شعار سال : سیزدهمین دوره از حراج تهران یکی از رویدادهای مهم فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۹ بود که حواشی پیش آمده در آن و فروش اثری از آیدین آغداشلو به قیمتی معادل ۱۲ میلیارد تومان و به عبارتی ۱۰ برابر برآورد اولیهف باعث شد تا این رویداد برای چندین روز در صدر اخبار فرهنگی و هنری قرار بگیردو
مراسم حراج تهران که برای سیزدهمین مرتبه برگزار میشد این بار به دلیل شیوع بیماری کرونا در روز جمعه ۲۶ دی ماه و با شیوهای متفاوت برگزار شد و در طی آن برای نخستین بار آثار هنر مدرن و معاصر در کنار یکدیگر به فروش رسیدند.
رکوردهای تازه برای حراج تهران
در سیزدهمین دوره از حراج تهران ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان به عنوان رقم مجموع فروش به ثبت رسید. برای ۲۲ اثر رقمی بالاتر از یک میلیارد تومان پرداخت شد و برای ۱۹ اثر هم چکش روی رقمی بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان ضربه خورد. ۵۷ اثر هم رقمی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان و پایینتر از ۵۰۰ میلیون تومان داشت و در نهایت ۱۱ اثر هم قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون داشت. البته یک اثر هم از منصور قندریز اصلا فروخته نشد.
اما شاید آنچه بیش از تمام رویدادهای حراج تهران در سال ۹۹ خبرساز شد، ثبت رکورد بالاترین رقم فروش یک تابلو در تاریخ حراج تهران بود آنهم برای اثری از آیدین آغداشلو که خودش به اندازه کافی حواشی داشته است. تابلوی «خاطرات امید» آغداشلو بر خلاف پیش بینیها ۱۲ میلیارد تومان چکش خورد و تعجب افراد وقتی بیشتر میشود که بدانند قبل از این تابلو، رکورد بیشترین فروش برای اثری از سهراب سپهری بوده و آنهم با رقمی معادل ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان!
حواشی رقمهایی که رنگ و بوی پولشویی دارند
چگونگی و چرایی این اتفاق یعنی اینکه چرا اثری از آغداشلو بیش از دو برابر گرانترین تابلو تاریخ حراج تهران چکش میخورد، مورد بحث بسیاری از رسانهها قرار گرفت.
شاید در نگاه نخست اینکه برای آثار هنری این مقدار هزینه شود و اقتصاد فرهنگ رونق بگیرد باعث خرسندی اهالی فرهنگ بود، اما بررسی لایههای پنهان این رویداد به درستی نشان میدهد که باز هم این فرهنگ و هنر است که مظلومانه قربانی نیات شوم عدهای شده و دستمایه پولشویی قرار گرفته است.
در همان ایام در گزارشی مفصل به حواشی این رویداد و پولشویی پرداخت و حضور مدیرانی در این رویداد که سابقه دولتی و مسولیت در وزارت ارشاد داشتند را بررسی کرد.
«پولشویی و وجود دستهای پشتپرده، زمانی پررنگ میشود که بدانیم حراج تهران هیچگاه از حضور مدیران وقت یا سابق دولت خالی نبوده است. اگرچه این رویداد هنری ـ تجاری به اقتضای ماهیت خود باید کاملاً خصوصی باشد، اما از همان ابتدا با حضور مقامهای رسمی دولتی مخصوصاً وزارت ارشاد برگزار میشد؛ از جمله علی مرادخانی معاون هنری وقت وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی مدیر وقت مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و البته احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که معمولاً در این سالها پای ثابت حراجهای تهران بودهاند.
مرتضی کاظمی معاون هنری وزارت ارشاد در دوره اصلاحات و سید محمد بهشتی مدیر عامل بنیاد فارابی در سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۳ و رئیس سازمان میراث فرهنگی در سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ نیز از دیگر چهرههای مطرح رویداد حراج تهران هستند که در گذشته یا هنگام برگزاری حراج مشاغل دولتی در وزارت ارشاد داشتهاند، ضمن این که علیرضا سمیعآذر در مقام مدیر حراج تهران نیز خود از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ و در دولت اصلاحات رئیس موزه هنرهای معاصر بود.»
گویی که پیوندی ناگستنی و البته نامرئی میان برخی فرنشینان سابق فرهنگ کشور و عدهای سودجو که فرهنگ را به قربانگاه پولشویی میبرند تا به مقاصد خود برسند شکل گرفته و مشخص نیست که چه کسی باید فکری به حال این وضعیت فرهنگ بکند و به قول معروف فرهنگ و هنر را برای خودش بخواهد!
شگفتیهای دوره سیزدهم حراج تهران
جدای از شگفتانه بزرگ حراج تهران با رقم عجیب تابلوی آیدین آغداشلو، برخی آثار دیگر این حراج هم به اندازه خودشان شگفتی ساز بودند. بالاتر ذکر شد که در دوازده دوره گذشته، بالاترین فروش مربوط به تابلوی سهراب سپهری با رقمی معادل ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بوده و این در حالی است که در دوره دوازدهم، ۳ اثر بالای ۶ میلیارد تومان چکش خورد و یک اثر قرآنی هم بالاتر از رقم تابلوی سهراب سپهری توانست با فروشی معادل ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، چهارمین اثر گران قیمت تاریخ حراج تهران لقب بگیرد.
تازه واردهای حراج تهران کدام هنرمندان بودند؟
سیزدهمین دوره حراج تهران ۹ هنرمند جدیدالورود را هم به خود دید تا این افراد آثارشان در کنار هنرمندانی که برند هنریشان تثبیت شده، راه ورود تازهای به بازار هنر پیدا کنند. اسامی این هنرمند بدین شرح است؛ علی خسروی، محسن کیانی، جلالالدین مشمولی، محمدرضا منزه، تیمو ناصری، جواد نوبهار، حمید هادی نژاد، کیومرث هارپا، داور یوسفی.
سهم انقلاب و دفاع مقدس از آثار سیزدهمین حراج تهران
در این دوره از حراج تهران هم مانند دورههای پیشین، آثاری با مضامین مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور داشتند که البته با استقبال خوبی از سوی خریداران هم مواجه شد. عکسی از عملیات والفجر که توسط سعید صادقی عکاس شناخته شده جنگ گرفته شده بود، با رقم ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. اثر دیگری هم با عنوان «عاشورا ۸» از صادق تیرافکن با قیمتی معادل ۱۹۰ میلیون تومان فروخته شد.
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: 8 فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 571504، ana.press