پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
چرا باید بجای تقویت دیپلماسی اقتصادی در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی و توسعه صادرات، تکنولوژی ایرانی و ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی ایران در اختیار یک کشور خارجی قرار گرفته است؟!
شعار سال : در هفته‌های گذشته، تصاویر و اخباری تأمل برانگیز درباره «زعفران قطری» در رسانه‌ها منتشر شد. اما متاسفانه مدیران ارشد دولت در وزارت خارجه و همچنین وزارت صمت درباره این خبر نگران کننده واکنشی نشان نداده و سوالات افکارعمومی را بی پاسخ گذاشتند.

براساس اخبار منتشر شده، اولین مرزعه کاشت زعفران در قطر با حضور «فالح بن ناصر آل ثانی» معاون وزیر شهرداری و محیط زیست قطر در امور کشاورزی و شیلات و «حمید رضا دهقانی» سفیر ایران در دوحه- مدیرکل سابق خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه- افتتاح شد.
«زعفران قطری» جدیدترین شاهکار دولت/ خروج ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی ایران با چه مجوزی انجام شده است؟
 
شاهکار جدید این روز‌های دولت «زعفران قطری»
«حمید رضا دهقانی» سفیر ایران در دوحه در مراسم افتتاح مزرعه کاشت زعفران در قطر.

اما چرا افتتاح مزرعه کاشت زعفران در قطر، تأمل برانگیز و نگران کننده است؟! پاسخ این سوال در اظهارات سفیر ایران در قطر نهفته است. دهقانی در مراسم افتتاح مرزعه کاشت زعفران در قطر تاکید کرد: «تکنولوژی‌های کشاورزی و مستلزمات تولید زعفران قطری از شهر مشهد که به کاشت زعفران معروف است وارد قطر شده است».

این اظهارنظر در حالی است که پیاز زعفران، جزو ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی ایران است و خارج کردن آن از کشور غیرقانونی است و مصداق قاچاق کالا است. سوال اینجاست که با چه مجوزی، این کالای بسیار ارزشمند از کشور خارج و وارد قطر شده است؟!

از سوی دیگر، مسئله انتقال تکنولوژی کشت زعفران به کشور قطر نیز بسیار تأمل برانگیز و عجیب است. بجای اینکه کشت و تولید این محصول ارزشمند در داخل کشور گسترش یافته و تکنولوژی آن منحصر به داخل کشور بماند و از این تکنولوژی در راستای کارآفرینی و اشتغال جوانان و افزایش صادرات و توسعه دیپلماسی اقتصادی استفاده شود، این تکنولوژی در اختیار کشور قطر قرار گرفته است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، ایران در تولید زعفران در رتبه نخست جهان ایستاده است و ۹۰درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند. این محصول استراتژیک، در مجموعه کالا‌های صادراتی غیرنفتی ایران اهمیت بسیار بالایی دارد و حدود ۸۰ درصد آن صادر می‌شود.

شاهکار جدید این روز‌های دولت «زعفران قطری»

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی گمرک، طی ۳ ماهه اول سال ۹۹ علی رغم شیوع ویروس کرونا، ۳۷ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم زعفران به بیش از ۵۲ کشور صادر شد که ارزشی بالغ بر ۳۸ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۱۶ دلار را داراست. بااین حال ایران می‌تواند سهم بیشتری در صادرات این محصول غذایی و دارویی داشته باشد چراکه مزارع و زمین‌های زیر کشت زعفران در کشور از ظرفیت و قابلیت تولید بیشتری برخوردار هستند.

سوال اینجاست که چرا باید بجای تقویت دیپلماسی اقتصادی در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی و توسعه صادرات، تکنولوژی ایرانی و ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی ایران در اختیار یک کشور خارجی قرار می‌گیرد؟!

شاهکار جدید این روز‌های دولت «زعفران قطری»

شاهکار جدید این روز‌های دولت «زعفران قطری»
لازم به ذکر است که در هفته‌های گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات ظریف درباره عملکرد دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه قانع نشدند.

متاسفانه وزارتخانه‌های اقتصادی دولت روحانی در کنار وزارت خارجه در زمینه مدیریت واردات و جلوگیری از قاچاق کالا و حداکثری شدن صادرات و تقویت دیپلماسی منطقه‌ای نمره قابل قبولی نگرفته اند.

در حال حاضر لازم است تا مدیران ارشد دولت، از جمله سخنگوی دولت و مقامات وزارت خارجه و همچنین مدیران وزارت صمت درباره این خبر نگران کننده واکنش نشان داده و سوالات افکارعمومی را پاسخگو باشند.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اافات برگرفته از سایت خبری مشرق ، تاریخ انتشار 16 بهمن 99 ، کد خبر : 1176716 ، mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
1
یعنی مملکت ما خودش در زمینه زعرفان این همه به فلج بودن رسیده بعد ما باید بریم از قطر زعفران بگیریم؟ خود پت و متیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین