پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۲۶۳۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
هفته گذشته پروژه انتشار اوراق بدون رکن ضامن و بر مبنای رتبه بندی شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری در بازار سرمایه انجام شد. این تحول جدید راهکاری قابل توجه برای تسریع روند تأمین مالی از بازار سرمایه به شمار می‌آید.
شعار سال: هفته گذشته پروژه انتشار اوراق بدون رکن ضامن و بر مبنای رتبه بندی شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری در بازار سرمایه انجام شد. این تحول جدید راهکاری قابل توجه برای تسریع روند تأمین مالی از بازار سرمایه به شمار می‌آید.

۷۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی بدون ضامن

رضا عیوضلو، مدیرعامل رتبه بندی پایا با بیان اینکه رویداد مذکور برای نخستین بار در بازار سرمایه محقق می‌شود، گفت: دارایی پایه‌ای که برای انتشار اوراق در نظر گرفته شد سهام شرکت صنعتی معدنی گل گهر بود که شرکت توسعه مالی مهر آیندگان ۷۰۰ میلیارد تومان به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اقدام خواهد کرد. همچنین انتشار اولین اوراق بدون ضامن با رتبه اعتباری در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود تا شرکت‌ها بدون در اختیار داشتن ضامن و فقط با اتکا به رتبه اعتباری نسبت به تأمین مالی از بازار اقدام کنند. البته در این پروژه رتبه بندی شرکت توسط رتبه بندی اعتباری پایا صورت گرفت، مشاور عرضه نیز شرکت لوتوس پارسیان بوده و این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود.

کاهش فرآیند و نرخ

عیوضلو در خصوص انتشار اوراق بدون ضامن اظهار داشت: اوایل سال ۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت‌های بورسی و فرابورسی اجازه داد در صورتی که رتبه بندی اعتباری شوندو آنها از رتبه +++ B به بالا باشند.

می توانند بدون داشتن ضامن به انتشار اوراق بهادار اقدام کنند. البته تا پیش از این سازمان بورس، شرکت‌های بورس و فرابورس را ملزم می‌کرد که برای انتشار اوراق، بانکی را به عنوان ضامن معرفی کنند که فرآیند تأمین مالی را طولانی و نرخ تأمین مالی را در بازار افزایش می‌داد. همچنین از سوی دیگر انتخاب کردن ضامن برای یک شرکت بورسی و فرابورسی در گذشته با توجه به لزوم رکن ضامن کار آسانی نبود و پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت.

شفاف سازی ریسک اعتباری ناشران

مدیرعامل رتبه بندی پایا در خصوص معیارهای رتبه بندی شرکت‌ها تصریح کرد: شرکت‌های رتبه‌بندی بر اساس متدلوژی و اصولی که به عموم افشا کرده‌اند نسبت به رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها (ناشران) و اوراق بهادار آنها اقدام می‌کنند. بر این اساس رتبه‌بندی اعتباری در واقع اظهارنظر مؤسسه رتبه‌بندی درباره احتمال ایفای به‌موقع تعهدات شرکت‌ها (ناشران) یا احتمال ایفای به‌موقع تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار محسوب می‌شود. در واقع شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، ریسک اعتباری ناشران بورسی و فرابورسی را برای بازار آشکار می‌کنند. رتبه‌بندی اعتباری باعث شفاف‌تر شدن بیشتر شرکت‌ها به ویژه از جنبه ریسک آنها می‌شود.

در نظرگرفتن توثیق سهام

عیوضلو در پاسخ به این پرسش که در صورت نکول شرکت تکلیف اوراق منتشره چه خواهد شد بیان داشت: پیش‌بینی شده که کمیته نکولی در سازمان بورس تشکیل شود و اگر رتبه اعتباری شرکتی تنزل قابل توجهی پیدا کرد و از درجه مشخصی خارج شود؛ وثایق یا ضمانت‌هایی برای این شرکت‌ها تعیین شده و این اوراق به اوراق با پشتوانه ضامن یا توثیق سهام تبدیل شوند.

آغازی بر راهی طولانی

مجتبی تقی‌پور، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و مشاور عرضه انتشار اوراق مذکورنیز با اشاره به اینکه ابزار جدید تأمین مالی در بازار سرمایه ایران به مرحله انتشار رسیده، گفت: اولین انتشار اوراق بدون ‌ضامن در بازار سرمایه ایران، انتشار اوراق اجاره بر روی سهام برای شرکت توسعه مالی مهر آیندگان بود که رتبه‌بندی اعتباری آن را شرکت رتبه بندی پایا به عهده داشته و به مرحله پذیره نویسی رسیده است.
 
تقی‌پور افزود: اولین انتشار اوراق بدون ضامن که به مرحله اجرا رسید آغازی برای یک راه طولانی بوده که در پیش گرفته شده است. البته باید به این موضوع توجه داشت که در دنیا موسسات رتبه‌بندی اعتباری نقش بسیار فعالی در بازارهای تأمین مالی ایفا می‌کنند و اساس آن نیز انتشار اوراق بر پایه رتبه اعتباری بوده که بخش عمده‌ای از تأمین مالی در بازارهای جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.
 
مشاور عرضه انتشار اولین اوراق بدون ضامن بیان داشت: تأمین سرمایه لوتوس پارسیان اوایل امسال با همکاری شرکت توسعه مالی مهر آیندگان به این کار مهم اقدام کرد. براین اساس شرکت توسعه مالی مهر آیندگان رتبه اعتباری خوبی را از شرکت رتبه‌بندی پایا دریافت کرد.

پیشتازی یک تأمین سرمایه

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به این موضوع که در سایر شرکت‌های تأمین سرمایه‌ نیز پیگیری انتشار اوراق انجام گرفته، اظهار داشت: اگرچه سایر شرکت‌ها تا امروز نتوانستند این کار را انجام دهند اما باید هر چه سریع‌تر به انجام این کار اقدام کنند. اگرچه شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان شرکتی بوده که بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان دارایی را اداره می‌کند، اما انتشار اوراق بدون ضامن به نحوی است که در نهایت هر سرمایه‌گذار از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند ۱۵ درصد از حجم منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری در اوراق بدون ضامن اختصاص دهند.
 
همچنین تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با توجه به حجم دارایی تحت مدیریت بالایی که در اختیار دارد این فرصت را خواهد داشت به همه نهادهایی که قصد تأمین مالی از این محل را دارند خدمات ارائه دهد. به نظر می‌آید که با این اقدام بتوانیم به افزایش حجم تأمین مالی در بازار سرمایه کشور کمک کنیم.
 
مشاور عرضه انتشار اولین اوراق بدون ضامن با اشاه به ابزار شناخته شده اوراق اجاره سهام گفت: در گذشته انتشار اوراق اجاره سهام را در بازار سرمایه داشتیم و ابزار جدیدی نیست، در واقع اوراق اجاره سهام با ضامن بانکی یا وثیقه سهام انجام می‌شد ولی حرکت مذکور که برای اولین بار محقق شد ضامن بانکی ندارد و سهامی نیز وثیقه آن نیست.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۸

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای بورس، تاریخ انتشار ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 427817، www.sedayebourse.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
آخر و عاقبت این بورس و خدا بخیر کنه چه آدمایی که از شکست تو بورس سکته و خودکشی نکردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
0
بورس داره تو ايران منفجر ميشه خدا واقعا شرايط رو به خير كنه سرمايه من يكي كه تو بورس له شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین