پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
شهروندان خاشی که سالهاست با آب شور سوخته و ساخته اند، همچنان چشم انتظار آب شیرین، چشم بر دستان مسئولان دوخته اند تا شاید آرزوی چندین و چندساله شان بالاخره تحقق پذیرد و وعده های دولت عملی شود.
شعارسال: در حالی که شهروندان خاشی سال هاست با مشکل تامین آب شرب شیرین دست و پنجه نرم می کنند پروژه آبرسانی شهرستان خاش از سد کارواندر پروسه طولانی بهره برداری خود را طی می کند و علیرغم سالها انتظار و صبر مردم این شهرستان، هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

شهروندان خاشی که سالهاست با آب شور سوخته و ساخته اند، همچنان چشم انتظار آب شیرین، چشم بر دستان مسئولان دوخته اند تا شاید آرزوی چندین و چندساله شان بالاخره تحقق پذیرد.

در روستاها حدود یکهزار قنات خشک و صدها چاه مجاز وعیر مجاز بدون کارشناسی حفر و آب سفره های آبی در منطقه ای که از مناطق کم باران است و خشکسالی های متوالی نیز مزید بر علت شده بی رویه برداشت و اکنون تقریبا کف گیر به ته دیگ خورده و آب موجود در سفره نه قابل شرب است و نه قابلیت کشاورزی مانند گذشته را دارد و شاید در آینده نزدیک اگر کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی ادامه یابد و اقدامی عملی در مهار آب های فصلی و سطحی صورت نگیرد و الگو های آبیاری نوین وتحت فشار که فعلا بیش از یک شعار نیست عملی نشود بحران آب مصیبت بار خواهد بود و کشاورزی و دامداری بی رمق و نیمه جان تقریبا رو به نابودی خواهد رفت و کشاورزان و دامداران بخاطر عدم حمایت وافزایش قیمت کود و بذر ممکن است به خیل بیکاران پیوسته و زندگی شان سخت تر از هر زمانی خواهد شد.

طی این سالها اخبار گوناگونی درباره پروژه انتقال آب کارواندر به خاش و برخورداری مردم این شهر از آب شیرین در رسانه های مختلف شنیده ایم و همواره در شعارهای انتخاباتی این وعده تکرار می شود و سالهاست تکرار چنین خبرهایی خاطر مردم شهرستان خاش را مکدرکرده و آرزوی رسیدن به آب شیرین را نقش برآب می سازد. با استناد به این اخبار تنها می توان دریافت که بیش از ۱۰ سال است که این پروژه در حال اجراست، اما عملیات اجرایی آن هنوز بعد از این همه سال در هاله ای از ابهام است. تنها گاه گداری از مشکلاتی که برای این کانال پیش می آید می شنویم و این پرسش به میان می آید که با وجود این همه پیشرفت علمی در کشور و ساخت سدهای متعدد، نمی تواند مانع ایجاد و رفع این مشکل شود.

اما بعد از گذشت قریب به چهار دهه انتظار و صبر شهروندان خاشی جهت استفاده از آب شرب و سالم، باحضور مسئولان کشوری، استانی و محلی قرار است، کلنگ ساخت سد کارواندر به زمین زده شود.

در مدت دوسال از عمر دولت یازدهم وعده های زیادی برای اجرای سد کارواندر و عملیاتی کردن طرح خط انتقال آب از کارواندر به خاش داده شده است. حال در هفته دولت امسال فرصتی مناسب است تا به این مسئله بسیار مهم پرداخته شود.

شهروندان شهرستان خاش تاکنون در قریب به چهل سال اخیر بارها شاهد حضور چند باره وزرا و مقامات عالی رتبه کشوری و استانی و نیز نمایندگان مجلس، فرمانداران و مسئولان بی شمار محلی برای ساخت سد کارواندر و اجرای خط انتقال آب از کارواندر به خاش بوده اند. حال سئوال اینجاست، که آیا وعده های مسئولان در دولت تدبیر و امید در این رابطه محقق می شود و آیا شهروندان خاش به آرزوی دیرینه ی خود میرسند یانه؟

اما اگر این وعده نیز محقق شود و آب شرب در لوله های آب منازل به جریان بیافتد مطمئنا دولت تدبیر و امید تمامی اعتباراتی که برای این پروژه هزینه کرده را از طریق دریافت هزینه مصرفی آب از جیب مردم برداشت می کند و فشار سنگینی بر شهروندان خواهد بود.

فاز مطالعات اجرایی سد و خط انتقال آب به خاش مدتها قبل به اتمام رسیده و تامین آب شرب مورد نیاز مردم شهرستان خاش از اهداف مهم اجرای سد کارواندر است.

* آب شرب خاش و دردو دلی با رییس جمهور

در دولت قبل بیش از ۱۲ میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای راه دسترسی به سد کارواندر به طول ۵/۷ کیلومتر شده که این اعتبار صرف عملیات کوه بری و همسطح سازی شده و این پروژه حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و علیرغم داشتن پیمانکار قدرتمند و قوی به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم این پروژه نیز به مانند پروژه های اجرای سد و اجرای خط انتقال آب به خاش راکد مانده است اما عملیات اجرای این پروژه در چند ماه اخیر سال جاری نیز مجدداً با هزینه های بسیار هنگفتی آغاز شد اما پس از گذشته سه ماه از شروع کار به دلیل مشکلات مالی و عدم رضایت پیمانکار از اعتبارات پرداخت شده به وی باعثشده این پروژه متوقف شود و از اینرو طبق برخی از شنیده ها قرارداد دیگری با پیمانکار آلمانی نیز در این خصوص منعقد شده است که هنوز این وعده در اهالی از ابهام به سر می برد و باید دید آیا سومین پیمانکار نیز این پروژه را به اتمام خواهد رساند؟؟؟

مردم و مسئولان شهرستان خاش برای اجرای این طرحها صبر زیادی را تحمل نموده و با دغدغه های فراوانی پیگیر حل مشکلات و معضلات بوده اند که تامین اعتبارات ملی راهگشای حل مسئله است.

در صورت اجرای سد کارواندر که دارای ۶۵ متر ارتفاع تاج است، زمینه ذخیره آب در سطح ۷۵ تا یکصد میلیون متر مکعب آب فراهم می شود.

یکی از خواسته های دیرینه مردم و مسئولان شهرستان خاش اجرای سد کارواندر و انتقال آب شرب از آن محل به مقصد شهرستان جهت تامین آب شرب مردم شهرستان و فعال کردن بخش کشاورزی در منطقه کارواندر و همچنین رونق فعالیت های گردشگری و استفاده از جذابیتهای این منطقه بکر، جذاب و منحصر به فرد است.

* محرومیت مردم خاش از آب شیرین به نیم قرن می رسد

یکی از شهروندان خاشی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که آب شرب شهرستان به دلیل مشکل تامین و تصفیه، غیرقابل دسترس شده است، بیان کرد: هرچند که دولت تدبیر و امید به حمایت و توسعه در تامین آب شرب نگاهی خاص دارد اما باز هم در شهرستان خاش علت نقص در پروژه های آبرسانی حدود نیم قرن است که مردم این شهرستان از نعمت آب شیرین که یکی از مهمترین و اولین نیازهای بشری است محروم مانده اند و فقط این دولت در این خصوص شعار داده است.

ریگی ادامه داد: اکنون حتی با شرایط بدی که مردم خاش برای تامین آب شرب دارند وضعیت مشخصی برای بهره برداری قطعی، کامل و اصولی از پروژه های آبرسانی سد کارواند به خاش وجود ندارند.

* پروژه انتقال آب شرب خاش نیاز به مسئولانی دلسوز و مدبر دارد

عیدوزهی یکی دیگر از شهروندان خاشی نیز در این باره، به خبرنگار ما گفت: انتقال آب شرب از سد کارواندر به خاش یکی از انتظارات به حق مردم است و انجام این کار نیاز به بودجه و اعتبارات کامل و از آن مهم تر مسئولانی دلسوز و مدبر دارد، تا شاید بعد از سالیان طولانی معجزه ای روی دهد و مردم این شهر بتوانند کام تلخ روزهای آب شور را با آشامیدن آب شیرین از لوله های آب منازل خود شیرین سازند.

* پروژه آب شرب کارواندر به خاش انتظاری بسیار طولانی در راستای چشیدن طعم شیرین آب

ایرندگانی شهروند دیگر خاشی در این باره اظهار داشت: یادم می آید که این پروژه زمانی که من تازه ازدواج کرده بودم قرار بود آغاز شود و بعد از سالهای سال انتظار مردم، برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم، پروژه انتقال آب شرب از سد کارواندر به خاش پروسه طولانی بهره برداری خود را طی می کند و مردمی که چشم انتظار دسترسی به آب سالم هستند، باز هم به انتظار طولانی تر دعوت می شوند.

وی افزود: سالهاست که رسانه ها خبرهای داغ اما بسیار سرد و ناامید کننده برای مردم خاش از جمله تاخیر در بهره برداری از پروژه انتقال آب شرب از کارواندر به خاش را می شنویم اما دریغ از کمی عمل و هنوز هم ما از لوله های آب، آبی شور و پر از رسوبات را استفاده می کنیم و چیزی بنام آب شیرین را از لوله کشی های منازلمان ندیده ایم.

* مردم نیاز به وعده و وعیدهای پوچ و توخالی ندارند نیاز آنها تامین آب شرب سالم و شیرین است

زاهدی شهروند دیگری تاکید کرد: مردم این شهرستان سالهاست با مشکل تامین آب دست و پنجه نرم می کنند. اما همه مسئولانی که تاکنون به اجرایی شدن طرح های انتقال آب امید داده اند فقط در حد حرف بوده است. این مردم نیاز به وعده و وعیدهای پوچ و توخالی ندارند نیاز آنها تامین آب شرب سالم و شیرین است، به قول هایی که همواره داده شده عمل کنید تا کام پرعطش این شهر شیرین شود

* پروژه انتقال آب شرب شهرستان خاش به زودی با پیمانکار آلمانی شروع خواهد شد

حمیدرضا پشنگ نماینده مردم شهرستان خاش گفت در گفتگو با خبرنگار تفتان ما، با اشاره به این مطلب که یکی از خواسته های به حق مردم شهرستان خاش آب شرب است که سالیان دراز است که در حال پیگیری است، اظهار کرد: با توجه به وجود کوه تفتان و معادن که وجود دارد آب شهرستان خاش گوگردی و دارای املاحی است که آب این شهرستان را به آبی غیر قابل شرب تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار خوبی از جمله رودخانه پایدار کارواندر که محل احداثسد و انتقال آب شرب است را در این شهرستان داریم، افزود: ان شاالله بزودی پروژه خط انتقال آب شرب این سد با پیمانکار جدیدی آلمانی و به صورت بیوتی یعنی خرید تضمینی و به این صورت که سرمایه گذار آب را تهیه می کند و دولت نیز این آب را از سرمایه گذار خریداری کرده و سپس به مردم می فروشد، را عملیاتی خواهیم کرد.

پشنگ تصریح کرد: موافقت نامه های در این رابطه با شرکت های پیمانکار و سرمایه گذاران منعقد شده است که به امید خدا از ماه آتی شاهد عملیاتی شدن پروژه انتقال آب شرب شهرستان از محل سد کارواندر خواهیم بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط بحرانی و خشکسالی در این سد قریب به ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب به هدر می رود که با توجه به بحران آب باید هرچه سریعتر این مشکل حل شود.

نماینده مردم شهرستان خاش در پایان ضمن تاکید بر اینکه حل شدن هرچه سریعتر مشکل آب شرب شهرها و روستاها در دستور است، اظهار کرد: ان شاالله با حل شدن مشکلات مالی پیمانکار جدید تخصیص به زودی مشکل آب شرب شهرستان خاش حل می شود و انتظارات نیز به پایان می رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری افکارنیوز، تاریخ انتشار: 8 شهریور 1394، کدخبر: ۴۴۲۲۵۶، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین