پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: زمین فوتبال در حریم قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز ساخته شد و مانع ثبت جهانی این اثر ملی شده است.
شعار سال: عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در مورد ساخت زمین فوتبال و آلاچیق در حریم قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز بیان کرد: قلعه پرتغالی‌ها اثر ملی است که حریم شخصی دارد. با کمال تأسف در ادوار گذشته شهرداری هرمز با احداث آلاچیق که پشت آن را هم سنگ فرش کرده، تذکر دادیم این‌جا جا آلاچیق نیست و امکان ریزش وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که این ساخت‌وساز در حریم درجه یک قلعه قرار دارد، اضافه کرد: باوجود مخالفت میراث فرهنگی در احداث زمین فوتبال و جلوگیری نیرو‌های گارد میراث فرهنگی و مکاتبه با فرمانداری و بخشداری که ساخت‌وساز‌ها در حریم درجه یک قلعه قرار دارد و مطالعاتی که انجام شده دقیقاً محل احداث آلاچیق و زمین فوتبال خندق قلعه است، که بایستی بازسازی و احیاء شود در آینده، اما این رویه کار مرمت را تحت الشعاع خود قرار داده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی، تعرض به حریم قلعه هرمز تخلف بوده و میراث پیگیر قانونی تا جمع شدن این تصرفات است.

نوروزی تصریح کرد: نیروی یگان میراث فرهنگی مثل خیلی از ارگان‌ها اجرایی نیست بلکه بایستی مراحل قانونی خود را از طریق دادگاه طی کند و به پاسگاه محل به عنوان ضابط مقام قضایی اعلام کند تا ماموران نیروی انتظامی از ساخت و ساز جلوگیری کنند. میراث فرهنگی در حال طی کردن مراحل قانونی بود. اما زمین فوتبال را شبانه کامل کردند.

وی افزود: اعتبار ساخت زمین فوتبال از اداره ورزش و جوانان هزینه شده، اما سازندگان زمین فوتبال عنوان می‌کنند که این زمین فوتبال توسط مردم ساخته می‌شود که در آینده نزدیک این ساخت و ساز‌ها جمع‌آوری می‌شود، اما دستگاه مربوطه که این بودجه را اختصاص داده‌اند برای ساخت و ساز در حریم درجه یک قلعه پرتغالی‌ها بایستی پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باشند.

نوروزی تاکید کرد: در شرایطی که پرونده ثبت جهانی قلعه پرتغالی‌ها در حال آماده شدن است برپایی این زمین فوتبال و آلاچیق‌ها مانع بزرگی بر سر راه نهایی شدن این پرونده از سوی کارشناسان یونسکو است.

نوروزی عنوان می‌کند: نهاد یا گروه‌هایی که اقدام به برپایی چنین زمینی کرده‌اند، می‌دانستند این بنا اثر ملی بوده و هرگونه ساخت و سازی در عرصه و حریم آن ممنوع است.

از سوی دیگر قلعه پرتغالی‌ها که در چند سال گذشته به شدت مورد استقبال و توجه گردشگران و مردم بوده اکنون از هر سو دچار آسیب‌های جدی شده است، امیدواریم که مقامات قضایی هر چه سریع‌تر حکم جمع‌آوری تعرض به حریم قلعه را صادر کنند.

مهر نوشت، در همین حال برخی از بومی‌های جزیره می‌گویند که مدیران میراث فرهنگی هرمزگان در جریان دفاع بودند اگر چه مجوزی را صادر نکردند، اما چطور ممکن است در حین ساخت این زمین فوتبال و آلاچیق‌ها یگان حفاظت میراث فرهنگی اقدامی برای جلوگیری انجام نداده باشد؟ سؤال شهروندان این است که واقعاً یک شبه این اتفاقات افتاده است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از اسکان نیوز، تاریخ انتشار:۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۳۴۳۲۹، www.eskannews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
اي دوصد كاش كه يكم در زمينه ميراث فرهنگي با سوادانه تر عمل ميكرديم كه به اين وضع برنخوريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین