی ماه را ۲ هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان برآورد می‌کند که نسبت به سه ماه پیش ۱۰.۳ درصد رشد داشته است. در بررسی رشد سه ماهه شبه پول از سال ۹۵ تاکنون مشاهده می‌شود که این رشد در ۵ سال گذشته در بالاترین حد خود ایستاده است.

روند رشد نقطه به نقطه این متغیر نیز که مقایسه شبه پول دی ماه ۹۹ و دی ماه ۹۸ است حاوی نکته‌ای در همین راستا است. حجم شبه پول در موقعیت مشابه در سال گذشته هزار و ۸۹۸ هزار میلیارد تومان بوده که در طول یکسال به آن ۶۶۰ هزار میلیارد تومان افزوده شده است. این مقایسه نشان میدهد رشد نقطه به نقطه شبه پول در این ماه ۳۴.۲ درصد بوده که در ۵ سال اخیر بالاترین میزان را داشته و رکوردی دیگر به حساب می‌آید.

شکست رکورد۵ ساله سپرده‌ها بانکی

مقایسه سهم پول و سهم شبه پول ار نقدینگی اضافه شده

موضوع دیگری که در حوزه پول و شبه پول حایز اهمیت است، سهم پول و شبه پول از افزایش نقدینگی در هر مقطع است. در این رابطه سهم درصدی شبه پول از نقدینگی اضافه شده در بازه ۱۰ ماهه و ۱۲ ماهه تقریبا باهم برابر بوده و در حدود ۷۳ درصد برآورد شده است.

این درحالیست که سهم این متغیر از نقدینگی اضافه شده در بازه ماهانه، ۸۸.۴ درصد محاسبه شده و با کسر این مقدار از ۱۰۰ درصد محاسبه می‌شود که سهم پول از این مقدار افزایش درنقدینگی، ۱۱.۶درصد (۱۰ هزار میلیارد تومان) بوده است. از طرفی سهم این متغیر از افزایش نقدینگی در بازه ده ماهه و ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه تقریبا ۲۷ درصد بوده است.

به عبارت دیگر سهم پول از افزایش ماهانه نقدینگی در دی ماه کمتر از سهمی است که این متغیر در افزایش نقدینگی در بازه ۱۰ ماهه و ۱۲ ماه داشته است.
 
شکست رکورد۵ ساله سپرده‌ها بانکی

در همین راستا سهم پول از نقدینگی نیز که در مهر ماه ۲۰.۸ درصد عنوان شده بود با کاهشی ۱.۳ واحد درصدی به ۱۹.۵ درصد در دی ماه رسیده است. این اقدام حاکی از تقویت ماندگاری سپرده‌ها در ماه‌های اخیر بوده و تاییدی بر کاهش انتظارات تورمی و استقبال بیشتر از سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها است. بنابر این می‌توان ادعا کرد که افزایش نقدینگی از مسیر شبه پول در این ماه رشد بهتری داشته و این عمل در راستای مبارزه با تورم و افزایش کفه ترازو به نفع جزء ضدتورمی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۵۴۲۵۵، gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
وقتی تو یه زمینه ای ایران رکورد میزنه و اون زمینه اقتصادی هم باشه باید فاتجه خودمون رو بخونیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
0
سپرده هاي بانكي در ايران مدت هاست كه نتونستن به اون بلوغ خودشون دست پيدا كنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین