پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
تماشای فیلم با ناصر تقوایی، معرفی اعضای هیات انتخاب دو بخش جشنواره وحدت اسلامی و هیات انتخاب سوگواره خمسه و افتتاح یک نمایش توسط قطب‌الدین صادقی از جمله خبرهای سینما و تئاتر در روز ۲۵ مهرماه هستند.

شعار سال: طبق گزارش رسیده،در چهارشنبه‌های فیلم مستند موسسه «آپ‌آرت‌مان» همراه با فیلم ناصر تقوایی به تماشای مستند «کاروان» ساخته محسن امیریوسفی و «شبیه‌خوانی» ساخته بهمن کیارستمی می‌توانید بنشیند.

محسن امیریوسفی متولد سال ۱۳۵۰ در آبادان است و در دانشگاه اصفهان ریاضی خوانده. او در کارنامه سینمایی‌اش فیلم «آتشکار»، «خواب تلخ» و «آشغالهای دوست داشتنی را دارد که فیلم آخرش هنوز موفق به دریافت اجازه اکران نشده است.

او در سال ۷۶ نخستین فیلم کوتاهش، «نادر فرزند شمشیر» را ساخت که اقتباسی از داستان «شمشیر» نوشته فرانتس کافکا بود. فیلم کوتاه «دستهای سنگی-۷۸» و مستند کوتاه «کاروان-۸۱»اتفاقات تازه‌ای را برای او رقم زدند و در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی دریافت کرده است.

بهمن کیارستمی (زادهٔ ۲۰ مرداد ۱۳۵۷ در تهران) کارگردان، مستندساز، تدوین‌گر و تهیه‌کننده و فرزند عباس کیارستمی کارگردان فقید است. از جمله فیلم‌های مستند وی می‌توان از: تاکسی (۱۳۸۷، مستند)، جواد (دربارهٔ جواد یساری خوانندهٔ ایرانی) (۱۳۸۷، مستند)، شبیه‌خوانی (هنر تعزیه در ایران) (۱۳۸۵، مستند)، زیارت (۱۳۸۳، مستند)، دو کمانچه (دربارهٔ رضا درخشانی و بهرام بردی‌کر) (۱۳۸۳، مستند) ، کفار (۱۳۸۲، مستند)، نور (۱۳۸۰) ، مرتضی ممیز (دربارهٔ زندگی و آثار مرتضی ممیز) (۱۳۷۵، مستند) و سفری به دیار مسافر (۱۳۷۲) نام برد.

***

اعضای هیات انتخاب بخش انیمیشن و نماهنگ جشنواره فیلم وحدت اسلامی معرفی شدند.

به گزارش امور رسانه ای جشنواره فیلم وحدت اسلامی، طی احکام جداگانه ای از سوی هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره اعضای هیات انتخاب بخش انیمیشن و نماهنگ این جشنواره معرفی شدند.

امیرمحمد دهستانی ، محمد سرشار و بهرام عظیمی آثار بخش مسابقهانیمیشن و نماهنگ جشنواره را انتخاب می کنند.

امیر محمد دهستانی دارای مدرک کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه و عضو هیات انتخاب جشنواره های متعدد بوده است.

محمد سرشار فعال فرهنگی و مدیر شبکه پویا است. وی پیش از این، مدیر بخش کودک و نوجوانحوزه هنری بوده که دو سال پیش تأسیس شده. او در حوزه هنری دست به ابتکاراتی در زمینه کودک و نوجوان زده است.

بهرام عظیمی یکی از شناخته شده‌ترین فعالان عرصه انیمیشن در کشور است. او کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس، طراح کاراکتر و کاریکاتوریست است.

عظیمی مدرس خانه کاریکاتور ایران از سال ۱۳۷۶ تا کنون و مدرس دانشگاه‌های هنر تهران ،عضو هیئت داوران بیش از ۱۰۰ جشنواره ملی و بین‌المللی انیمیشن، فیلم و کاریکاتور بوده است.

بر اساس این گزارش ۱۰۴انیمیشن کوتاه و نیمه بلند و ۴۵ نماهنگ به دبیر خانه اولین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی رسیده است.

اولین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی توسط "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" و به دبیری هاشم میرزاخانیهمزمان باهفته وحدت و سی امین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی در آذرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

***

نمایش" آخرین سفر" نوشته و کار مریم منصوری، ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه عصر سه شنبه، ۲۷ مهر، در تالار مولوی، توسط دکتر قطب الدین صادقی- نویسنده، کارگردان، مترجم و مدرس تئاتر- افتتاح می‌شود.

"آخرین سفر" داستان یک زوج است که بعد از هفت سال تصمیم می‌گیرند به سفری بروند تا ببینند می‌توانند ادامه دهند یا باید جدا شوند. اما رزرو آنها در هتل بی آن که بدانند چرا، از دست می‌رود و به اجبار به هتلی قدیمی می‌روند. در این هتل آن‌ها با افراد و حوادث پیش بینی نشده‌ای مواجه می‌شوند، که برگ دیگری در رابطه آنها رو می‌کند.

بازیگران این نمایش عبارتند از؛ مهرنوش بلمه، فرزانه سهیلی، فرهاد تفرشی، محمد روشنی، مریم قلشخانی،جلال عیوضی و مریم امین زاده گوهری. طراح صحنه؛ سینا ییلاق بیگی، طراح نور؛ عابس خلقی، موسیقی؛ طنین احمدی، طراح لباس؛ مهرنوش بلمه، طراح پوستر و بروشور؛ میثم خاوری ، عکاس: مازیار باقرپور، دستیار کارگردان: مریم امین زاده گوهری- ندا عزیزی.

"آخرین سفر" از ۲۷ مهر تا ۱۸ آبان، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود.

این نمایشنامه از کاندیداهای بخش مسابقه نمایشنامه نویسی چهارمین جشنواره تئاتر شهر بود و به همین دلیل سال گذشته در فرهنگسرای شفق نمایشنامه خوانی شد و در نخستین دوره از جشنواره حیات هم مورد تقدیر قرار گرفت.

***

«فرید فرخنده‌کیش» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران از جمله سخنرانان هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی دیدار در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان، محور اصلی این سخنرانی که در روز ۱۷ اکتبر در محل خانه سینمای شهر دوشنبه برگزار خواهد شد، جایگاه فیلم کوتاه و نقش پررنگ آن در این بخش کلیدی و حرفه‌ای سینما است. در این دوره از جشنواره فیلم‌های دیدن (سهیلا میرشریفی)، کچ (مهرداد حسنی)، کودکان ابری (رضا فهیمی) وهستی (کمال پرناک) از ایران به نمایش درمی‌آید و رضا کیانیان نیز از جمله داوران حاضر در فستیوال خواهد بود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پیش از عزیمت به تاجیکستان با اعلام امضاء تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک بین انجمن سینمای جوانان و جشنواره فیلم تاجیکستان افزود: این تلاش در راستای همکاری و تعامل با کشورهای منطقه و مسلمان و توجه ویژه به میراث غنی مشترک فرهنگی و با توجه به سیاست‌های سازمان سینمایی در این خصوص صورت خواهد پذیرفت.

فرخنده‌کیش افزود تلاش خواهد کرد طی دیدارهای خود با دست‌اندرکاران و مسئولان برگزاری جشنواره دیدار، به توافقات جدیدی در خصوص تولیدات مشترک، برگزاری هفته‌های فیلم و نشست‌های تخصصی دست یابد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دیدار» از ۱۶ تا ۲۰ اکتبر در شهر دوشنبه برگزار شده و «پایگاه خبری فیلم کوتاه»حمایت‌کننده خبری این فستیوال خواهد بود.

سه فیلم کوتاه از انجمن سینمای جوانان ایران در جشنواره ونژو چین

سه فیلم کوتاه از انجمن سینمای جوانان ایران در دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه جوانان ونژو چین به نمایش درآمدند.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این جشنواره که با تمرکز بر فیلم‌های آسیایی برگزار می‌شود میزبان سه فیلم کوتاه از انجمن سینمای جوانان ایران است. این فیلم‌های کوتاه عبارت‌اند از:«دوربین، مدرسه و چند روایت معتبر از کلاس سوم ب» و «گچ» به کارگردانی محمد صادقی از تولیدات انجمن سینمای جوانان مشهد و «خاطرات مخدوش یک دریاچه» به کارگردانی سیدوحید حسینی نامی از تولیدات انجمن سینمای جوانان تهران

در دوره گذشته عباس کیارستمی سینماگر فقید ایرانی رئیس افتخاری هیات داوران این جشنواره بود.

همچنین، فیلم های کوتاه «سکوت آشنا» به کارگردانی مهدی قربانی، «همین یک‌بار» به کارگردانی محمدحسن شاه‌محمدی ، «طبق عادت همیشگی» به کارگردانی محمد حمزه‌ای، «اوسیا» به کارگردانی علیرضا دهقان، «مجهول»، «رهایی» و «روبه‌راه» به کارگردانی مهرداد پروانی و پوریا مهرانی، «پناه بده» و «به دنبال زندگی» به کارگردانی دنیا کرم زاده، «کیف سیاه» و «بمان باران» به کارگردانی حسین زینالی، «اثر» به کارگردانی احسان معصوم، «بیرون از این» به کارگردانی کیوان محسنی، «نیلوفر آبی» و«چشم خونین از آسمان» به کارگردانی پژمان دلیاری، «رنگ آب» و«اردوگاه پناهندگان» به کارگردانی سعید نقویان، «پیله» به کارگردانی حنیف موسوی، «زندگی سگی» و «پنالتی» به کارگردانی سعید نوری و «هوادار» به کارگردانی علی دلکاری به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور دارند.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه جوانان ونژو چین ۹ تا ۱۴ اکتبر برابر با ۱۹ تا ۲۳ مهر برگزار و علاوه بر نمایش فیلم‌ها چندین کارگاه آموزشی برگزار کرد.

***

محمد حاتمی، امیر کاوه آهنین جان و سعید اسماعیلی به عنوان هیات انتخاب بخش مسابقه صحنه ای سومین سوگواره «خمسه» معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی سوگواره «خمسه»، محمد حاتمی، امیر کاوه آهنین جان و سعید اسماعیلی هیات انتخاب بخش مسابقه صحنه ای در مرحله بازبینی آثار را تشکیل می دهند.

به این ترتیب ۴۸ اثر بخش صحنه ای از ۲۵ تا ۲۸ مهرماه برای حضور در بخش مسابقه سومین سوگواره هنرهای نمایی و آئین های مذهبی «خمسه» در فرهنگسرای بهمن مورد ارزیابی قرار می گیرند.

سومین سوگواره ای هنرهای نمایشی و آئین های مذهبی «خمسه» به دبیری علی اصغر خسروی در ماه محرم و صفر در تهران برگزار می شود.


***


مراسم افتتاحیه نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر با حضور هنرمندان، استادان و دانشجویان تئاتر یکم آبان ماه در تئاتر مستقل تهران برگزار می‌شود.

نخستین مرکز تخصصی مشاوره تئاتر با رویکرد و هدف مشاوره به تولیدات اجرایی دانشجویان و هنرمندان جوان تئاتر با مدیریت علی اصغر دشتی در تئاتر مستقل تهران راه اندازی شده است.

به همین منظور قرار است این مرکز شنبه یکم آبان ماه ساعت ١٦:٣٠ طی مراسمی با حضور هنرمندان و استادان تئاتر در تئاتر مستقل تهران کار خود را آغاز کند. این مرکز در زمینه های مختلف همچون نمایشنامه نویسی، کارگردانی، پرفورمنس آرت، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی نور، موسیقی ،طراحی و مهندسی صدا ،تئاتر عروسکی ، گرافیک و .... به گروه های جوان و دانشجو خدمات مشاوره ای ارائه خواهد داد.

***

سالن خسرو شکیبایی "چشم های بسته از خواب" را میزبانی می کند.

"......دختر: مامان راست می‌گه، به‌هم ریخته‌م.بدجوری هم به‌هم ریخته‌م. سر اون سه تا این‌جوری نبودم. زودرنج شده‌م و متوقع. قبلا اگه یه کاری می‌کردم، خب اون کارو کرده بودم. برام مهم نبود کسی می‌فهمدش یا نه، اما حالا یه دستمالم به میز می‌کشم، دلم می‌خواد یکی ببیندش، اما هنوزم هیچ‌کس نمی‌بینه. بچه‌ها هنوز کارهای خودشونو می‌کنن.شوهرم هنوز همون‌جوریه که بود. حالا این چیزها منو اذیت می‌کنن. این‌که انگار هیچ‌کس منو نمی‌بینه اذیتم می‌کنه ـــ مامان راست می‌گه، من خیلی بد شده‌م. دارم فکر می‌کنم نکنه بابا هم همین‌جوری شده؟"

اجرای عمومی نمایش چشم های بسته از خواب به کارگردانی ستاره کریمی از ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه آغاز می شود.

به گزارش امور ارتباطات رسانه ای و روابط عمومی مدرسه تئاتر و تماشاخانه سه نقطه، نمایش چشم های بسته از خواب نوشته محمد چرمشیر روایتگر قصه اعضای یک خانواده است که بعد از مدت ها شروع به صحبت و بروز دادن مشکلات خود می کنند و در این روند اتفاقاتی می افتد و در لحظه آخر، اتفاقات روی دیگر خود را نشان می دهد.

عواملی که در تولید و اجرای نمایش " چشم های بسته از خواب" همکاری دارند عبارتند از: بازیگران (به ترتیب حروف الفبا): الناز بختیار، حنانه جعفری نژاد، کبری رضایی،کامیار زنجانی، طراح و ساخت ماسک : نسترن نظری، دستیار کارگردان : عاطفه خداکرمی، طراح لباس : مرضیه صالحی، طراح نور : نیلوفر ساداتی، طراح صحنه : مونا کبیر نژاد، ساخت دکور : ابراهیم شاکری، موسیقی: پدرام بابایی، اجرای گریم : نسترن نظری، ساخت تیزر : نسترن نظری، عکاس : نسرین آدینه لو، گرافیک : بهنام دودانگه ، کامیار زنجانی،مشاور اطلاع رسانی و تبلیغات: مصطفی محمودی، امور ارتباطات رسانه‌ای: ندا الماسیان طهرانی، اطلاع رسانی و تبلیغات فضای مجازی:طراحان هنر ایرانیان( نسا نیکو، لاله محمودی)زهرا نجفی.

بر پایه این گزارش علاقه مندان برای رزرو بلیت های این نمایش می توانند از هم اکنون به سایت فروش بلیت تیوالمراجعه کرده و یا با شماره تلفن های: ۰۹۳۶۴۷۱۲۸۶۹ و ۸۸۹۵۲۴۴۰برای تهیه بلیت به صورت تلفنی تماس حاصل کنند.

پایگاه رسمی تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه:www.۳-noghte.com

***

نشست پژوهشی مدرسه ملی سینما، کپی‌رایت در سینمای ایران را به بحث می‌گذارد: مالکیت مادی و معنوی تولیدات فرهنگی همواره از دغدغه‌های صاحبان آثار در کشور بوده است. به‌تبع سینمای ایران نیز نمی‌تواند از این گستره خارج باشد. امنیت بازار سینمای ایران نیز که در نشست‌های پیشین به بحث گذاشته شد، خود به‌نوعی معلول تدوین قوانین و چارچوب‌های دقیق در تبیین هویت مادی و معنوی آثار است. به همین منظور مدرسه ملی سینمای ایران چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی خود را با عنوان "کپی‌رایت: چالش‌ها و فرصت‌ها" برگزار می‌کند.

تاریخچه قاچاق آثار سینمایی ایران موضوع پژوهشی خواهد بود که در ابتدای جلسه گزارشی از آن توسط مرتضی رنجبران ارائه می‌شود. این مبحث مدخلی به موضوع محوری جلسه خواهد بود که در آن موانع موجود در اجرایی شدن قانون "کپی‌رایت" به‌عنوانیکفرصت و درعین‌حال چالش جدی سینمای ایران مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. سخنرانان این بخش کامبیز نوروزی حقوقدان و مشاور حقوقی پیشین سازمان سینمایی و مرتضی شایسته تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران خواهند بود.

این نشست که اجرای آن را شاهین شجری‌کهن منتقد سینما بر عهده دارد، سه‌شنبه ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در محل مدرسه ملی سینمای ایران واقع در اقدسیه، خیابان موحد دانش، کوچه نیلوفر، پلاک ۳ برگزار خواهد شد و ورود به آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

***

نمایش "آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا" به نویسندگی و کارگردانی حامد هوشیاری از امروز ۲۵ مهرماه در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی این نمایش، "آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا" بر اساس طرحی از محمود فرهنگ به نویسندگی و کارگردانیحامد هوشیاری و با بازی مجید علم بیگی و با صداپیشگی رضا بنفشه خواه و جلیل فرجاد از ۲۵ مهرماه تا هفتم آبان ماه در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا خواهد شد.

این نمایش روایتگر زندگی رزمنده‌ای است که در دل خاک، گلوله و آتش دشمن، سعی بر آن دارد تا با خلوص نیتش رزمنده دیگری را به سمت معنا و مفهوم جدیدی از زندگی هدایت کند؛ اما در این میان خود نیز معنا و مفهوم دیگری از زندگی را پیش روی خود می‌بیند...

حامد هوشیاری درباره مضمون این نمایش توضیح داد: جرقه شکل‌گیری نمایش "آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا" بر اساس طرحی از محمود فرهنگ شکل گرفت و من از همان ابتدا درگیر مضمون این نمایش شدم و نگارش نمایشنامه را آغاز کردم چراکه تئاتر با مضامین دینی به نظرم بهترین نوع از تئاتر است که می‌تواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند.

وی افزود: داستان‌های آموزنده دینی و گنجاندن این گونه مضامین در ساختاری درست به اسم تئاتر دینی می‌تواند باعث پیوندی محکم‌تر بین مخاطب و تئاتر شود، چرا که هنرمند تا وقتی که زنده است، باید پیام‌هایی را از هستی بگیرد و آنها را به شیوه‌های ممکن هنری از طریق کلمات، صدا، خطوط، رنگ‌ها و...عرضه کند. میزان شناخت زیبایی‌ها و ارزش‌ها و پدیده‌های پیرامون هنرمند نیز به تناسب فکر و روحیه و بینش اوست و من در این میان سعی کردم تا با روی صحنه بردن این گونه مضامین و آموزه‌های دینی سهم کوچکی در این مسیر داشته باشم.

نمایش "آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا" از امروز ۲۵ مهرماه تا ۷ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰ در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه خواهد رفت.

***

فیلم «جاودانگی» در یازدهمین دوره جشنواره فیلم رم به نمایش در خواهد آمد.

امسال ۴۴ فیلم از ۲۶ کشور جهان در این جشنواره به نمایش در می آید. «جاودانگی» به کارگردانی مهدی فرد قادری یکی از این فیلم‌هاست که در کنار آثار فیلمسازانی همچون الیور استون و ورنر هرتزوگ به نمایش درمی آید.

مهدی فرد قادری «کارگردان»، آنا نعمتی، مارال فرجاد و اتابک نادری«بازیگران» و ثنا نوروزبیگی«طراح صحنه و لباس» این فیلم، در جشنواره رم حضور پیدا خواهند کرد.

«جاودانگی» در پلان-سکانس ۱۴۵ دقیقه‌ای و بر اساس "تناوب" (۱۳۸۴) نخستین فیلم کوتاه فرد قادری ساخته شده است و تمام اتفاقات آن در شبی بارانی در قطار مسافربری رخ می‌دهد. این فیلم به تهیه کنندگی جواد نوزبیگی ساخته شده است و عرضه و پخش بین المللی آن به عهده محمد اطبایی «مستقل های ایرانی» است.

امسال تام هنکس، مریل استریپ ، ژولیت بینوش ، روبرتو بنینی و برناردو برتولوچی در رم حضور خواهند داشت و در پایان جشنواره با رأی مردم جایزه فیلم برگزیده تماشاگران به محبوب‌ترین فیلم اهدا می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ انتشار 25 مهر95 ، کد مطلب: 95072514772: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین