پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۳۱۵۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه سال آینده بازار مسکن از رکود خارج می‌شود، گفت: سال آینده هر دولتی که روی کار بیاید مجبور است بازار مسکن را از حالت رکود خارج کند البته این رونق بخشی به معنی کاهش قیمت‌ها نیست.
شعار سال: محمود فاطمی عقدا اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت‌های ساخت و ساز و شرایط اقتصادی موجود، شاهد رکودی در بازار مسکن هستیم البته دولت برنامه‌هایی را برای خروج از رکود و رونق بازار مسکن اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه ارزیابی ما این است که سال آینده، بازار مسکن رونق می‌گیرد، افزود: رونق بخشی و فعال شدن مجدد بازار مسکن به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، چون قیمت مسکن تحت تاثیر مصالح، دستمزد، عوارض و هزینه‌هایی است که شهرداری بابت صدور جواز صادر می‌کند و از همه مهمتر قیمت زمین است که در افزایش نرخ مسکن تاثیر به‌سزایی دارد.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین هزینه مسکن مربوط به قیمت زمین است وگرنه هزینه ساخت و ساز به طور متوسط حدود شش میلیون تومان در هر مترمربع است بنابراین اگر دولت بتواند زمین با قیمت پایین یا صفر برای پروژه‌های مسکن سازی کشور تامین کند، قطعاً قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند.

مطالبه مردم تغییر در برنامه‌های اقتصادی است

وی با بیان اینکه دولت ناچار است حوزه مسکن را رونق دهد، تصریح کرد: در سال آینده هر دولتی با هر گرایش سیاسی که روی کار بیاید، برای خروج از شرایط فعلی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقتصادی جامعه مجبور است به بخش مسکن توجه خاصی داشته باشد و با فعال سازی و رونق بخشیدن به اقتصاد مسکن، توان اقتصادی جامعه را بالا ببرد.

فاطمی عقدا خاطرنشان کرد: قطعاً دولت بعدی نمی‌خواهد شرایط فعلی را ادامه بدهد و مطالبه مردم هم تغییر در برنامه‌های اقتصادی است لذا موتور محرکه اقتصاد کشور به موضوع مسکن برمی‌گردد، چون قیمت مسکن به صورت مستقیم به بالا رفتن قیمت ارز و تحریم‌ها مرتبط نیست.

وی بیان کرد: متأسفانه به محض افزایش نرخ ارز، ما با افزایش چشمگیر در دستمزد و تقریباً تمام موارد از جمله مصالح ساختمانی، حمل و نقل و... مواجه می‌شویم که این موارد نیز روی قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار است، ولی بالا رفتن قیمت ارز به صورت مستقیم ربطی به بالا رفتن قیمت مسکن ندارد و مسکن در اقتصاد کشور هیچگونه وابستگی به خارج ندارد بلکه این سیاست نادرست اقتصادی کشور و مدل اقتصادی ناسالم کشور است که باعث شده با افزایش قیمت ارز به هر دلیلی شاهد افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن باشیم.

لزوم تولید انبوه مسکن

رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تقاضا برای مسکن همیشه بوده و هست، اما به اندازه کافی عرضه نداریم، افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها و پایین بودن توان اقتصادی جامعه برای خرید مسکن سبب شده که تقاضا نتواند خودش را بروز دهد؛ بخش مسکن هم در مقایسه با بازار‌های موازی مثل بورس، طلا و ارز، تلاش می‌کند که ارزش خودش را حفظ کند و اجازه ندهد ارزشش در مقایسه با دیگر بازار‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: آن چیزی که می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد و بهینه کند تولید انبوه مسکن به اندازه نیاز است به طوریکه میزان انباشت ما به صفر برسد و در وهله دوم، توانمندسازی اقتصاد جامعه است که بتواند با شرایط موجود مسکن را تهیه کند از طرفی دولت باید تسهیلاتی را برای ساخت یکپارچه مسکن اختصاص دهد به‌گونه‌ای که واحد‌های مسکونی به اندازه ۷۰ درصد ارزششان دارای وام باشند که این وام از طرف سازنده به خریدار تعلق بگیرد تا نقدینگی بخش عرضه بالا برود و افراد بتوانند مصالح را به میزان انبوه بخرند که این کار روی قیمت تمام شده اثر گذار خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۱۵۸۱۶۷، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
0
0
اگر منظورمون از مسكن خانه هاي وسط شهر و با دسترسي شهري هستن شايد بشه اميدوار بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین