پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۴۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
سفیر سابق ایران در افغانستان گفت:رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به دنبال آن است که نظرات مشورتی را برای شرایط احتمالی خروج آمریکا از افغانستان داشته باشد، به همین دلیل محور اصلی سفر عبدالله عبدالله بررسی پروسه صلح و دریافت نظرات مشورتی تهران به نظر می‌رسد.
شعار سال: ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان، در خصوص سفر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به ایران و اهداف این سفر گفت: در شرایطی که مذاکرات بین الافغان در دوحه قطر متوقف شده و به موازات آن عملیات طالبان تشدید شده است این دورنما شکل گرفته که در صورت به بن بست رسیدن مذاکرات احتمال وقوع دور جدیدی از جنگ‌های داخل افغانستان وجود داشته باشد لذا عبدالله عبدالله در چارچوب رایزنی با کشور‌های منطقه سفر‌هایی به پاکستان، هند، ایران و برخی کشور‌های آسیای مرکزی خواهد داشت تا راجع به آنچه در روند مذاکرات صورت گرفته توضیح دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به دنبال آن است که نظرات مشورتی را برای شرایط احتمالی خروج آمریکا از افغانستان داشته باشد به همین دلیل محور اصلی سفر عبدالله عبدالله بررسی پروسه صلح و دریافت نظرات مشورتی تهران به نظر می‌رسد. ضمن اینکه جمهوری اسلامی و افغانستان به دلیل پیوند‌های فرهنگی زیاد با افغانستان و داشتن مرز ۹۲۰ کیلومتری با این کشور همچنین حضور میلیون‌ها افغانی در ایران باید هرازچندگاهی با یکدیگر دیدار و گفتگو داشته باشند و بررسی و پیگیری مسائلی با موضوعات ساماندهی مهاجرین افغان در ایران، بحث مواد مخدر و رفع موانع حوزه‌های تجاری را پیگیری کنند به طور کلی سفر رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به ایران سفری بسیار خوب بود.

ظهره وند در پاسخ به این سوال که توصیه‌های ایران تا چه اندازه در تصمیم گیری مقامات افغانی تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: جمهوری اسلامی کشوری است که محور حوزه تمدنی منطقه به حساب می‌آید لذا سابقه چهار دهه همکاری فی مابین ما و برادران افغان این اعتماد را شکل داده است که رایزنی با ایران همواره برای آن‌ها موثر بوده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان ادامه داد: جمهوری اسلامی در دوره جهاد نیز تمام قد در کنار مجاهدین افغان ایستاد و در شرایط سخت و دشواری که افغانستان با حمله طالبان مواجه بود در کنار دولت افغانستان بود.

ظهره وند در پایان این گفتگو با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی طراح اصلی صلح در افغانستان به حساب می‌آید، گفت: گذشته از همه این‌ها ایران میزبان بدون منت میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی و پناهندگان افغانی است که همه این‌ها نشان گر آن است که ایران نقطه مرجع جریانات افغانستان به حساب می‌رود. این در حالی است که برخی کشور‌ها همواره نقش مهمی در آشوب و درگیری در این کشور داشتند در حالی که جمهوری اسلامی همواره به دنبال برقراری صلح در این کشور بوده و تمام این روند حکایت از نقش موثر و سازنده ایران در این کشور دارد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:1آبان1399،کدخبر:884480،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
ایران با افغانستان دارد خیلییی روابط صمیمانه ای رو اغاز می‌کند امیدوارم که به نفع دوکشور باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
مشکل ذاتی که ایران با فغان ها داره به این زودی تموم نمیشه به پی کار خودش
باید روابط از سر گیری بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
دامن زدن به این سو تفاهم پیش اومده بین ایران و افغانستان درست نیست و دولت ها و خصوصا ملت هارو از هم دورتر میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
ما مردم هستیم که میتونیم پیوند قبلی بین ملت ها ایجاد کنیم تا دولت هم قانع به این پیوند بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین