پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۲۶۱۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار بر این شد که تا یک الی دو هفته آینده، سامانه شفافیت و برخطی که در حال حاضر سازمان بورس از آن استفاده می‌کند، در اختیار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قرار بگیرد تا ما بتوانیم با دسترسی به آن، شاخص‌های بورس و... یعنی چیز‌هایی که عموم مردم نمی‌بینند را بررسی کنیم.
شعار سال: پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره اولین تغییر در ساختار سازمان بورس اتفاق افتاد و بدین ترتیب محمدعلی دهقان‌دهنوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی جایگزین حسن قالیباف اصل شد.

حال و پس از ماه‌ها التهاب که میلیون‌ها نفر از مردم شاهد از دست‌رفتن سرمایه‌های خود بودند، منتظرند ببینند رییس جدید سازمان بورس به پشتوانه دولتمردان، آن هم در ماه‌های پایانی دولت می‌تواند فضای کنونی را تا حدی به نفع دارندگان کد بورسی تغییر دهند یا خیر؟

اما یکی از موضوعاتی که به عنوان یک پرسش مهم در ذهن مردم نقش بسته این است که مجلس برای بهبود این اوضاع چه وظایفی دارد و اساساً کاری را برای تغییر در این بخش در پیش گرفته است؟

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: مجلس به صورت جدی وارد قضیه بحران بورس شده است. وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی آمدند و جلسه‌ای برای برون‌رفت از این بحران برگزار شد.

نماینده سمیرم در مجلس یازدهم افزود: قرار بر این شد که تا یک الی دو هفته آینده، سامانه شفافیت و برخطی که در حال حاضر سازمان بورس از آن استفاده می‌کند، در اختیار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قرار بگیرد تا ما بتوانیم با دسترسی به آن، شاخص‌های بورس و... یعنی چیز‌هایی که عموم مردم نمی‌بینند را بررسی کرده تا در ادامه بتوانیم با نظرات خود، به سازمان بورس کمک کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با این رویکردی که در پیش گرفته شده می‌توانیم جلوی سوء‌استفاده افرادی که بازار بورس را به‌صورت حبابی بالا می‌برند، یعنی سهام خود را کاذب افزایش می‌دهند که بعداً آن را بفروشند، بگیریم.

وی همچنین اظهار داشت: همچنین قرار شد کلیه اطلاعات پرونده‌هایی که مربوط به تخلفات سال گذشته است و همچنین کلیه اطلاعات جرایمی که به دستگاه قضایی فرستاده شده است، در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار بگیرد. ضمناً سامانه شکایت‌های مردم از بورس هم در اختیار ما قرار می‌گیرد تا بتوانیم این شکایات‌ها را بررسی کنیم.

سلیمی یادآور شد: همچنین طی جلسه‌ای که چندی پیش با آقای رییسی، رییس قوه قضاییه داشتیم، نام چهار نفر را به ما اعلام کردند که این افراد با کمیسیون اقتصادی مجلس، کار گروه مشترک تشکیل می‌دهند تا بتوانند روی مشکلات بورس و فرابورس و تخلفات آن کار کنند. از این رو اولین جلسه این کارگروه طی چند روز آینده با حضور رییس سازمان بورس تشکیل می‌شود.

نماینده سمیرم در ادامه عنوان کرد: قرار شد برای شفافیت و عملکرد صحیح و ثبات و جلوگیری از ریزش بورس، در کمترین زمان از طریق مجلس، قوانینی وضع شود و در اختیار بورس قرار بگیرد. همچنین قرار شد گزارشی از مصوبات شورای عالی بورس و همچنین گزارشی از نرم‌افزار‌های نظارتی بازار سرمایه در اختیار کمیسیون قرار داده شود تا بتوانیم بیشتر و بهتر وضعیت را بررسی کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: از طرفی، مدیریت سازمان مجازی نیز طی دو هفته آینده در سازمان بورس تشکیل می‌شود تا بتوانند جوابگوی شایعات و جوسازی‌ها باشند.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که چرا وزیر اقتصاد را تاکنون به خاطر بحران ایجادشده در بورس استیضاح نکردید؟ گفت: شاید استیضاح وزیر باعث بدتر شدن فضای بورس شود. ما بیشتر به دنبال این هستیم که مسائل و مشکلات را شفاف و قانونمند کنیم تا مردم برای سرمایه‌گذاری‌های آینده، خیالشان راحت باشد.

وی با دعوت مردم به سعه صدر افزود: فعلاً مردم در رابطه با خرید و فروش سهام، تصمیم عجولانه‌ای نگیرند تا مجلس کار قانون‌گذاری خودش را انجام دهد و امیدواریم با نظارت ما، مشکلات به حداقل برسد. از سوی دیگر، اگر افرادی احتیاج مبرم به پول داشتند همه سهام خود را نفروشند تا اوضاع در آینده بهتر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار ۱۷ بهمن ۹۹، کد خبر: ۹۴۷۵۷، eghtesaad۲۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
دولت روحانی دولت تهدید و ناامیدی بوده و ملت ایران به هیچ عنوان این موضوع رو از یادشون نخواهند برد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
اینم نقشه وزیر اقتصاد هست که نتونند از کار برکنارش کنند
مردم بیچاره هم محکوم به سکوت هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین