پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۳۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
یک پزشک طب سالمندی و تسکینی در سرطان درباره چالش‌های نظام سلامت در آینده اظهار می‌دارد: حرکت نظام سلامت ایران به سمت ساختار‌های صحیح و اصولی نیاز به یک عزم و اراده جدی و نگرش اصلاحی دارد که امید است مورد توجه دولت آتی قرار گیرد و مردم نیز در انتخاب رئیس جمهور آتی به دور از شعار و سیاست زدگی به طور دقیق برنامه‌های سلامت محور را مورد توجه خود قرار دهند.
شعار سال:
 
نظام سلامت ایران طی سالیان گذشته از مسیر ساختاری صحیح در حال فاصله گرفتن است

دکتر مهدی مزرعه شاهی، زندگی در پاسخ به این سوال که بعد از شیوع کرونا نظام سلامت در کل دنیا نشان داد که در اولویت است و شاید اهمیتی هم تراز با نظام‌های دیگر از جمله اقتصاد، سیاست و اجتماع قرار دارد. با این حال فکر می‌کنید این حوزه سلامت در آینده به چه سمتی خواهد رفت؟ آیا تاکید در پیشگیری مهم‌تر خواهد بود یا درمان؟ آیا نظام سلامت ایران در این راستا حرکت خواهد کرد یا نه؟ اظهار داشت: پاسخ به این سوال کمی مشکل است. متاسفانه نظام سلامت ایران طی سالیان گذشته از مسیر ساختاری صحیح و تجربه شده بسیاری از کشور‌های پیشرفته در حال فاصله گرفتن است و این امر صدمات جبران ناپذیری را به منابع ملی و سلامت افراد جامعه در میان مدت و طولانی مدت وارد خواهد کرد. خصوصاً طی هفت سال گذشته با اجرائی شدن طرح تحول سلامت بسیاری از بودجه‌های سلامت صرف فعالیت‌های عمرانی و ساختمان سازی به جای ساختارسازی گردید و محوریت بهداشت و پیشگیری جای خود را به درمان سپرد و از این گذر خسارت جبران ناپذیری به سلامت افراد جامعه و تغییر ذائقه مشتریان خدمات سلامت وارد گردید.

ضعف ساختار‌های اساسی بر حقیقت‌های سلامت

وی افزود: به همین دلیل در یک سال اخیر که پاندمی کرونا در همه کشور‌ها گسترش یافت یکی از کشور‌هایی که علی رغم بودجه‌های کلانی که در ساختار‌های ناموزون آن هزینه گردیده بود و نیز با توجه به برخورداری از کادری خبره و تلاشگر و خدوم بهداشت و درمان متحمل خسارت‌های جانی اسفبار گردید، کشور عزیزمان بوده است و یکی از دلایل مهم این امر ضعف ساختاری مراقبت‌های اساسی سلامت (PHC) بر حقیقت‌های سلامت از جمله ساختار‌های سطح بندی خدمات سیستم ارجاع و پزشک خانواده و نبود زیرساخت‌های لازم از جمله ثبت دقیق آمار و پرونده الکترونیک سلامت شهروندان بوده است.

حرکت نظام سلامت ایران به سمت ساختار‌های صحیح و اصولی نیاز به یک نگرش اصلاحی دارد

دکتر مزرعه شاهی تصریح کرد: در واقع حرکت نظام سلامت ایران به سمت ساختار‌های صحیح و اصولی نیاز به یک عزم و اراده جدی و نگرش اصلاحی دارد که امید است مورد توجه دولت آتی قرار گیرد و مردم نیز در انتخاب رئیس جمهور آتی به دور از شعار و سیاست زدگی به طور دقیق برنامه‌های سلامت محور را مورد توجه خود قرار دهند و گروه‌ها و انجمن‌های علمی و اصناف پزشکی نیز در مسیر تحقق سلامت مردم از بخشی نگری و صنف محوری پرهیز و اولویت سلامت و اصلاحات ساختاری را در نظام سلامت کشور پیش از پیش وجهه همت خود قرار دهند.

کشور‌هایی که توانستند تعارض‌ها و چالش‌های نظام سلامت را زودتر برطرف کنند در کنترل پاندمی کرونا موفق‌تر عمل کردند

وی در خصوص اینکه کرونا چه خلا‌هایی را در نظام سلامت ایران و جهان روشن کرد؟ چه سیاستگذاری‌هایی بایستی برای جبران این خلا‌ها در آینده در نظر گرفته شود؟ گفت: کرونا بلای نابهنگام و عجیبی بود که در صد سال اخیر کشور‌های جهان به ندرت شاهد مورد مشابهی از آن بوده اند. این پاندمی تمامی ارکان حاکمیتی جوامع را تحت تاثیر خود قرار داد، چنانچه ساختار‌های سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جوامع در کشور‌های مختلف از گزند این پاندمی در امان نبوده است. نکته مهم در این رابطه اینکه پاندمی کرونا در هر کشور و حاکمیتی از نقاط ضعف و مسئله‌دار آن استفاده کرد و گسترش یافت لذا صرفنظر از پیشرفت‌های تکنولوژیک اقتصادی و یا سیاسی جوامع، چالش‌های موجود در آن کشور‌ها را نقطه هدف خود قرار داد و شاهد بودیم که در کشور‌های ظاهراً قوی و قدرتمند از نظر اقتصادی یا سیاسی به دلیل ضعف ساختاری مراقبت‌های اساسی سلامت (PHC) در مناسبات اجتماعی فرهنگی یا اختلافات طبقاتی و فاصله‌های درآمدی و سیاسی و بسیاری از مولفه‌های دیگر تلفاتی چه بسا بیشتر از کشور‌های در حال توسعه یا حتی فقیر جهان گرفت. این تلفات در کشور‌هایی که نظام‌های تثبیت شده است همگن با شرایط جامعه و آحاد جامعه نبود، در بسیاری موارد بیشتر و شدیدتر مشاهده گردید و کشور‌هایی که توانستند این تعارض‌ها و چالش‌ها را زودتر برطرف کنند در کنترل پاندمی کرونا موفق‌تر عمل کردند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۹۷۰۴۰ fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
نظام سلامت ایران باید زودتر به سمت الکترونیکی شدن پیش بره نه اینکه بخوایم هرچی داریم و نداریم رو در همین موقعیت خلاصه کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین