پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۸۱۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
در نقد آثار سینمایی با ترکیب چند تکنیک ساده ایده ال طلبی (ایجاد توهم انتظار آرمانی و جدا کردن موضوع و سوژه از واقعیات محیطی و اجرایی آن) از اثر و بازیگر به همراه بهره گیری از نوعی زبان تنفر حدشکنانه اگزیستانسیالیتسی برخوردار از صراحت لهجه در کنار القای نوعی چارچوب فکری ساخت گرایانه (ترسیم وضع مطلوب خیالی)، اقدام به نقد کوبنده و نابودگر هر اثر یا بازیگری که با سلیقه یا تفکر او زاویه دارد، نموده و عمدتا موفق است. چرا که افراد و آثار مقابل او عموما در سه حوزه مورد بحث، خلع سلاح هستند. اما داستان نقاشی چیز دیگری است. آیا فراستی به اندازه یک دانشجوی ترم اول در خصوص نقاشی اطلاعات دارد؟ و یا به اندازه یک مبتدی حراج را می‌شناسد؟ اگر نه، مشروعیت صحبت‌های ایشان به چه میزان خواهد بود؟ الماس سنگ نیست آقای فراستی، چندجانبه گرایی در حوزه سیاسی و مصوبات متقابل هم کاغذ پاره نیستند؟ به تخصص و هنر احترام بگذار آقای هنرمند. اگر هم قصد نقد در حوزه نقاشی و حراج را داری، حداقل‌های نقد در این حوزه را بیاموز و بعد وارد این میدان شو. ممنون از توجهت اخوی.
شعار سال: ۲۴ دی ماه حراج تهران در هتل آزادی برگزار شد، گران‌ترین اثر حراج که شاعر نشسته پرویز تناولی بود هم به قیمت ۱۴ میلیارد و ششصد میلیون تومان فروخته شد. ۱۵۸ میلیارد و هشتصد و نود میلیون تومان مجموع فروش این دوره حراج تهران اعلام شد. این حراج مورد انتقادات و تحسین های مختلف توسط افراد صاحب نظر عدیده، قرار گرفت.

اخیرا مسعود فراستی درباره حراج تهران گفته است: من نمی‌دانم در چه مملکتی زندگی می کنم؟ در مملکتی که خط فقر زیر ده میلیون است و کلی ادم در مشکلات معیشتی هستند، یا مملکتی که در یک سالن کوچک ١۵٠ میلیارد پول جابجا می‌شود؛ برای اثری که مثلا هنری است که هیچکدام هنری نیستند، اینجا کجاست؟!

کسی که ۱۴ میلیارد می‌دهد و اثر را می‌خرد اصلا می‌فهمد نقاشی چیست؟ پولش از کجاست؟ این چه بازی است که در می‌آورید، که طرف فکر کند اثر واقعا هنری است و او چیزی نمی‌فهمد و فقط می‌فهمد گران است، نه عزیزم اثر هیچی نیست!
تعداد بازدید : 186
 
خبر انتقاد فراستی از حراج تهران، توسط دست های پشت پرده ( برای رسانه ها معلوم الحال)، بسرعت پخش گردید.اما اصل داستان در خصوص این شیوه انتقاد، بنوبه خود شنیدنی است . 

فراستی در نقد آثار سینمایی با ترکیب چند تکنیک ساده ایده ال طلبی افراطی (ایجاد توهم انتظار آرمانی و جدا کردن موضوع و سوژه از واقعیات محیطی و اجرایی آن) از اثر و بازیگر، به همراه بهره گیری از نوعی زبان تنفر حدشکنانه اگزیستانسیالیتسی برخوردار از صراحت لهجه در کنار القای نوعی چارچوب فکری ساخت گرایانه (ترسیم وضع مطلوب خیالی)، اقدام به نقد کوبنده و نابودگر هر اثر یا بازیگری که با سلیقه یا تفکر او زاویه دارد، نموده و عمدتا نیز موفق بوده است.
علت موفقیت فراستی را باید در ضعف طرف مقابل جستجو کرد، چرا که افراد و آثار مقابل او عموما در سه حوزه مورد بحث، خلع سلاح هستند.
اما داستان نقاشی چیز دیگری است. آیا فراستی به اندازه یک دانشجوی ترم اول در خصوص نقاشی اطلاعات دارد؟ و یا به اندازه یک مبتدی ، اصول و مفاهیم حراج آثار هنری را می‌شناسد؟ اگر نه، مشروعیت صحبت‌های ایشان به چه میزان خواهد بود؟
الماس سنگ نیست آقای فراستی، چندجانبه گرایی در حوزه سیاسی و مصوبات متقابل هم کاغذ پاره نیستند؟ به تخصص و هنر احترام بگذار آقای هنرمند! اگر هم قصد نقد در حوزه نقاشی و حراج را داری، حداقل‌های نقد در این حوزه را بیاموز و بعد وارد این میدان شو. ممنون از توجهت اخوی.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
1
2
شما چقدر بی کارید که به این بابا گیر دادید و حرفاش رو جدی گرفتید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
1
0
دکان جدید فراستی ورود به حراج آثار هنری؟
بیل را بکش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
1
0
«مسعود! تو مسیری که می‌روی مسیر غم انگیزی است و آدم غم‌انگیزی شده‌ای! من دلم برایت می‌سوزد. از اینکه تو لذت می‌بری دیگران را سخیف کنی، ما ناراحت می‌شوم.»
ناشناس
Germany
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
1
2
به این بابا میدون بدید ،کل جهان و تاریخ رو زیر سوال می بره. برعکس ایده ال گرایی که گفتید، رویکرد ایشون تقلیل گراییه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
1
0
برید ببنید کی از این آقا راضیه بعد انتظار رفتار معقول داشته باشین
افسانه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
1
1
بعضی آدمها وقتی وارد عالم هنر وارد میشوند،و هیچ چیز قابل توجهی خلق نمی کنند،دچار کمپلکس خطرناکی می شوند،و آن تخریب دیکران است، در حوزه ی نقد،ایشان هرگز مرجع نیست ولی بد نیست برای خندیدن به نقد هایش گوش داد زیرا خندیدن برای سلامتی مفید است.وقتی درباره پدر خوانده نظر دادند،با خودم گفتم تخصص من نیست و واقعا شاید سلیقه ی من این فیلم را تحسین می کند،اما در باره نقاشی، فقط می توانم بگویم آقا ی وارد ،نقدهای شما عمود آسمان نیست،و آسمان فرو نمی ریزد اگر آرام باشی .دیگران رشد می کنند چه بپسندی چه بسوزی،با تخریب کلامی استاد تناولی و اثرش تخریب نمی شود،کرکتر شما عیان می شود.سنگ بد گوهر اگر کاسه ی زرین بشکست قیمت سنگ نیفراید و زر کم نشود ،در ضمن آن هیچ که شما با مفهوم ادبی آن کاردارید یک عنصر زیبای تجسمی است با یک فلسفه ی سترگ،که رازیست که همه می دانند و شما نمی دانید بیاموز که خدا دو گوش داده و یک دهان،تا دو بشنوی و یک بگویی و شاهنامه را هم درست بخوانی
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
1
حرفش کاملا درسته این غلطا نباید تو مملکت ما شکل بگیره مگه مملکت ما سرمایه داریه
پاسخ ها
آنتی فراستی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
برگزاری نمایشگاه غلطه یا خرید و فروش تابلو یا حتی ، کار دلالی اقتصادی در هنر؟ دو تای اول رو که حتما نمی گید. اما اگر سومین موردش رو غلط پنداری کردید، باید بگم که کاملا اشتباه می کنید.
از سمت اقتصاد هنر و هنرمند درسته چون بدون این رویه، هنر و هنرمند بدون حمایت در کشور اگر چنین بازی هایی هم برای تقویتش تدارک دیده نشه، نابود می شه.

از سمت موسسات مبادرت کننده به خرید این آثار هم درسته، چون برای اون ها اصلا چنین ارقامی و سودهایی رقم نیست. یک بانک چه نیازی مثلا به 15 میلیارد تومان سود از راه دلالی هنر داره؟ اون ها هر کدوم به یک بهانه ای وارد این کار می شن. یکی عشق کلکسیونه، یکی عشق شهرته، یکی قصد چهره سازی حمایتی از خودش در بخش هنر رو داره، یکی ... .

خوب . حالا هم می تونی بگی که این کارا غلطه؟

اشتباه رو امثال این فراستی می کنند که بدون تخصص و صرفا با کلی گویی فلسفی و بنوعی سفسطه، قصد خود نشون دادن دارند. الگوی همه چیز را زیر سوال ببر، تا مردم ببینند تو هم هستی و وجود داری!


از طرف دیگه، مملکت ما سرمایه داری نیست. اما تو بگو که کدوم الگوی اقتصادی توی مملکت در حال اجراست؟ فقط خودت رو گول نزن. بازی کنی، بازی می کنم باهات .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین