پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
در نشست منطقه ای 'مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا' که برای نخستین بار در کشور برگزار می شود، 12 کشور از منطقه غرب آسیا شرکت دارند.

شعارسال: به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، در این نشست سه روزه کشورهای عمان ، عراق ، الجزایر، تونس ، پاکستان ، افغانستان ، لبنان، آذربایجان ، گرجستان ، سوریه ، روسیه و قطر حضور خواهند داشت.

از بین 20 کشور دعوت شده به این نشست مدیران 10 کشور از کشورهای همسایه ایران و کشورهای غرب آسیا و دو کشور از شمال آفریقا به ایران سفر می کنند.

نشست منطقه ای 'مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا' از 9 تا 11 آبان ماه 1395 با میزبانی اداره کل هنرهای نمایشی در تهران برگزار می شود.

**برگزیده شدن 57 اثر در 31 جشنواره تئاتر استانی

اتابک نادری مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی درباره برگزاری جشنواره های تئاتر استانی گفت: با احتساب منطقه آزاد قشم ، 33 جشنواره تئاتر استانی داریم که امسال از دهه اول شهریور ماه 1395 تا دهه اول مهرماه، 31 جشنواره برگزار شد.

به گفته وی ، از 31 جشنواره 57 اثر به مرحله بعد معرفی شده اند. 5 استان تنها یک اثر برگزیده و بقیه دو اثر برگزیده را به سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی کرده اند.

این کارگردان تئاتر درباره توجه هنرمندان به متون نمایشی ایرانی گفت: در نگاه کلی به آثاری که در این جشنواره ها حضور داشتند می توان دید که نمایشنامه نویسان در خارج از استان های خودشان نیز شناخته شده اند و ارتباط خوبی با هنرمندان کل کشور دارند. برای مثال نمایش دن کامیلو در دو استان سیستان و هرمزگان کار شده است. دو اثر از آقای گشتاسب در استان های فارس و بوشهر بودند که هر دو نیز جزو آثار منتخبی هستند که به فجر معرفی شده اند. دو نمایشنامه نیز از مجید کاظم زاده در آثار برگزیده دو استان مختلف دیده می شود.

نادری درباره حضور هنرمندان زن در این دوره از جشنواره های تئاتر استانی گفت: به نسبت سال گذشته حضور بانوان در جشنواره های تئاتر استانی قابل توجه است و باید آن را یک اتفاق ارزیابی کرد. از 56 نویسنده که در این دوره از جشنواره های تئاتر استانی حضور داشته اند 3 نویسنده زن هستند. در میان 63 کارگردانی نیز که آثارشان به جشنواره ها راه یافته بودند 6 کارگردان زن دیده می شود.

این بازیگر تئاتر و سینما درباره این که چند درصد آثار اجرا شده متعلق به نویسندگان بومی هر استان بوده است ، گفت: از 56 اثر 34 متن بومی اصلی هستند که بالاتر از 50 درصد آثار را تشکیل می دهند.

مدیر امور استان ها یکی از نکات قابل توجه در جشنواره های امسال را مشارکت چشمگیر اهالی تئاتر در مراحل مختلف برگزاری جشنواره اعلام کرد که آن را بسیار ممتاز کرده بود. در بیش از شش استان ، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری و برگزاری جشنواره را به طور کامل به انجمن هنرهای نمایشی استان و هنرمندان واگذار کردند. اکثر داوران نیز از هنرمندان استان ها انتخاب شدند.

** عبدالله اسکندری نمایش «طپانچه خانم» را افتتاح کرد

نمایش «طپانچه خانم» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور پنجشنبه شب 29 مهر ماه با حضور پرتعداد تماشاگران و تعدادی از هنرمندان از جمله عبدالله اسکندری ، حسن مصطفوی و پوریا شکیبایی در تالار چهارسو تئاتر شهر افتتاح شد.

نمایش «طپانچه خانم» به نویسندگی محمد امیر یاراحمدی ، کارگردانی شهاب الدین حسین پور و بازی فریبا متخصص ، آرش فلاحت پیشه ، محمد نادری ، گیلدا حمیدی ، حمید رحیمی ، محمد صدیقی مهر ، غزاله جزایری ، علیرضا مؤیدی ، مرضیه سهراب ، سیما خزاعی، مهدا رزازی هر روز غیر از شنبه ها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

برای آگاهی از برنامه ها ، اخبار و اطلاعات آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر به سایت رسمی این مجموعه با آدرس www.teatreshahr.com مراجعه فرمایید.

** تقدیم نمایش یک شب موسیو ابراهیم به مرحوم رضا رستمی

موسیو ابراهیم بر اساس داستان ' موسیو ابراهیم و گل های قرآن ' به نویسندگی ، طراحی صحنه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی به تهیه کنندگی مسعود سید هاشمی هر شب تنها به مدت 15 اجرا در سالن کنش معاصر روی صحنه می رود .

این نمایش با بازیگران آلمانی از سال 2003 تا 2016 در کلن و دیگر شهر های آلمان اجرا رفته و رضا مولایی و اشکان خطیبی در بازتولید این اثر به ایفای نقش می پردازند

از دیگر عوامل می توان به مهردادتقوی ( دستیار کارگردان ) ، آناهیتا درگاهی ( مدیر صحنه )، سمانه آگاه ( دستیار صحنه ) ، آیدین قشقایی ( طراح پوستر ) ، عباس غفاری ( سرپرست روابط عمومی ) ،سارا حدادی ( روابط عمومی ) ، مصطفی پیرهادی ( عکاس )، رضا پژوهش ( تصویر برداری و ساخت تیزر ) ، آریان امیر خان ( فیلم نیوز - حامی مجازی ) و سروین سری ( مشاور امور بین الملل ) اشاره کرد .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 30مهر1395، کدخبر: 82274999: www.irna.ir


اخبار مرتبط
برچسب ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین