پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۷۶۴
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
نوروز نزدیک است و یک سوال دوباره در ذهن علاقمندان به فرهنگ و دیپلماسی برجسته می‌شود. وزارت امور خارجه چه کمکی به همگرایی میان کشور‌های حوزه تمدنی نوروز کرده است؟ چه کمکی به کاستن از دوقطبی‌سازی‌های فرهنگی در این منطقه کرده است؟ چه کمکی به افزایش ارتباطات غیررسمی بین نخبگان و شرکت‌ها و مؤسسات حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اقتصادی میان کشور‌های حوزه تمدنی نوروز کرده است؟

شعار سال: انتظارات فوق بی‌جا نیست زیرا این وزارتخانه یکی از اجزای موثر در پیشبرد سیاست تعامل سازنده برای کنشگری ایران در سطح منطقه و جهان است. بهره‌گیری از دیپلماسی رسمی، عمومی و حتی مجازی برای ارتقای مناسبات در حوزه تمدنی و کاستن از سیاست‌های تخریبی دشمنان به پشتوانه تخصص و کارگزاران فعال این وزارتخانه از حداقل انتظارات عمومی و نخبگی است که تاکنون برآورده نشده است. نمی‌شود مدام از حضور مخرب بازیگران فرامنطقه‌ای نگران و گله مند بود ولی برای تقویت حس همگرایی منطقه ای به شکل دیپلماتیک تلاشی نکرد.

از سویی دیگر، با نگاهی کلان و کلیت تعاملات نه صرفا شرایط تحریمی، سیاست خارجی اقتصادمحور مدنظر کشور در گرو عبور از تلقی دیپلماسی به‌مثابه ابزار تنش‌زدایی و حرکت به سوی ایجاد بسترها و شرایط لازم جهت همکاری‌های بلندمدت اقتصادی، ایجاد و تسهیل بستر سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌گذاری است. شرایطی که زمینه دستیابی اقتصاد ایران به سه رکن منابع مالی و سرمایه خارجی، فناوری پیشرفته و بازارهای منطقه‌ای و جهانی را فراهم آورد. با این تفاسیر ازآنجاکه پیگیری سیاست فوق منجر به ایجاد ثبات، تقویت روحیه همکاری و مشارکت جمعی در سطح منطقه می‌شود، این اقدام بایستی تبدیل به اولویت شماره یک وزارت امور خارجه کشورمان شود.

علاوه بر موارد فوق، وزارت امور خارجه ملزم به تسهیل شرایط بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی حوزه نوروز است. غفلت از این امر نگرانی‌های جدی برای کشور رقم زده است. غفلتی که هرروز چشم‌انداز تاریکی را برای اهداف کلان طرح‌شده در اسناد بالادستی کشور در این زمینه ایجاد می‌کند. ای کاش این وزارتخانه مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر برای پیگیری سیاست همسایگی را برای افکار عمومی تشریح کند. این غفلت به خصوص در حوزه مشترک تمدنی – فرهنگی باعث شده روابط سیاسی و اقتصادی با برخی از این کشورها به پایین‌ترین سطح خود برسد.

  در این شرایط سیاست همسایگی یکی از اولویت‌های اساسی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز است و وزارت خارجه بایستی اولویت اساسی خود را با این ضرورت هماهنگ کند. بدون شک در این مسیر، پیگیری و کمک به تسهیل شرایط دیپلماتیک و ابتکارات منطقه ای در حوزه تمدنی مانند مجمع گفتگوهای دیپلماتیک حوزه تمدنی نوروز و فروم‌های نخبگان عملی و علمی حداقل می تواند آغازی جدی برای بازگشت اعتبار و تغییر نگاه نسبت به کارکرد وزارت امور خارجه کشور باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۹۹، کد خبر: ۱۴۹۶۷۹۸، www.khabaronline.ir.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین