پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
زباله‌های بیمارستانی در تمامی کشور‌ها، یکی از حوزه‌های حساس بشمار می‌آید. بحث عفونت‌ها، حجم زباله‌های تولید شده و نوع معدوم سازی، از بحث‌های محوری این حوزه هستند. کلیپ پیوست، میزان زباله‌های بیمارستانی تولید شده برای یک عمل زیبایی و مراقبت‌های پس از آن را نشان می‌دهد.

شعار سال:ماریا کویک (maria koijck) هنرمند هلندی که عموما با دغدغه محیط زیست و میزان تولید زباله دست به خلق آثار هنری می‌زند زمانی که به سرطان سینه مبتلا شد و برای جراحی درمانی و بعد از آن جراحی زیبایی به بیمارستان رفت از دکترش سوال عجیبی پرسید. "آیا می‌توانم تمام ضایعات عمل جراحی‌ام را با خود ببرم؟" وقتی ماریا به هوش آمد مشاهده کرد که 6 کیسه پر از زباله کنارش است و با همان پلاستیک و زباله‌ها و در حالی که خودش و بدنش در مرکز آن بود، چیدمان و ویدئویی چشمگیر ساخت و در شبکه‌های اجتماعی قرار داد. البته تنها بخشی از زباله‌ها که خطری نداشت به او داده شد و قرار شد بعد از خلق اثرش آن‌ها را مجددا به بیمارستان بازگرداند.
 
بسیاری از زنانی که به سرطان سینه مبتلا و مجبور به جراحی می‌شوند دغدغه میزان تولید زباله حاصل از جراحی را دارند اما ماریا متفاوت عمل کرد. او که حدود ده است مشغول خلق آثار هنری و حیوانات بزرگ از زباله‌ها در سراسر جهان است تصمیم گرفت با همراهی دختر عکاس و فیلم سازش با زباله‌های اتاق عمل و روزهایی که در بیمارستان اقامت داشت یک اثر هنری بسازد.
 
ماریا چندی پیش متوجه شد که حدود 60 درصد از وسایلی که در جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند یکبار مصرف هستند و تصمیم گرفت زمانی که برای عمل جراحی زیبایی به بیمارستان می‌رود با ضایعاتی که از عمل اودر اتاق جراحی تولید می‌شود کاری کند. او همچنین در روزهای بعد که در بیمارستان و تحت مراقبت بود نیز متوجه شد مقدار زیادی زباله هم به صورت روزانه در بیمارستان تولید می‌شود. ابتدا فکر کرد حالا که حالم خوب شده مطرح کردن چنین موضوعی ناسپاسی است اما باید کاری می‌کردم.
 
دستکش‌های آبی
 
عمل جراحی ماریا حدود ده ساعت کشید. قرار بود که از چربی‌های شکمش برای عمل جراحی و زیبایی سینه‌اش استفاده شود و به دلیل حساسیت این جراحی مجبور شد که شش روز هم در بیمارستان بماند و هرساعت مورد معاینه قرار گیرد و متوجه شد پرستاران در هر بار معالجه دستکشی جدید دستشان می‌کنند.
 
هدف ماریا از ساخت چنین ویدیو و چیدمانی طرح یک پرسش بود: " آیا می‌توان این کار را به روشی دیگر انجام داد؟" او می‌گوید بسیاری از مردم اطلاع ندارند که در یک عمل جراحی چه میزان زباله تولید می‌شود. مثلا در کشور او قیچی‌هایی که ژاپن وارد می‌شوند و بعد از یکبار استفاده دور انداخته می‌شوند.
 
در پی پخش شدن این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی بیمارستانی که ماریا در آن جراحی شده‌بود پاسخ داد: "ما چاره دیگری نداریم."
 
سخنگوی بیمارستان در این باره گفت میزان تولید زباله دغدغه بسیاری از همکاران ما در بیمارستان هم هست. اما همه موادی که ماریا نشان می دهد باید مورد استفاده قرار گیرد و یک بار مصرف هستند. ما حق انتخابی نداریم و باید به چنین دستورالعمل‌هایی پایبند باشیم. وسایل و مواد مورد استفاده  در بسته بندی استریل به ما تحویل می‌شود و همیشه باید از دستکش‌ها و پیش‌بندهای جدید استفاده کنیم. این سخنگو همچنین اعلام کرد بیمارستان در تلاش است که میزان تولید زباله را کاهش دهد. آن‌ها آن‌چه را که قابل بازیافت است دور نمی‌ریزند وهمچنین سیاست خرید پایدار نیز دارند.
 
اما این شرایط در صورتی بهتر خواهد شد که در سطح بین المللی چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

تعداد بازدید : 12



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری هنر امروز ، تاریخ انتشار:  29 بهمن 1399  ، کدخبر: 2636،/www.honarmrooz.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین