زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به فارس میگوید: در بحث شرکتهای دولتی یک مشکل قانونی داریم و آن این که عالیترین مقام در شرکت مجمع عمومی است و مصوبات مجمع معمولاً در اردیبهشت و خرداد ماه هرسال زمانی که حتی قوانین و دستورالعملهای جاری حقوق و دستمزد تصویب شده است، برگزار و مصوب میشود و و معمولاً در مجامع به هیئت مدیره این اختیار داده میشود که سقف حقوق و مزایا را بر اساس مصوبه مجمع افزایش دهند و به این صورت دستگاههای نظارتی هم نمیتوانند ورود کنند.
* رشد شرکتهای زیان دهی که سودده معرفی شده بودند وی این مساله را عاملی برای زیان ده شدن این شرکتها برشمرده و توضیح میدهد: به این شکل در لیست اولیه که برای بودجه هر سال داده میشود مثلاً ۲۰ شرکت زیانده هستند، اما در عمل میبینیم ۷۰ شرکت زیان ده شده اند چرا که هزینههای جاری بر اساس مصوبه مجمع بوده و بالا رفته است.
این نماینده مجلس در توضیح مصوبه اخیر میگوید: به این ترتیب شرکتهای دولتی، موسسات و بانکهایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند را مکلف کردهایم که ضوابط قانون خدمات کشوری را رعایت کنند و آنها هم باید بر اساس همین قانون، سقف حقوقی خود را تعیین کنند.
وی معتقد است این مصوبه در صورت تائید شورای نگهبان و اجرایی شدن آن میتواند به طور چشمگیری جلوی افزایش حقوقها را در این گونه شرکتها موسسات بانکی کار بگیرد افزایشی که ظاهراً تا به حال قانونی بوده، اما با این مصوبه افزایش حقوق به دلخواه و بر مبنای مصوبه مجمع خارج از ضوابط قانون خدمات کشوری غیر قانونی خواهد شد و در صورت غیر قانونی شدن سازمانهای نظارتی میتوانند ورود کنند.
* حقوق ۷۰ میلیونی به دور از نظارت این نماینده مجلس تشریح میکند که چطور با همین شکل و بر اساس چه فرمولهایی حقوق نجومی حتی تا ۷۰ میلیون تومان در شرکتهای دولتی ایجاد میشود و نهادهای نظارتی هم نمیتوانند ورود کنند. او میگوید: برای مثال ۲۱ برابر حداقل حقوق که دو و نیم میلیون تومان است، ۵۰ میلیون در نظر گرفته میشود و به همین رقم هم ۲۵ درصد اضافه میشود و تا ۷۰ میلیون تومان حقوق آن هم بدون پاداش و موارد دیگر پرداخت میشود و عملا دستگاههای نظارتی نیز نمیتوانند ورود کنند.
وی میانگین حقوق ۳۰ تا ۴۰ میلیونی حقوق در شرکتهای دولتی را حتی برای مدیران دولتی وسویه انگیز میخواند و تصریح میکند: بسیاری از کارکنان دولت سازمانها و دستگاههای دولتی مایلند با این شرکتها همکاری کنند. او البته امیدوار است که با مصوبه جدید برای این شرکتها سقف تعیین و جلوی حقوقهای نجومی گرفته شود.
* برخورد صفر با نجومی بگیران.اما تجربه نوع مواجهه دیوان محاسبات با حقوقهای نجومی در این شرکتها هم قابل توجه است آن هم در شرایطی که عملا دیوان نمیتوانست به لحاظ قانونی نظارتی بر آنها داشته و به موضوع به حقوق و دستمزدها در شرکتهای دولتی ورود کند.
نماینده تربت حیدریه با یادآوری جلسه نمایندگان مجلس یازدهم با رئیس سابق دیوان محاسبات در ابتدای این دوره از مجلس میگوید: زمانی که از رئیس سابق دیوان محاسبات گزارش خواستیم که با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با حقوقهای نجومی چه اقدامی انجام شده؟ چند نفر حکم انفصال گرفته اند؟ چه تنبیهاتی برای نجومی بگیران در نظر گرفته شده؟ آماری به ما دادند که تقریبا نزدیک به صفر بود و حتی کسانی که دریافتیهای نجومی را برگردانده بودند به خواست خود و بر مبنای درخواست و خواهش این کار را انجام داده بودند نه بر اساس قانون چرا که قانون اجازه حکم تنبیهی برای آنها را هم نمیداد.
اما نکته مهم اینجاست که مصوبه اخیر مجلس چند شرکت را شامل میشود و آیا بعد از آن شرکتهای دولتی ناچارند تابع قانون باشند و حقوق نجومی در آنها پایان مییابد؟
زنگنه در پاسخ به اینکه چه تعدادی از این شرکتها مشمول مصوبه اخیر مجلس برای جلوگیری از افزایش غیر متعارف حقوقها میشوند، به فارس میگوید: ۳۸۲ شرکت را شامل میشود که بر اساس بودجه سال ۹۹، تعداد ۱۷۱ شرکت سود ده و ۱۰۴ شرکت زیانده بودند، اما بر اساس عملکرد بودجه شرکتها در انتهای سال ۹۹های تعداد شرکتهای زیان ده از ۱۰۴ شرکت به ۱۶۴ شرکت افزایش یافتند که عملا ۶۰ شرکت زیانده شدند که یکی از عمدهترین دلایل آن هم این است که هزینههای جاری به شکلی که گفته شد افزایش مییابد.
وی در پاسخ به اینکه آیا اساسنامه شرکتهایی از این دست اجازه اجرای قانونی که در مجلس مصوب شده را میدهد یا خیر؟ تاکید میکند: کار اساسی که در این زمینه باید انجام شود اصلاح ساختار قانون شرکتهای دولتی است که ایرادات و نواقص زیادی دارد و باید اصلاح شود وگرنه این مصوبه اخیر مربوط به شرکتهایی که دولت بیش از ۵۰ درصد سهام آنها را داراست که بر مبنای مصوبه مجلس و اگر به تایید نهایی شورای نگهبان برسد دیگر مجاز نخواهد بود سقف حقوق و مزایا را بیش از آنچه قوانین مصوب اجازه میدهد، تصویب کنند و در این میان اگر دولت سهام ۴۹ درصد شرکتی را دارا بود دیگر مشمول این قانون نمیشود.
* دیوان وارد شود موثرتر از تحقیق و تفحص استعلاوه بر مواردی که در این گزارش به آنها اشاره شده، موضوع تحقیق و تفحص از حقوقهای نجومی نیز از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده که زنگنه در پاسخ به اینکه آیا تحقیق و تفحص درباره حقوقهای نجومی در مجلس یازدهم شکل خواهد گرفت یا این کار بر عهده دستگاههای نظارتی و به طور خاص دیوانه محاسبات گذاشته خواهد شد؟ تصریح میکند: توجه به ظرفیتی که در قانون اساسی و قوانین پاییندستی درباره نظارت به دیوان محاسبات در نظر گرفته شده است مجلس کمتر به تحقیق و تفحص ورود کند، بهتر است.
وی توضیح میدهد: تجربه تحقیق و تفحصها در ادوار گذشته نشان داده که هم هزینهبر است و هم تیمهای منتخب بر اساس شاخصهای دیگری که چندان کارشناسی نیست انتخاب میشوند و بعضاً در مجالس قبل شاهد بودیم که تحقیق و تفحص را با اغراض دیگری انجام میدادند و مثلاً نماینده یا بخشی میخواهد فشاری به شرکتی وارد کند و خواسته خود را پیگیری کند و خیلی هم به سرانجام نمیرسد و بعضا هم میبینیم هنوز تحقیق و تفحص انجام نشده، در بخش موردنظر تغییرات بسیاری انجام میشود.
این نماینده مجلس معتقد است که در زمینه حقوقهای نجومی باید دیوان محاسبات ورود کند چرا که هم شان قانونی ورود به این کار را دارد و هم از کارشناسان و امکانات لازم برای این کار برخوردار است و هم راسا میتواند حکم صادر کند. در تحقیق و تفحص نهایتا مجلس گزارش را به قوه قضاییه و نهادهای نظارتی میدهد، اما دیوان خود میتواند حکم صادر کند و به نظر میرسد در بحث حقوقهای نجومی استفاده از ظرفیت دیوان معقولتر باشد.
پرونده حقوقهای نجومی در خرداد ۱۳۹۵ با انتشار فیشهای حقوقی مدیران بیمه مرکزی ایران، رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مدیران چند سازمان دیگر باز شد و بازتاب گستردهای در رسانهها و افکار عمومی در پی داشت که دو با گزارش دیوان محاسبات در آن ایام ظاهراً بسته شد، اما داستان نجومیبگیران ادامه داشت تا آنجا که گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۷ از وجود فیشهای نجومی برای برخی مدیران حکایت میکرد؛ این موضوع با گزارش دیوان از بودجه شرکتهای دولتی در سال گذشته بار دیگر بر زبانها افتاد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۱۲۳۰۰۰۴۷۳، www.farsnews.ir